|
|
|
|---|---|
|
Jag har en M57 2001 installerad och konverterad till marinmotor i min båt. Den har gått jättebra tills i våras när den började tappa fart. Motorn går fint på tomgång drar fint upp till ca 2000 varv men sen händer inget mer trots fullgas. Har gjort 3600 varv på fullgas tidigare utan problem. Jag har bytt luftmängdsmätaren 2 gånger utan resultat. Bränslefiltret, Railtrycksgivaren och Railtrycksregulatorn är bytta utan resultat. Railtrycket är 300 bar vid 2000 varv. Spridarläckaget är kontrollerat och är godkänt. Felkoder: 1190 Rail pressure control 1E30 Boost pressure control or controller 1E00 CAM bus Nån som har ett tips hur gå vidare? | |
|
Gissar att du menar CAN istället för CAM. Databoxen vill väl ha kontakt med alla möjliga enheter på en så här pass 'modern' motor? Växellåda, instrument, DSC.. för att fungera normalt. Hur har du löst det? // Magnus |
|
| Det är inte jag som har gjort installationen utan det är en kille som har jobbat på BMW-verkstad så jag antar att han har koll på det. | |
|
Nu har jag haft styrboxen på omprogrammering där alla "onödiga" insignaler är borttagna. Motorn går nu att varva upp men vid 1500 varv börjar det att ryka svarta avgaser och vid 2000 varv bolmar det tjock svart rök ur avgasröret. Turbotrycket är ca 0,5 vid 2500 och uppåt. Felkoder efter körning 1A04 Electric auxiliary heater 0190 Rail pressaure sensor 0235 Charger air pressure sensor 1E30 Boost pressure control or controller 1613 Smooth running controller 3505 Glow plug system Sen nollställt felkoder Sen körning på 800 varv - 1500 varv Visar då endast felkod 1613 . Finns någon som kan tipsa eller kan komma och hjälpa mig? |
|
| Är du säker på att turbon ger rätt tryck? Svart rök tyder på för mycket diesel i förhållande till luft. 0.5 bar är jättelite, som exempel har Volvo Penta som rekommendation på sina dieselsexor 1,45bar 2500varv och 1.75bar 3800varv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.