AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.001

Slitagedelar i fram o bakvagn

se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej.

Har en f11 med drygt 16k på mätaren. Upplever att den vibrerar lite runt 100km/h. Lite självsvängande tror jag. Har nya däck runt om. Ingen x-drive.

Tänkte göra en hjulinställning men innan dess kanske det vore bra att byta en del typiska slitagedetaljer.

Vad rekommenderar ni som ha erfarenhet?

Mvh
Sebastian
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
vibrationer kan dessvärre bero på mycket. Nya däck betyder nybalanserade hjul utgår jag från. Men bromsar kan också ge upphov till vibrationer. En skiva som är lite orund, eller bromsok som hängt sig lite är vanligt. Såklart kan bussningar i länkarmar bli dåliga och ge upphov till vibrationer. Men också drivlinan - om det är vibrationer fram eller bak kanske skall redas ut först. Jag har haft orunda hjul som gav konstiga vibrationer...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror steg 1 är att analysera vad som är fel och sedan byta delar. För efter 16 000 mil så är ju inget längre i toppskick, utan allt blir ju fräschare av att bytas så "det skadar ju inte" att byta än det ena eller det andra. Men inte säkert att just det var det som var ditt problem.

Är du en sån som använder verkstad eller gör jobbet själv? Om du gör jobbet själv och inte vet hur du ska felsöka men kan sedan byta delarna själv, känner du någon som kan hjälpa dig felsöka?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vad är det för däck?

Vissa billiga kina-skräp-däck och liknande, är ofta inte runda och/eller har partiella förhårdnader i stommen. Då blir det vibrationer oavsett hur noga hjulen är balanserade...

Även "märkesdäck" kan råka ut för detta men det är relativt ovanligt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.