AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
1.387

Aktivt motorbromsande?

Hej. En fråga inför ev. inköp av 225xe Active Tourer 2022 utan växelpaddlar:
kan man själv aktivt motorbromsa i t.ex. långa nedförsbackar på motorvägar eller vid körning i alperna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ju en hybrid, lägger du foten lätt på bromspedalen så återvinner den energin till batteriet. Den bromsar inte direkt med skivorna då, utan det sker först vid hårdare retardation.
Hej o tack för svar.-Min fråga gäller inte bara för att återvinna energi utan mer hur man kan använda kraftig motorbromsning i nedförslut för att kontrollera hastigheten och samtidigt spara bromsskivorna för överhettning.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Har du sportläge på din automat?
Om du nu har det, så flyttar du spaken till sportläget och
skifta med växelspaken upp o ner för att motorbromsa.
Så funkar det på min 320d.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Balab, den använder inte skivorna utan elmotorn blir en generator som använder rörelseenergin för att omvandla till el. Det blir alltså inte en gammaldags motorbroms utan ännu bättre, dvs du sliter inte på skivorna och energi återvinns. Många hybrider och elbilar har problemet att skivor används för lite och därmed lätt rostar.
Hej igen,jag förstår. På bussar finns det t.ex. ibland en s.k. Telma-broms som tillsats,vilket är en elektromagnetisk broms.
Åter till min fråga ang. Steptronic 7-speed på ActiveTourer med hybriddrift och växellåda utan paddlar på ratten:Kan jag aktivt med motorbroms från den 3-cylindriga bensinmotorn växla ned själv till önskad växel.

balab
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför vill du göra det? Det verkar ju som att ditt syfte är att spara bromsskivorna i långa utförsbackar. Det gör du ju genom att använda bromsen då hybridens regenerering hjälper dig. Det är mycket bättre än att motorbromsa, dvs låta motorns tröghet och interna friktion bromsa upp farten istället för skivbromsarna. På en bil utan regeneringen är det enda alternativet för att undvika slita på skivorna, men på en bil med elektrisk drivlina är det helt onödigt.

Om du oavsett om det är bra eller dåligt vill veta så rekommenderar jag dig att provköra och testa. Du har ju inte fått så många svar här och AMET's svar är ju helt från erfarenhet av en fossil drivlina.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Balab, bara att släppa gaspedalen kommer sannolikt göra att generatorn som laddar batteriet kommer att "motorbromsa" mer än vad vanlig motorbromsning gör.

Som Grelle säger så är det ju inte riktig motorbroms, men generator-påladdningen gör att bilen bromsas mer än vad vanlig tomgång i motorn skulle göra. Testa så får du se. Elbils-motorbroms bromsar mkt mer än fossilbils-motorbroms gör.
Hej. Tack för alla svar och synpunkter.-Jag har nu beställt en Active Tourer 225xe (tillfälligtvis dagen innan slopandet av bonusen) och får framöver utforska motorbromsandet under bl.a. körning i de långa nedförsluten på motorvägarna där skyltar uppmanar förarna att bromsa ned farten utan att lita bara på bromsskivornas effekt och där det dessutom finns speciella avkörningsramper med lös sand för panik-retardation.-Tack skall ni ha.

balab
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du kommer snabbt märka att slitna och överhettade bromsskivor är en icke-fråga, rostiga skivor är däremot ett vanligt problem på bilar med elektrisk drivlina.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.