|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag började igår uppmärksamma ett dovt, ganska subtilt men ändå märkbart ljud när jag körde. Jag skulle beskriva det som ett klånkande, väldigt frekvent ljud. Typ som en långsam kulspruta som liksom följer hastigheten på hjulen. Så när jag accelererar så ökar även ’rytmen’ på ljudet och tvärtom. Det börjar bli märkbart vid ca 20km/h och över ca 60-70km/h så märks det inte av något vidare. Kör jag på en slät väg med nylagd asfalt så är det ganska märkbart, men ingenting som påverkar väghållningen ens om jag släpper ratten. Skulle gissa på att det kommer framifrån på bilen men det är svårt att avgöra tydligt. Någon som vet vad detta kan vara? Är det ett eller flera dåliga hjullager? Hur avgör jag enklast om ett hjullager är dåligt? Tänkte hissa upp den imorgon kväll och känna främst efter glapp på hjulen. Något mer förslag på vad jag ska kolla efter som kan vara orsaken? Tack på förhand! | |
|
Hej Hjullager är ett alternativ. Pröva att svänga från höger till vänster där det är möjligt och lyssna om ljudet ändras. Svänger du höger belastas vänster sida och omvänt. Hissa upp och rucka på hjulen och känn efter glapp. Men dåliag hjullager visar inte alltid ngt kännbart glapp. Sätt snurr på hjulet och håll handen på stötdämparen, kan kännas vibrationer där. Tre gratis tester |
|
| Tack för svaret Matthias! Faktum är att igår när jag skulle göra dessa kontroller så verkade ljudet vara borta. Även om ljudet var ganska subtilt så gick det inte bortse från innan, men nu kunde jag verkligen inte höra det mer. Jag provade även att svänga så som du föreslog och lyssnade noga men inte ens då kunde jag höra det. Jag ska göra resterande två kontroller när jag slänger på vintersulorna för säkerhets skull. Det är möjligt att ljudet återkommer. | |
| Sten i däcket... | |
| AnderZ007: Jasså, så enkelt? Förklarar ju isåfall varför ljudet försvann igår. Känner mig nästan lite korkad som stressade upp mig över det isåfall haha. | |
|
Skulle även slå ett slag att kolla bultarna på däcket. Efterdrog inte bultarna efter förra hjulbytet vilket ledde till ett rytmiskt dunkande vid (i detta fallet) vänstersväng. Visade sig att 3 bultar från vänster bak hade försvunnit och däcket satt enbart fast med 2 st. Blir till att efterdra dom framöver (brukar alltid göra det men denna gången han jag inte med...). /P-O |
|
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Drar du med moment så behöver du inte efterdra på aluminiumfälgar. M12 dras till 120 Nm +/- 10 Nm och M14 dras till 140 Nm +/- 10 Nm enligt BMWs manual jag har hittat. |
| Har haft liknande, det var en skruv i däcket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.