|
|
|
|---|---|
|
Har en bil enligt rubrik. På lappen i bildörren står det att en godkänd uppsättning är Fram: 225/40 R18 Bak: 255/35 R18 Det är det enda som står för just 18". Har hittar vinterdäck till bra pris som är 225/40 R18 på alla fyra. Min egen tanke är att det inte borde vara några problem, men undrar i så fall varför den uppsättningen inte finns på lappen? Kanske är det så självklart att det inte behöver skrivas ut? För exvis 17" står det 225/45 R17 runt om. Är det en poäng med att ha bredare bak just för 18"/19", eller kan jag köra samma runt om och slappna av? Tack. | |
| ...och förresten, den enda dimension som det står M+S bakom på lappen är just 225/45 R17, betyder det att jag bara bör köra 17" på vinterhjulen? | |
| Du kan köra med vinterdäck 225/40-18 runt om och vara lugn. | |
|
Tänk bara på att fälgarna har rätt inpressningsmått och samma bredd runt om. När man kör med bredare däck bak, har bakfälgarna större bredd och annat inpressningsmått i förhållande till framfälgarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah, tack för svar, då kör jag och hoppas det funkar. Köper däcken löst, fälgarna jag ska ha är samma som sitter på bilen med sommardäcken just nu (med 235/40 18 runt om av ngn anledning, inte haft bilen så länge). Tanken är att de ska kastas och jag ska använda samma fälgar nu på vintern - mao kommer jag komma närmare orginalomkrets nu vilket ju är bra. Enda eventuella problemet är att de blivande vinterdäcken är smalare på fälgen, men det ser inte särskilt stretchat ut nu med 235 så hoppas att 10 mm också bör fungera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.