|
|
|
|---|---|
|
Hej sitter lite i skiten, misständer på cylinder 4. Alla butiker är såklart stängda pga alla helgon. Någon som har en tändspole att sälja? Bmw e61 lci 08. N53 motor. Mvh Henrik | |
|
Hej! Japp jag har två stycken! Köpte från en bil som bara gått typ 5000 mil på bildelsbasen. Men monterade de aldrig då det blev sex stycken nya istället. Ring mig, du hittar numret i länk nedan. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Jag ringer dig, hittar jag nummret i din webshop? Mvh Henke |
|
|
Stort tack till Ola. Desvärre kvarstår felkod och bilen går dåligt. P0304 och 29d0 är de enda koder jag får. Är det någon som har något tips innan jag skickar in bilen på verkstad? Ska jag våga köra hem bilen ca 18 km motorväg eller låta den stå kvar där den står? |
|
|
Jag har undertryck i vevhuset så gissar att kolvarna är hela mm och vevhusventilation är schysst. Kan en säkring slå ut tändning/ spridare på en cylinder? Nu greppar jag efter halmstrån |
|
|
Hur ser stiften ut i allmänhet och cylinder 4 i synnerhet? Är det RÄTT stift? BMW är kinkiga för fel stift - kan räcka att man skruvat i stift från annan tillverkare än BMW använder som "ska motsvara" rätt stift... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stiften är bosch. Satte i för ca 1 år sedan. Harför tillfället inte tillgång till en hylsa som passar stiften så inte kunnat ta ur det. Hade velat byta plats på 2 stift för att se vad som händer... | |
|
Det enda tändstift som BMW monterar i den motorn är NGK ZKBR7A-HTU. Tror det är ett specialstift som bara används i BMW:s motorer så jag skulle inte chansa på andra tillverkares stift! Här är en artikel om skillnaden mellan t ex. det stiftet och Bosch-"motsvarigheten" och de skiljer sig åt rätt rejält... Om det är detta som orsakar ditt problem ska jag låta vara osagt, men personligen skulle jag hålla mig strikt till NGK-stiftet i detta fallet för att utesluta en felkälla. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok.. tack för hjälpen. Kanske ska testa byta stift. Stor risk för ett verkstadsbesök tyvärr. Suck,, finns det någon bmw som bara går? Det är själadödande med bilar som strular... | |
|
...glömde länken (i vanlig ordning) till artikeln: Länk Som jag skrev innan så skiljer det sig ganska mycket på flera punkter mellan NGK och Bosch-stiften i artikeln. Nu vet jag ju iofs inte vilket stift du köpte från Bosch... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har funderat lite på detta. En teori är att ventilkåpspackningen är kass och det dräller in olja på cylinder 4. Verkar vara vanligt att det just är på fyran. Men då borde kanske spolen bli lite kladdig också? F.ö är det ju fantastiskt när det visar sig att man bara har 10 minuter till varandra ;-) Även om det nu visade sig att det inte var tändspolen. Nästa steg är nog att kolla stiften, men det kan ju mycket väl vara spridaren. Jag har fått rapporter att det är inga problem att byta en spridare. Hela internet verkar dock tycka att man ska byta samtliga eller minst de på samma bank. Det blir ju löjligt dyrt och låter, när man funderar på det, onödigt. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Ja, jag instämmer. Det finns ingen chans att det kan vara en säkring, ska ev kolla säkringarna vid motorrummet? (Är dålig på elen i dessa bilar) Suttit och googlat lite. Den här bilen är trevlig att åka i men har ingen lust att byta alla spridare. Spridarna byttes 2017 är det redan dags igen? Bör ju va senaste indexet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.