|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag köpte en 540i 2018 i våras med Premium Selection garanti. Ganska direkt upptäckte jag att comfort access inte fungerar som det ska. Nu har säljaren (BMW) tagit på sig att byta båda nycklarna så det är fine. Men verkstan upptäckte samtidigt att bilen har motoroptimering. Felindikering S 0777: Motortuning fastställd genom automatisk kontroll. Nu till frågan. Vad ska man göra med denna information? Känns inte så "premium" eller som en "nästan ny BMW" att ha fått en som varit motoroptimerad och inte blivit informerad om det. PS garantin säger att den inte täcker skador eller fel orsakad av effekthöjande åtgärder. Det är ju ganska luddigt och kommer troligtvis att användas så långt det går, emot mig, vid en ev skada. Sedan vet jag inte om den fortfarande är optimerad. Den har ju sport-displayer som visar effekt och vrid och dessa når exakt upp till de uppgivna siffrorna (340/450). Kan det vara så att optimeringen är avmonterad men att bilen har detta kvar i minnet för just senare garantikrav? | |
|
Sportdisplayen mäter inte effekten utan visar den baserad på originalsetupen, så den kan du inte utgå ifrån hjälper dig avgöra om bilen fortfarande är modifierad eller ej. Jag tror inte det direkt blir enkelt att häva köpet, om det inte finns något specifikt i premium selection som talar för din. Dvs något de garanterar där. |
|
|
Googlar man felkoden så verkar den kunna dyka upp av flera anledningar än trim |
|
|
Jag har ingen ambition att häva köpet. Bilen är min drömbil och jag är otroligt nöjd. Letade länge efter rätt färg och utrustning. Men eftersom detta inskränker min Premium Selection garanti så kanske det finns möjlighet att säljaren kan utfärda någon typ av åtagande för ev fel inom garantitiden för PS. Alternativt en direkt ekonomisk kompensation. Lite olustigt också att inte veta om den verkligen är optimerad eller med vad? Har kanske inget emot att den är optimerad men vill gärna veta på vilket sätt och av vem. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Man kan ju tycka att en bil ska ha blivit kontrollerad innan den får märkningen Premium Selection. |
|
Att Premium Selection skulle vara "särskilda utvalda bilar" är en myt som BMW gärna odlar. I verkligheten sätter man Premium Selection på allt inom vissa miltal och årsmodeller. Du bör ju kunna få felkoden raderad inom ramen för garantin kan jag tycka. Du har rätt att åka i en bil utan felkoder. |
|
|
Som vanligt kan det väl alltid ligga ett tjog felkoder, de intressanta är de som kommer tillbaka efter en rensning. Inte säkert den där återkommer om den rensas bort. Som Löwet skriver är så BMW’s premium selection mer eller mindre allt som de inte skickar vidare till andra direkt och inte direkt deras 10% bästa begbilar. |
|
| Verkstaden måste kunna läsa in original mjukvara igen, det gör de ju vid mjukvaruuppgraderingar. | |
| Den felkoden dyker upp om inte checksum värdena som ändras när motoroptimering läggs in inte finns med på en förhandsgodkänd lista. Bara att lägga in org mjukvara. I bästa fall kan du kanske få att alla garantier ska gälla trots optimeringen - då har du roligare bil och skydd. | |
|
Är detta en felkod i vanlig mening? Eller behövs det köras någon större kontroll för att se detta? Jag kollade t.ex felkoder med BimmerCode men såg inget om detta. Så det kanske inte rapporteras som fel i vanlig mening? I Premium Selection så ska detta vara utfört: Felminnesavläsning utförd och ev. fel åtgärdade. Skulle man anta att detta fel faller under denna punkt i protokollet? |
|
|
BMW PS är nog mest ett sätt för BMW att tjäna ytterligare några tusen per bil.... Inget som egentligen betyder en bättre eller ens genomgången bil som många säger. Jag skulle kontakta säljaren och helt kort fråga hur han tänker sig att lösa problemet. Gärna skriftligen så att du har kvar vad som sägs under resans gång för ev framtida behov. Men att BMW tar på sig att återställa mjukvaran till deras egen tycker jag är det minsta man kan begära samt att du helst även får skriftligt att denna optimering, som dom (kanske) missat, inte ska påverka din garanti. Denna delen tror jag blir svårast att få igenom och även om du skulle få det så är det nog inget som är så värdefullt skulle det behövas. Men som sagt, BMW PS är mest skojeri från deras sida. Har hört fler exempel där det visat sig att man knappt tittat på bilen eller ens städat den ordentligt. Allt inom vissa uppsatta parametrar åker med all sannolikhet ut i hallen som PS. Ang problem med Comfort Access, är det konstaterat att det är nycklarna som är felet? Vet att själva handtagen inte är världens bästa konstruktion. Har bytt alla 4 på min sjua minst 2 gånger...... Har även några i reserv i bra-å-ha-lådan :-) Niklas Fransosen |
|
|
När det gäller nycklarna så är det en märklig historia i sig. Jag har även en display key och den fungerar klockrent. Missar aldrig att låsa/låsa upp. Konstigt nog så har jag varit tvungen att lämna in bilen 3 ggr innan de fick fram felet. Varje gång har de kunnat återskapa felet men inte kunna komma fram till varför. Första gången lurade de i mig att det behövdes Varta batterier i nyckeln. Alla andra batterier skulle kunna ge dessa symptom. Så trots att jag givetvis hade bytt batterier precis innan så ville de ha betalt för nya batterier. Men de hade givetvis inte testat med nya Varta-batterier för att se om det verkligen fungerade bättre. Jag har påtalat att display key fungerar men inte de vanliga. Samt att det finns många som på olika forum rapporterat att byte från nyckel version ID2A (2.0) till ID21A (2.1) fått slut på alla comfort access problem. Nu vid sista besöket så fick man tydligen upp felmeddelandet: Det finns ett fel på ID sensorn (nyckeln). Från och med Mars 2018 finns en ny ID-sensor (version 2.1) tillgänglig. Så nu är 2 nycklar beställda. Även detta var sävligt. Vi kom överens om att byta nycklarna när jag hämtade bilen sist. De skulle kontakta mig när nycklarna var hemma. Men efter 9 dgr får jag ett sms med en länk där jag ska godkänna att de beställer nycklar. |
|
|
Premium Selection :-D :-D :-D Kanske ren tur att dom hittade felet som du själv läst om på nätet...... Många gånger så känns dom heller inte vid fel som är allmänt kända och även rapporterade internt av BMW. Det kan ligga lite dock i deras uttalande om kvalitetsbatterier. Jag satte själv i AAAA-batterier från Kjell&Co i fjärren till webaston. Det funkade inte alls. Sen bytte jag till VARTA faktiskt och då funkade det genast. Mitt tips är sedan att du undviker BMW som pesten, du får bättre service och hjälp på andra mindre verkstäder ;-) Hoppas du får stil på bilen! Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.