AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.221

Hjälp! Varför värmer min motorvärmare bara en slang? 530d GT 2010

Monterade slangvärmare på min bil i fredags, men det verkar ha blivit något fel.
Enligt Calix så ska jag ha en värmare som heter CVH19, så jag köpte den och fick den monterad. Länk
När jag nu kör värmaren i 3.4 timmar så är vattnet i expansionskärlet iskallt, och alla slangar utom slangen där värmaren är monterad är också iskalla.

Jag har luftat kylsystemet och fyllt på glykol, jag har kört bilen helt varm, jag har slagit på full värme på klimatanläggningen och lämnat den så när jag parkerat bilen över natten ifall något spjäll någonstans skulle hindra cirkulation.

Vad kan det vara för fel?
Varför fungera det inte? :(
Bilen är en 530d GT 2010 utan eberspräscher och ingen X-drive.
bl
2.294
blixten
325i -88
Dom kanske har monterat värmaren så att vattnet cirkulerar åt fel håll. Med andra ord inte cirkulerar alls.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns lite samlad kunskap i denna tråd, Länk
@ Kane, Jag har läst igenom den tråden nu och blev inte ett dugg klokare.

@ Blixten, Om värmaren är monterad på fel slang, (den sitter mellan motor och värmepaketet), var ska den annars sitta?
Kan själva värmaren vara monterad åt fel håll eller sitta fel?
Vad kan det vara som gör att vattnet inte självcirkulerar?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Självcirkulation kräver att varmt vatten hela tiden kan stiga uppåt innan det börjar kylas ner. Är inte det villkoret uppfyllt så funkar det inte. Hur ser det ut i din installation?

// Magnus

bl
2.294
blixten
325i -88
Om värmaren är monterad tvärtom mot hur den skall monteras. så värmer den sannolikt inte vattnet som den skall.
@ Magnus, Det förklarar allt.
Värmaren är monterad så att den är högsta punkten på hela kylsystemet. Länk
Vi får ta och vända på slangarna och sätta den längst ner istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.