AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.456

Bmw 530i -01 Vilken olja för isbanekörning?

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tjenare!

Ja kör just nu å har gjort de senaste åren på biltemas billigaste 5w-40 helsyntet, 36-916

Bilen körs dagligen men kommer även köra isbana, och den lever ett hårt liv. Jag bor i kiruna så de blir väl svinkallt antar jag.

Funderar på att byta till biltemas 5w-50 alternativt 10w-60. De känns spontant som 5w-50 är bästa alternativet. Vad säger ni?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Varför skulle du byta till en tjockare olja om det är svinkallt i Kiruna? Kommer bara skapa en miljö med sämre smörjning och mer slitage. Bara för att du kör hårt med bilen betyder inte att du ska byta till en tjockare olja bara för att den kan hantera högre temperaturer, oljepassager och lagerspel i din motor är inte designad för 5W-50 eller 10W-60. Speciellt inte vid -20. Skulle oljetempen bli för hög vid iskörning är det en oljekylare du behöver, men tvivlar på att så är fallet i ett svinkallt Kiruna även om du kör hårt med bilen. Håll dig till den oljan som rekommenderas i instruktionsboken.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du ska ha Biltema 0W-40 (36-9008).

Den har API SL, ACEA A3, BMW LL-01 och är således en alldeles utmärkt motorolja för din motor. Och just 0W-<x> är precis vad du behöver för en daily driver där uppe.
Och 92.25 SEK/liter är helt ok (som vanligt gäller att hellre köpa en lämplig olja lite billigare och byt oftare än att köpa en lämplig men dyr olja och försöka dra ut på bytesintervallen).

Är det svinkallt så ska du ha en 0W-<x> olja! Punkt slut!
En helsyntetisk olja är också ett ganska självklart val.
Och eftersom du redan är och handlar på Biltema, så varför inte fortsätta.
Därför blir det ovan nämnda produkt.

I just ditt fall ser jag inte något skrikande behov av att hoppa direkt till 0W-50 även om isbankörning ingår (för varma trackdays kan situationen vara annorlunda men som vi diskuterat i en annan tråd så är det bättre att evaluera behovet och välja olja därefter). Jag skulle rekommendera att istället kontinuerligt monitorera (gärna logga om möjligt) både oljetryck och oljetemperatur. Baserat på denna data kan man sedan fundera på en annan varmviskositet behövs (fast då är det som sagt egentligen bättre med en oljekylare).

Biltema 36-916 är annars en bra motorolja med mycket bra specifikationer (API SN, ACEA A3, BMW LL-01) och passar generellt sett en M54-motor alldeles utmärkt.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack så mycke för erat tips, hade inte tänkt på de ni sa nu. De får nog bli 0w-40, man vill ju att den ska smörja bra utifall de blir kallstarter när de är svinkallt.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
En tanke bara... Eftersom bilen gått 32000 mil nu å körs rätt hårt, om jag går ner till en tunnare olja så finns väl risken att de kan börja läcka olja eller att den kanske börjar dra mer olja?

Som de är idag så tar den ca 1 liter olja på typ 400mil. Men de känns som den drar mer ju hårdare ja kör.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan som inte är besvarad är väl kanske:

Körs bilen i daglig trafik med många kallstarter eller är det en utpräglad "busbil" där den belastas hårt när motorn är rejält varmkörd?

De flesta 0W40-oljorna är väldigt nära 5W30 viskositetsmässigt - kolla produktdatablad för mer exakta viskositeter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Den körs dagligen och är busbil också. Men ja kör motorvärmare så mycke de går såklart.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Självklart varmkör jag rejält innan lek
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Finns de redan oljetryck/oljetemp givare på dessa motorer? Utifall man vill sätta in mätare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog köra på en bra 5W40-olja och byta den lite oftare.

På oljefilterhuset sitter det givare för både oljetemperatur och oljetryck:
Länk

Mvh
Johan B

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Ok tack.

Men nr 13 där står det coolant/oil temp på, vad innebär de?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den används för att mäta oljetemperaturen i filterhuset på den motorn, men kan sitta som sensor för kylarvätskan i vissa andra applikationer.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johan B: Varför är du lite tveksam till den generella rekommendationen att i första hand försöka få tag på en bra 0W-40, och om det inte finns istället köra på en bra 5W-40?

Bilen är ju en daily driver i mycket kallt klimat, så lite mer lättflytande olja vid kall motor kommer att reducera slitaget något (som till stora delar uppstår vid kallstarter).

Nu verkar denna bilen ha en viss fördel då motorvärmare verkar användas så ofta det går, så det är en fördel.

Men som ett generellt statement, för de som kör en daily driver som står ute under natten och startas upp varje morgon - dag ut och dag in, så borde ju 1st:0-40 och 2nd:5-40 vara lämpligare.

Håller dock med helt och hållet, vissa 0W-40 oljor har en kallviskositet som kan vara mycket nära kallviskositeten för vissa 5W-30 oljor.
Men samma argument gäller åt andra hållet, vissa 5W-40 oljor kan ha en kallviskositet som kan vara mycket nära kallviskositeten för vissa 10W-40 oljor!

