AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
966

Service och oljebyte

Mi
8
MissJenny
X5, 2018
Hej!
Ställer min fråga här och hoppas att någon vet svaret. Har en BMW C5 2018 som har gått nästan 6000 mil. Bilen säger att det är dags att boka tid för motorolja (byte) och jag undrar om jag måste göra det på en BMW-firma, eller om jag kan lämna dem till en typ meka-verkstad. Sambon påstår att jag måste göra detta hos BMW för att garantier ska gälla. Någon som vet? Ringer jag BMW så kommer de säkert att säga att jag måste lämna bilen där, tänker jag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du kan välja vilken verkstad du vill. Garantier som gäller motorn är sannolikt en icke-fråga på en 5 år gammal bil.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Däremot kan försäkringsbolag ha en åsikt om de skall ta det på maskinskadeförsäkringen(?) Kolla med ditt fb.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Garantier lär som sagt inte finnas kvar...

Så länge bilen servas "fackmannamässigt" säger inte försäkringsbolaget något om det skulle behövas utnyttjas försäkringar.

Däremot påverkar det ev. good-will-åtaganden från BMW, dvs. reparationer som de helt eller delvis står för utanför garantier. Då brukar de nästan uteslutande kräva att bilen servats på auktoriserade verkstäder., annars tar de inte good-will-reparationer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
jsn, som Johan skriver så kan försäkringsbolag kräva att den är korrekt servad, men de kräver inte att den servas av BMW ÅF.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.