|
|
|
|---|---|
|
När jag var och besiktade min M roadster att det fanns oljerester som jag konstaterade var från styrservon. När jag sedan körde ifrån besiktningen märkte jag för första gången att styrningen "hackade" när man svängde med bilen, vilket borde bekräfta teorin om att det var styrservoolja jag observerat. Reparationstid är inbokad, men jag skulle vilja fylla på en skvätt olja innan jag kör bilen till verkstaden. Vilken typ av olja ska det vara i en M roadster från 00? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det var antingen ATF (röd) eller CHF 11.S (grön). Jag vill minnas dessa hade CHF 11.S ingjutet i locket, men för de som fylldes med ATF från fabrik så klistrade man dit ett ATF klistermärke (eller om det var tvärtom). Länk Länk Beroende på marknad så kan de ha fyllts med antingen ATF eller CHF 11.S olja från fabrik. Men som du förstår så kan detta klistermärke ha försvunnit sen länge sedan under de senaste 22 åren. Dessutom har man ingen aning om vad som fyllts på och av vem under de senaste 22 åren. Kort och gott, det går inte med säkerhet att säga om det är ATF eller CHF 11.S i ditt styrservosystem. Det bästa är att titta på färgen (om styrservooljan inte har bytts på länge så kan det vara ganska svårt och man får suga upp en viss mängd i en liten behållare och försöka lysa från olika håll och vinklar och se om det är en mer röd nyans eller grön nyans). Fast om det hackar och låter när du använder styrservot så är det inte omöjligt att det är helt tomt på olja i behållaren vilket gör det ännu knepigare att försöka avgöra färgen. ATF Länk Länk CHF 11.S Länk Länk |
| Jag har ägt bilen sedan 2001, och den har alltid servats och reparerats på samma auktoriserade verkstad så länge jag ha haft den. Så risken att fel sorts olja har använts är nog obefintlig. Frågan är vad som finns i systemet från början… | |
Om den är svensksåld så är det med största sannolikhet CHF 11.S olja i systemet. Om du kommer ihåg att någon service har gjorts tidigare på styrservosystemet där det krävdes att man fyllde på större mängd olja så kan du gräva fram pappersarbetet från det arbetet och har du tur så står det vilken olja som användes då. |
|
Som sagt: om den är svensksåld är det troligen CHF11S (grön), om den är importerad från "kontinenten" så är det troligen ATF (röd). Kolla med någon BMW-vin-decoder på nätet (finns flera - googla) och se om bilen har utrustningskod för "cold climate", det innebär bland annat CHF11S i styrservot. Det är superkritiskt att man INTE blandar dessa två oljor då det leder till att gummipackningar i styrsystemet börjar läcka = dyyyyyyrt! Oljornas färg brukar vara svår att se efter många år, då de blir brunaktiga oavsett om de varit gröna eller röda från början. Problemet är att någon kan ha bytt eller slagit i fel olja genom åren och då är det inte helt säkert vad som finns i nu... Det finns ingen servicepunkt som avser byte av olja i styrservosystemet så chansen är liten att någon har bytt olja där om det inte varit någon extremt noggrann person som haft bilen innan dig. Bäst är att du köper två liter CHF11S och sedan tömmer ur så mycket du kan ur systemet och byta till CHF11S och sedan köra lite med det och sedan suga ur så mycket olja du kan ur behållaren och slå i ny olja och sedan motionera systemet så oljan sköljs igenom och sedan upprepa proceduren. När de två litrarna har gått åt, så har du bytt olja och sköljt ur gammal olja och smuts. Angående locket: Det står "ATF" ingjutet i plasten och bilar med "cold climate"-utrustning fick ett grönt runt klistermärke på locket som täckte över den ingjutna texten - risk finns att man vid t ex. motortvätt har tvättat bort klistermärket! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Förra året bytte jag styrservoolja i min E87 120i (finns som sagt inget bytesintervall på detta men jag personligen vill inte ha gammal och murken styrservoolja - nu byttes en styrservoledning för ungefär 5 år sedan och då byttes en större mängd av styrservooljan - så vid detta byte var oljan i bra skick men ville ändå göra ett enklare komplementerade byte). Då oljan var i ganska fint skick innan så valde jag den lite enklare varianten att suga ut, fylla i, cirkulera, suga ut, fylla i, cirkulera och så vidare. Totalt sög jag upp 2 liter i omgångar på 400 ml (det är ungefär vad behållaren rymmer) och hällde såklart på totalt 2 liter ny olja i omgångar på 400 ml. Om vi antar att det är ungefär 1 liter totalt i systemet så var det (teoretiskt beräknat) 7.7% av den gamla oljan som jag inte fick ut ur systemet. 100 * (1 - 400/1000) ^ 5 = 7.7% Men eftersom oljan var i relativt fint skick innan dess så var det fullt tillräckligt att bara ersätta 92.3% av den totala volymen med helt ny olja. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.