AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.072

Vilken glykol? Fungerar biltemas och så fall vilken?

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Som rubriken lyder så ska det bytas vattenpump och lite annat snart och undrar vilken glykol ska jag köpa? Bmw säger blå/grön och vissa andra säger säger annat. Nu till min fråga, finns det glykol som jag kan inhandla på biltema och vilken art nr? Vet inte om allt kommer ut när pumpen ska bytas men vilken kan jag köpa och hällans efter bytet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Färgen säger inget om vilken glykol det är!

För säkerhets och enkelhetens skull - köp glykolen hos BMW, de är inte nämnvärt dyrare än andra reservdelshandlare när det gäller glykol.

Om det är till bilen du har i profilen, så ska det vara en longlife-glykol, då BMW inte anger något bytesintervall i serviceprogrammet...och det finns en del olika sådana på marknaden. Så - köp BMW:s original så behöver du inte börja rota i exakt vilken typ det är du ska ha och oroa dig för om den du köpt är kompatibel med den glykol som är kvar i motorn efter bytet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Nej det är en 118d -08. Måste det bli original eller kan man köpa på annat ställe?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla i instruktionsboken vad den säger om sorten.

Har bilen ett tidsintervall för byte av kylarvätska i serviceboken?

Men säkrast är att köpa "original" - det blir inte dyrare och då blir det rätt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Förr körde BMW med Etylenbaserad glykol (långt tillbaka): Länk

Men nuförtiden kör dom med Etylenbaserad glykol som är fri från nitrit, amin, fosfat, silikat och borat: Länk

Alternativ 2 som är fri från en massa ämnen är snällare mot aluminium men osäker på när brytpunkten var, men detta alternativet kan inte bli fel oavsett om det är Etylenbaserad glykol du ska ha. Sen som Johan B säger, färgen avgör inte vilken typ av glykol det är även om det är hyfsat lika mellan producenterna. Vad jag har sett är det oftast blå/röd för Etylen och Grön/gul för Propylen, sen finns det transparenta också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alternativ 2 (Biltema Longlife) får under inga omständighet användas i BMW. Det där är en typ som heter OAT Longlife, BMW använder en typ som heter HOAT Longlife - en enorm skillnad.
Länk

Köp BMW Original.

Men köper du exempelvis från Oljemagasinet så är BASF Glysantin G48 eller Eurolub D-48 fullt acceptabla kylarvätskor (då dessa är HOAT Longlife och uppfyller BMW's specifikationer).

Nedanstående tre varianter har BMW använt när det gäller kylarvätska (färg totalt irrelevant då produkten egentligen är färglös och det finns inte någon industristandard):
* Fram till ~2004 var det helt vanlig icke-organisk IAT kylarvätska.
* Därefter var det en HOAT kylarvätska med ett G48-liknande inhibitorpaket ända upp till ~2018.
* Därefter och fram tills idag är det en HOAT kylarvätska av undergruppstypen Si-OAT med ett HT-12 liknande inhibitorpaket.

Det är inhibatorpaketet som är det viktiga och det mest krångliga att få till. Men även det övriga additivpaketet brukar skräddarsys för olika biltillverkare/motorer beroende på arbetstemperaturer, design på vattenpump samt olika materival i motorn och dess komponenter.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hur ser man skillnad på OAT och HOAT i säkerhetsdatabladet? Jag har kollat igenom och kan inte se någon sådan info, men jag kanske är blind.

Säkerhetsdatablad Biltema standard:
Länk

Säkerhetsdatablad Biltema Longlife:
Länk

Säkerhetsdatablad Febi Bilstein (Sökte på BMWs art.nr. för nordiska marknaden):
Länk

EDIT: Kanske är ute och cyklar men Biltema Standard ser snarlik ut som Febi Bilstein, vad gäller innehåll iallafall.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har helt rätt! Det är svårt, i princip omöjligt.

Detta eftersom additivpaketen oftast inte behöver deklareras (ibland står de dem, ibland inte).