Men det är väl här ditt statement "bra olja" samt "kolla gärna datablad om tillgängligt" kommer in - då undviker man ju ovanstående fällor (eller iallafall har informationen och om man har kunskap kan göra ett informerat beslut).

Men för de (majoriteten) som inte vet om detta, inte kollar datablad eller inte har den tekniska kunskapen (eller intresset) - då är det lämpligare att börja med den generella rekommendationen att välja 0W-40 men med ett statement att vet man vad man gör så kan man även utforska andra alternativ exempelvis "lämpliga" 5W-40 oljor.

Redigering: Bara för skojs skull, kollade vad två vanliga 0W-40 oljor hade för kallegenskaper (problemet är att denna viskositetskombination inte är speciellt vanlig längre).

Castrol Edge 0W-40
- Lägsta flyttemperatur (ASTM D97) = -60°C
- Dynamisk viskositet @ -35°C (ASTM D5293) = 5950 mPa*s

Shell Helix Ultra 0W-40
- Lägsta flyttemperatur (ASTM D97) = -42°C
- Dynamisk viskositet @ -35°C (ASTM D5293) = 6000 mPa*s

Dynamisk viskositet @ -35°C (ASTM D5293) får inte vara högre än 6200 mPa*s om den ska få klassas som 0W.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-Slangen: Jag resonerar enligt följande:

1. Bilen körs väldigt hårt periodvis - då kan det vara bra att ha en olja som har lite högre varmviskositet med tjockare oljefilm som följd.

2. Motorn är äldre och tillverkad för oljor som är lite tjockare än en del tunna moderna dito. Dessutom är den troligen "väl inkörd" och kanske lite sliten. Då är det också bra med en olja som är lite tjockare när den är varm.

3. 5W40 är en olja som generellt funkar bra även om det blir riktigt kallt.

4. TS. skriver att han tidigare kört med Biltema 5W40-olja och den funkat bra - ingen större anledning att byta viskositet.

5. Om jag tolkar TS rätt så är lågt inköpspris av oljan en relativt tungt vägande faktor - då finns det många 5W40-oljor att välja mellan som är relativt billiga.
0W30 och 0W40-oljor brukar bli märkbart dyrare än 5W40, även om det till viss del beror på att 0W-oljor generellt har bättre och dyrare basoljor.

Optimalt vore kanske att köra med en esterbaserad olja som t ex. Red Line, men de kostar betydligt mer...

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jamen, angående varmviskositeten så resonerar vi likadant (och kommer fram till samma slutsatser).

Var mest kallviskositeten (5W framför 0W) som jag kliade mig lite i huvudet över.

Men yes, utbud/tillgänglighet och pris är emot 0W-<x> valet precis som du beskriver (samt TS prioriteringar), en bra poäng.

Men var ändåså lite just därför tyckte jag Biltema Helsyntet 0W-40 var helt klockren.
Den kommer runt både tillgänglighets- och prisproblematiken!

Stor tillgänglighet och "relativt lågt" pris (92.25 SEK/liter vid 4L förpackning).

Men yes, jämfört med nuvarande prisnivå (64.90 SEK/liter vid 20L förpackning) så är det en viss ökning. Det är ungefär 165 SEK mer för varje oljebyte.
Men då det är i runda slängar bara en 1-årsavgift, så blir det bara en ökad kostnad på 13.75 SEK i månaden. Basically peanuts när det gäller totala driftskostnader av vilken bil som helst. Samtidigt ger man motorn ett lite bättre skydd.

Men yes än en gång, det är strikt sett fel att säga att det löser prisproblematiken då det är en 42% ökning i pris! Det kan man liksom inte argumenta bort, inte ens en politiker kan lyckas med det (eller vänta det där sista är jag kanske inte så säker på)...
Men som i all undersökning måste alla påverkande faktorer vägas in och när det gäller kostnad räcker det inte bara att se på enhetspriset - man måste veta hur ofta det inhandlas för att få en total bild. Om jag bara fyllde upp min bensintank en gång om året så skulle senaste årens ökning av drivmedelspriser var helt irrelevant för mig och ha mycket låg prioritet. Av samma anledning så måste uppskattad årlig körträcka finnas med (dvs hur ofta man inhandlar varan "drivmedel") när man jämför huruvida det är lönsammare (eller hur stor skillnad/påverkan det blir för mig) med bensin eller diesel då man inte bara kan titta på enhetspriser (SEK/liter).

Så det var därför jag tyckte Biltema 0W-40 var det självklara valet :-)

Men alltid roligt att läsa och se olika vinklar, resonemang och problemställningar - uppskattas!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min fråga är väl kanske främst vad Biltemas 0W40-olja har för varmviskositet.

Nu hittar jag inga riktiga produktdatablad för Biltemas oljor så det får bli lite antaganden som är extrapolerade från hur det brukar se ut för de flesta 0W40 respektive 5W40-oljorna...

Jag skulle MISSTÄNKA att 0W40-oljan ligger nära nedre gränsen för att klassas som xW40 eller med andra ord väldigt nära att klassas som xW30.

