|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med att bränslerelät inte vill dra som den ska. Har mät fram spännning till relät men den dra ändå inte. Tänkte då att det evetuellt kunde vara relät som var sönder men testar jag på bateriet med relät klickar den som den ska. Vad kan felet vara? tänker det kanske är DME boxen som inte vill vara med i leken längre? Eller kan det vara något annat. Testar man mäta på stiftet som jordar relätt emot boxen får man fram en resistans om det har någon betydelse. (kommer inte ihåg exkata siffror på resistansen). Mvh Albin | |
|
Hej och välkommen! Jag antar att ditt grund-problem handlar om att bränslepumpen inte går? Oavsett vad, är det värt att poängtera, att pumpen i en normalt fungerande bmw bara går några sekunder (primar) när tändningen slås på. Och sedan ytterligare några sekunder vid startförsök. Om motorn startar, fortsätter pumpen att gå, annars inte. M a o, det går inte att slå på tändningen och sedan mäta spänningar i lugn och ro. Det är alltså en fråga om timing för att hinna diagnostisera vad som är fel - reläet eller pumpen - om pumpen inte precis i det ögonblicket aktiverats. För att försäkra dig om vad som felar, lyssna, eller be någon lyssna, efter vad som hörs när tändningen slås på efter en tids stillestånd. (Pumpen primar inte varje gång, om trycket redan är tillräckligt högt.) Tickar då reläet utan att pumpen startar, ligger nog felet i pumpen. Inte helt omöjligt, om den inte är nybytt. (Och egentligen inte då heller.) /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När de gäller felsökning så måste styra upp det lite och vara extremt metodisk och systematisk. ### STEG 1 ### Om vi bortser från reläet för en kort stund (vilket man också vill verifera att det fungerar och ett klickande ljud är en positiv indikation men inget som med säkerhet påvisar att reläet fungerar som det ska), så är det bra att försäka sig att allting runtom reläet på load-sidan fungerar. Det gör man enklast genom att manuellt agera som ett relä, dvs brygga inkommande och utgående load anslutningar. Såhär ser ett bränslepumprelä ut på en E34 535i. Länk Och här har jag bryggat terminalerna 30 och 87 (load side). Länk Eftersom jag gör det här då och då har jag byggt en dosa med inbyggd säkring med olika brytare (en återfjädrande och en icke-återfjädrande). Men det räcker men en kabel med en säkring i mitten och små flatstift i varje ände. Länk Terminal 30 var på min bil hot at all times, men på vissa modeller kanske man behöver ha tändningen i läge II för att få spänning - du kollar såklart att du har spänning på terminal 30 (eller vad motsvarande terminal heter på ditt relä). Terminal 87 går sedan vidare till bränslepumpen och jordas sedan. Så när jag bryggar terminalerna 30 och 87 så ska bränslepumpen gå. Hör man att bränslepumpen gå så har du veriferat hela load side av hela systemet (förutom då reläet vilket vi tar efter vi veriferat att vi har allt vi behöver för att reläet ska fungera). ### STEG 3.1 ### Dags att kontrollera att control side fungerar. På min E34 535i kommer spänningen in på terminal 86 och det är DME som jordar terminal 87 (vilket får reläet att dra och bränslepumpen aktiveras). Så först ska vi se att control side har den spänning den behöver. Så kolla vilken spänning du har på terminal 86 när du vrider tändningen till läge II. Har du system voltage? Bra, fortsätt till steg 3.2! Om inte, börja felsöka här... ### STEG 3.2 ### Vi fortsätter kontrollera att control side fungerar. Koppla nu en incandescent mättestlampa (de drar lite ström, typ 100-300 mA, så ingen fara att skada DME med för hög ström på control side dvs på terminalerna 85 och 86. Mättestlampan låtsas alltså vara reläet. Vi vet att vi får ström fram till mättestlampan. Men nu vill vi verifiera om DME försöker jorda och/eller att vi har full kabelintegritet. Så med mättestlampan inkopplad så prova att starta motorn. Lyser mättestlampan? 100% verifierat att reläet är trasigt - allt annat fungerar klockrent! Lyser inte mättestlampan? Gå till steg 3.3! ### STEG 3.3 ### Felet kan antingen vara att DME inte ens försöker jorda control side av bränslepumpreläet. Eller så har vi ett kabelintegritetsproblem. Börja med kabelintegritetsproblemet. Mät motståndet mellan terminal 85 i reläsockeln och pinnen framme i DME-kontakten (kan vara svårt att backproba så helt ok att koppla loss kontakten från DME). Att mäta motstånd är ganska värdelöst då det inte säger något om anslutningen kan bära någon ström överhuvudtaget. Nu är det väldigt lite ström via denna anslutning, så inte hela världen. Men eftersom du troligtvis måste ta loss kontakten på DME - kolla att du kan leda testlampans spänning genom anslutningen (hela vägen från reläsockeln och ända fram till kablagekontakten). Allt verkar bra? 100% att felet är att DME inte vill jorda control side av bränslepumpreläet. Det kan beror på flera saker såsom dålig spänning, dålig jord, inte får alla signaler den vill ha (detta ska du ha kollat innan genom att läsa av felkoder), trasig elektronik inuti DME med mera med mera... Titta! Med lite enkel logik och tänkande och ett par få mycket enkla mätningar så kan vi med 100% säkerhet säga EXAKT vad som fungerar och inte fungerar! Inte EN ENDA gissning här. Det är rakt på, wham bam ram jam, direkt med 100% säkerhet. Det är så felsökning ska vara :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.