Men oftast finns bara etylenglykol (1,2-etandiol) (CAS 107-21-1), inget annat. Oftast nämns inte exempelvis denatoniumbensoat.

Förr hade Biltema produktblad vill jag minnas, men ser nu att de bara har säkerhetsdatablad.

Men i beskrivningen så ser jag att Biltema Longlife är 100% fri från silikater.

Detta brukar inte stämma för de flesta HOAT kylarvätskor då man vanligtvis brukar använda en nypa silikater (den icke-organiska delen av inhibatorpaketet) och en nypa sodium benzoate eller liknande (den organiska delen av inhibatorpaketet).

Tittar du exempelvis på BASF Glysantin G48 (som är i princip den formuleringen som BMW använde mellan 2004-2018) så ser man i dess produktbeskrivning att den inte är fri från silikater (vilket är väntat då denna är en HOAT).

Följande är taget från BASF Glysantin G48 produktbeskrivning : "It contains a hybrid corrosion inhibitor package with salts of organic acids and silicates. Glysantin G48 is free of nitrites, amines and phosphates."

Dessutom så skickade jag en förfrågan till Biltema och frågade om vilken typ deras olika glykoler de erbjöd var. Detta var dock ett par år sedan, och jag vet att deras produktnummer för Longlife har uppdaterats en gång (kanske två gånger) sedan dess. Så därför är väl det svaret inte så aktuellt numera. Men det var bra påminnelse - ska faktiskt fråga!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående Biltema Standard så är det den gamla "klassiska" kylarvätskan.

Just Biltema Standard använde jag en hel del i lite äldre BMW-motorer och den fungerar fint där. Mest mil och användande blev det med M20 i E30 325i och E30 323i, M30 i E34 535i men även M40 i E34 518i.

(Men jag använde en hel del BMW Original och Castrol Radicool NF också).

Det är en så kallad IAT (inorganic additive technology), dvs den använder bara icke-organiska additiv för korrosionsskyddet. Fast man kallade aldrig det på den tiden, man sa bara lite slarvigt glykol för det fanns bara en typ kylarvätska/glykol på den tiden då allt var enklare.

(Jag tar inte ens med propylen-baserad glykol i diskussionen då det är en udda fågel när det gäller personbilar och har i princip aldrig använts för några personbilar - och ska heller ALDRIG NÅGONSIN göras. Allt vi pratar om här är uteslutande etylen-baserad glykol).

Tittar du i produktbladet för Biltema Standard så ser du att den är fri från nitriter, aminer och fosfater (helt normalt) - men inte från silikater.
Länk

Detta eftersom majoriteten av IAT kylarvätskor använder sig siilkater för att skapa sitt korrosionsskydd. Dessa förlitar sig helt uteslutande på icke-organiska additiv (silikater) för att skapa sitt korrosionsskydd - därav namnet IAT.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, du har också helt rätt - Febi Bilstein 01089 är en HOAT kylarvätska.

Den har exakt samma sammansättning som BASF Glysantin G48 (och tillhör alltså gruppen BASF Glysantin G48 eller Eurolub D-48 som jag nämnde ovan som alternativ till BMW Original 83 19 2 211 914).

Du kan faktiskt se i produktspecifikationen att denna exempelvis uppfyller VW TL 774-C och MAN 324 NF - vilket sätter den i samma kategori som Glysanting G48.

Hade det varit MAN 324 NFS och VW TL 774-D/F så hade den varit samma grupp som Glysantin G30 dvs en mer traditionell OAT Longlife (dvs väldigt likt Biltema Longlife och Castrol Radicool SF).

Bra förslag, ska faktiskt slänga in denna Febi-Bilstein produkt i den där HOAT listan.

Editering : Såg precis en bild på Febi-Bilstein 01089 produkten och det står "G11 Korrosions- / Frostschutzmittel" och med G11 så menar de VW G11 standarden. Råkade faktiskt skriva de olika VW standarderna här längre ned i inlägget för en helt annan sak - men vad jag vill komma till är att ni ser att VW G11 motsvarar Glysanting G48 (vilket är det vi vill ha i vår BMW 2004-2018).

