|
|
|
|---|---|
|
På skroten hittade jag i en saab 9000t en mojäng som jag tror kallas APC-ventil. Den styr tydligen laddtrycket. Tillkopplat tre luftslangar fungerar den som en elektriskt styrd 2-vägsventil, där spänning till ena pluskabeln styr luftströmmen till ena slangen, och tvärt om när spänning läggs på den andra plusen. Har några idéer på vad den kan användas till! 1. Styra den med en likadan tryckknapp som till bakrutevärmaren, för att kunna ha två fasta lägen på laddtrycket. Detta löses genom att koppla in ett t-kors på laddluftstrycket som skall öppna wastegaten, som leder luften till ventilen. Ventilen leder i ena fallet leder ut luften till en pluggad slang för att få grundtryck och i det andra fallet till en slang med plugg som har ett hål, för att få såkallad pysreglering. 2. Wastegaten öppnar propotionelt med laddluftstrycket. Ett bättre alternativ vore väll om den inte öppnade förens när ett inställt laddtryck uppnås. Tex. genom att en tryckkontakt på insugsröret styr 2-vägsventillen, som funkar som en magnetventil om den ena utgången är pluggad. Jag vet att det finns proffisionella saker för dessa användnings områden men priset är betydligt högre! | |
|
Läs istället mer om APC på STCS faq Länk Varför inte använda den som det är tänkt istället? RWD? Ja tack! |
|
|
Läs istället mer om APC på STCS faq Länk Varför inte använda den som det är tänkt istället? RWD? Ja tack! |
|
|
Om man ska få den till att funka som det är tänkt krävs avanserad styrteknik, eller? Som jag förstår jobbar den med olika frekvenser som öppnar och stänger ventilen. |
|
|
Kommer inte ihåg exakt nu men jag har för mig att du behöver en APC, magnetventil och en knacksensor. Det fina med APCn är att det är den om justerar ditt laddtryck, såfort det spikar så går den ner till ditt "grundladd" som du ställer in på din wastegate. Föreslår att du hör om det på STCS forum. Där finns det mycket kunnigt folk som säkert hjälper dig med detta. RWD? Ja tack! |
|
| Instämmer med "nos". Ett APC-system är en analog historia som med en lödkolv enkelt piffas till litegranna så att du kan laborera med olika laddtryck mm. Den fungerar som en PID-regulator för den som läst reglerteknik. | |
|
Den funkar som en PID-regulator även för personer som inte läst reglerteknik! :) Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.