|
|
|
|---|---|
| Bilen startade på morgonen, körde till jobbet ca 5km. Under halva färden kändes den konstig som den snabbt tappade kraften, ryckte och motorlampan tändes. Sen parkerade jag på jobbet. När jag skulle därifrån så ville den ej starta bara står och tuggar, luktar ingen bensin, så trodde först att det kunde vara bränslefilter som var igensatt. Men det verkar ej vara fallet, har ni något bra tips?? | |
![]() 13.424 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Senast ett bränslefilter sattes igen i Sverige var 1979 :-) Kort och gott så händer det aldrig - det är bara något som cirkulerar runt runt runt i alla forum och är lika svår att ta död på som Särimner själv. När den står tuggar så antar jag att startmotorn låter helt normalt och den drar runt motorn helt normalt eller hur? Och motorn dras runt ungefär i samma takt som är normalt eller hur? EWS (stöldskyddet) är ett relativt vanligt problem och ger exakt det beteende du beskriver. Men eftersom den plötsligt kändes lite konstig (samt motorlampan tändes) precis innan så är det garanterat inte EWS den här gången (och skulle det vara det så ser du det på 3.14 sekunder genom första punkten i steg-för-steg listan här nedanför). Fast istället för att sitta och gisssa på alla komponenter som finns i en bil så felsöker man :-) Men det är den vanliga felsökningsvisan (som börjar bli lite uttjatad): * läs ut felkoder * kolla bränsletryck (din M54-motor har en Schrader-ventil så det tar 3.14 sekunder att kolla det) (jag misstänker problemet ligger här) * kolla tändning/gnista * kolla kompression och timing brukar även vara med på litan men i det här fallet ska det inte behövas för du kommer garanterat att få tydliga directions för vidare felsökning i de tre ovanstående punkterna Så ut och felsök! :-) |
| Tackar! Ska kika på detta du nämner :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.