Så har ni VW G11 kylarvätska så fungerar det lika bra i BMW 2004-2018.

Men bara för att det är HOAT betyder inte att den är lämplig!

Exempelvis har vi Glysantin G48 som är HOAT (och det är som vi sagt samma grupp som BMW motorer mellan 2004-2018 använt). G48 är som sagt en HOAT, och använder en nypa silikater.

Men sen har du Glysantin G05 gruppen, den är också HOAT! Men! Den har även en nypa nitriter! Och det är oftast inte lämpligt för motordelar i lättmetall. Därför är denna HOAT gruppen främst använd inom tunga fordon (det märks på specifikationerna där man mer ser det är godkänt för främst äldre John Deere, Deutz och liknande). Fungerar bra för gjutjärnsmotorer, men inte för lättmetall.

Tycker du kylarvätska är virrigt? Svårt att hitta rätt till BMW? Då ska du köpa en VW! Jisses vilka stollar! På bara typ 10-15 år har de hoppat hej vilt mellan minst 5 olika specifikationer - de hoppar hej vilt mellan OAT, HOAT, HOAT och alla mellanvarianter :-)

VW G11 <=> Glysantin G48 (HOAT)
VW G12+ <=> Glysantin G30 (OAT)
VW G12++ <=> Glysantin G40 (HOAT Si-OAT)
VW G13 <=> Glysantin GG40 (HOAT Si-OAT)
VW G12evo <=> Glysantin G65 (HOAT PSi-OAT)

VW G13 (Glysantin GG40) är en riktig odd-balle för i denna kylarvätska har man ersatt en del av glykolen med glycerin! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, finns förresten en produkt till som är en direkt ersättare till BMW Original.

Det finns en produkt som heter "Starta Glykol G48 Heavy Duty" och är en HOAT kylarvätska som tillhör gruppen Glysantin G48 (uppfyller Glysantin G48, MAN 324 NF, VW TL 774-C och så vidare).
Länk

Jula säljer ju bland annat Starta produkter, men tror inte något varuhus har just denna produkten tyvärr. Men finns i en del butiker som är återförsäljare av Starta produkter.

Detta är som sagt en direkt ersättare om ni inte vågar in hos BMW (det finns hitintills inte ett enda dokumenterat fall i Sverige där en reservdelsförsäljare hos BMW bitit en kund - när det bilförsäljare vågar jag inte uttala mig).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och nu ser jag att Mekonomen även har en relativt ny produkt som heter "ProMeister Glykol Premium G48/774C/G11" och är en direkt ersättare till BMW Original och fungerar således alldeles utmärkt!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och följande produkter från Mekonomen fungerar också lika bra som ersättare till BMW Original (för BMW-modeller upp till runt 2018):

MPM Glykol G11
Länk

Agrol Glykol Premium G48
Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nog är det virrigt allt, känns som att dom gör det mer komplicerat än vad det behöver vara. Speciellt med tanke på att dom byter typ med tiden (även till äldre motorer). Som jag har förstått det är HOAT som BMW använder bara en hybrid mellan IAT och OAT? Oavsett tror inte jag att det är så kinkigt, vet att du inte kommer hålla med, och att motorn inte kommer ta skada oavsett vilken Etylenglykol man använder då deras uppgift är densamma (hade toppar/block haft någon exotisk aluminiumlegering hade jag kanske tyckt annorlunda). Antar att biltillverkarna har frångått IAT p.g.a. miljökrav, inte p.g.a. undermålig funktion eller byte av aluminiumlegering. Men vill man göra det lätt och vara säker på att det blir rätt är den enkla, men dyra, vägen att köpa av BMW.

Hursom, den Febi Bilstein jag länkade till tidigare går att köpa för ca 20€/5L istället för att betala ca 150:-/1,5L hos BMW.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.