|
|
|
|---|---|
|
Har en e90 325i som de senaset veckorna har dragit tjuvström, vilket har resulterar i en strömlös bil efter att stått still ca 1 till 2 dagar. Bytte då till ett nytt batteri i tron att den hade gått sönder (AGM 70AH) utan resultat. Började således att leta tjuvström och såg då att jag hade ca 190-200mA i förbrukning med larmad bil efter den gått in i sömnläge. (misstänker att bilen går ur sömnläge ett par gånger under natten pga detta) Började då att dra säkring efter säkring som då är ett gissel för när man drar vissa säkringar så "vaknar" bil fan och man får vänta dessa förba****e 16 minuter innan man kan fortsätta. För att göra en lång historia kort så kom jag fram till att om jag pluggade ur kylkläkten framme vid kylaren får jag ca 15-20mA (normalt) efter ca 1-2 minuter, därefter kan jag plugga tillbaka kontakten och bilen fortsätter att dra det normala 20mA i sömnläge. Saken är den att jag drog säkringen för kylarfläkten då jag felsökte men eftersom det inte gjorde nån skillnad satt jag då tillbaka den (kanske skulle väntat nån minut). Vad är det som gör att jag har detta fel? förövrigt fungerar fläkten fullt normalt. Är det styrdonet på fläkten som är defekt eller är det motorn på fläkten dom är defekt eller kan det vara så illa att jag har en felande DME? ja det är hit mina kunskaper går sen är det stopp =) . Har fasiken rivit halva bilen för att komma hit, har kopplat ur generator, larm, startmotor, elhissar, centrallås ja you name it ;) . Va ett tag sen jag va här men det kryllar av kompetent folk på detta forum så lite vägledning vore uppskattat =) Väl mött/Undie | |
|
Hej, Tjuvström mäts bäst genom att mäta spänningsfallet över varje säkring. En vanlig multimeter inställd på mV duger gott. Då riskerar du inte att väcka bilen. Detaljer finns här någonstans. Använd sökfunktionen högst upp här. Metoden kanske också går att googla. E91 har väl den där känsliga kabelgenomföringen genom batterilådan? Lite go' korrosion där skulle ju kunna bädda för ett problem av den aktuella arten. EDIT: Här är en tabell som visar hur mätvärden skall tolkas. Gäller mini-säkringar, men i ögonblicket kan jag inte inse vilken skillnad det innebär mot normalstora säkringar. Länk /Lennart |
|
|
Tackar för svar. Som sagt jag har redan kommit fram till att det är nånting med kylarfläkten eftersom tjuvströmmen försvann efter nån minut efter jag pluggade ur kontakten. Det underliga är ju att den slutar dra tjuvström även när jag pluggar i den igen efter jag gjort denna manöver. men så länge den är ipluggad när jag låser bilen ligger det 200ma och suger hela tiden och "väcker" bilen flera gånger som i sin tur drar flera Ampere och då således dränerar batteriet. Detta händer INTE om jag drar ur kontakten till fläkten. jag undrar mest av nån som vet, om detta kan bero på kortis i elmotorn eller om det sitter nåt kontrollerkort på fläkten som kan göra detta ELLER om det är min dme som buggar |
|
|
Fick tag på en felkodsläsare idag. ENGINE: Fault code: 002EA1 BSD, Message; oil condition sensor: Missing Fault code: 002ACB DME: DME master relay, activation CENTRAL INFO DISPLAY Fault code: 00A468 CID: External open circuit (LVDS data line) iDrive CCC Fault code: 00E18D Awakening device has three times unsuccessfully (error wakeup failed) Fault code: 00E190 Ring break diagnostics was performed (error ring diagnosis). Fault code: 00E18C Device has not decreased the monitoring message of confirmed. (error monitoring) ANTI THEFT ALARM SYSTEM Fault code: 009D44 SINE: Alarm memory: voltage-supply tampering. Felkoderna på ccc´n misstänker jag är gamla då den pajade och har fått den renoverad för ett tag sen. Larmet gick när jag felsökte så den kan man igorera, men vad betyder resten? =) Jag va ju inne på DME då jag vet den kommunicerar med fläktmotorn men som sag jag är helt lost i detta läge =) |
|
|
Radera felkoderna och se vilka som kommer tillbaka. Som du säger, DME-reläet kan nog vara inblandat. Sitter i den elektroniklåda, som *alla* BMW tycks ha. T h under huven, kanske? För N53-motorn blått. /Lennart |
|
|
Kylfläkten styrs från DME med pulsbreddsmodulering (PWM). Plus och minus går direkt till fläkten. Så här ska det inte se ut: Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Allt ser bra ut och fläkten går som den ska, men nånting där imellan drar ström | |
|
Bra info där om plus och minus ligger direktkopplat. Antar att det är för att fläkten ska kunna gå fortfarande när man stänger av bilen om den är het. Börjar nu misstänka att fläkten har nån liten kortis i sig =) Kan man ohm mäta eller liknande över fläktmotorn får att se om den är frisk? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.