Oljor slits genom bland annat att de skjuvas ner i varmviskositet, så risken är stor att den blir lite väl tunn när den är varm efter ett tag - givet tänkt användningsområde som "hårdkörning".

Med en 5W40-olja brukar det vara så att varmviskositeten ligger högre i SAE40-klassen (är tjockare varm även om de är i samma "klassning"), och då finns det lite mer säkerhetsmarginal viskositetsmässigt när oljan är lite sliten, dvs. oljan behåller lite tjockare oljefilm.

Samtidigt ligger troligen 0W40-kallviskositeten ganska nära den övre gränsen för att klassas som 0W, eller med andra ord: nära att klassas som 5W. Så här är det nog ingen dramatisk skillnad mellan oljorna även om 0W-oljan givetvis är lite mer tunnflytande när de är kalla.

Sammantaget "räcker" troligen 5W även för kallstart när det är riktigt kallt.

Satt i sitt sammanhang att motorn är lite äldre och har konstruerats för lite tjockare olja och troligen är lite sliten, skulle jag som sagt rekommendera en bra 5W40-olja.

Att gå upp till 5W50 eller t om. 10W60 ser jag som ganska onödigt om man inte upplever problem med 5W40-oljan som används nu.

Mvh
Johan B

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Intressant läsning och tankar ni har!

Ja stannade på vägen upp nu i skellefteå å köpte 20 l av denna:

5w-40 helsyntet, art nr 36-916.

Går de att få upp oljetempen i "hemliga menyn" i instument clustret på min bil? Isf vilket nr är de?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter rimligt, Johan B.

Blev också lite förbryllad när jag inte hittade ett enda datablad för Biltema 0W-40.

Fanns iallafall grundläggande info för Biltema 5W-40 (art.nr 36-916).

Biltema 5W-40 (art.nr 36-916) har en kinetisk varmviskositet på runt 14 mm2/s, så ungefär bang on i mitten av SAE 40 specifikation. Så finns en del marginal där vilket är bara bra i det här fallet.

Jämför med Castrol 0W-40 (kunde inte låta bli så fluktade snabbt) så har den bara en kinetisk varmviskositet på runt 13.1 mm2/s (SAE 40 specifikationen säger att för en 40 viskositet får du inte gå under 12.5) så definitivt mindre marginal där.

Shell Helix Ultra 0W-40 låg på 13.1 mm2/s.

Men som du säger Johan B, det kostar att vara 0W och samtidigt ha en hög varmviskositet (och samtidigt klara av de övriga kraven för en API SM/SN klassificering).

Jag vet att Motul's 0W-40 (iallafall 300V Competition och 300V Trophy) har 13.6 mm2/s för deras kinetiska varmviskositet. Men nu pratar vi om prisökningar på 280% och uppåt! :-) Så inte riktigt vad TS efterfrågade...

Ravenol Super Synthetik Öl SSL 0W-40 ligger på runt 13.25 mm mm2/s (fast Ravenol mäter med DIN 51562-1 jämfört med ASTM D 445 som är det vanligaste - vet inte vad skillnaderna är i mätmetoderna).

Kan dock inte låta bli att fundera på hur de här moderna motorerna som bara vill ha 5W-20 eller 5W-16 fungerar med 5W i riktigt kallt klimat. Antagligen inga problem, jag bara ser framför mig den stackars stela honungliknande oljan som ska försöka hitta fram i alla små utrymmen :-)

Men Toyota och Honda kör ju redan med sina 0W-12 och 0W-8 oljor :-)

Motul's 0W-8 har en kinetisk varmviskositet på endast 5.3 mm2/s :-)

Ja, jisses vad de hittar för att (i teorin) kunna reducera 0.8% av bränsleförbrukningen (är vad Toyota uppger iallafall). Samtidigt som bilarna blir bara fetare och fetare och fullständigt överlastade med elektronik, större och dubbla batterier, 300A generatorer, trippla kylare etc etc etc. Det är så komiskt... Ena avdelningen av tillverkaren sliter desperat att spara några dropapr medans andra avdelningen av tillverkaren slänger in större och tyngre saker så fort de bara kan (snart sitter väl BMW's 31" 8K skärm i varenda modell)!

Men nu kom jag av mig lite...

@p4lm : Tror det där blir alldeles utmärkt att köra vidare på den!

Kan man dessutom samla in lite mätvärden under olika scenarios så kan man se om man behöver ändra något i den formuleringen och vad (tyvärr kan inte E46 instrumentklustret särskilt bra).

Men som Johan B säger, samma typ av sensor används för att mäta oljetemperatur och motorns arbetstemperatur (kylarvätskans temperatur i toppen).
Den som mäter kylarvätskans temperatur sitter i toppen (#3)
Länk
Den som mäter oljans temperatur sitter i oljefitlerhuset (#13)
Länk

Ett vanligt sätt att få ett oljetrycksmätvärde är att ersätta oljetryckssensorn (som sitter i oljefilterhuset) med en trycksensor som kan rapportera absolut tryck (och koppla den till valbar mätare).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.