|
|
|
|---|---|
|
Hej autopower användare, mitt första inlägg på forumet! Jag har en e46 limo årsmodell 2002 som jag inte riktigt får att gå som den ska. Allting började med våren 2022, efter den stått i garaget över vintern. Startade bilen och allt var frid och fröjd. Men sen började den gå väldigt märkligt, hackade nästan fram på vägen, till slut dog bilen. Spola vidare fram i tiden så felsökte jag bilen med en vanlig wish mätare, får då ut koderna "System too lean bank 1 & 2", ivrigt ut på google och får då veta att det förmodligen handlar om en vakuum läcka. I fortsatt felsökning så såg jag att insugs gummit hade ett stort hål, byter den mot en ny men problemen kvarstår, samma koder och bilen går som en säck med skit. Spola fram till idag då jag sträcker ut min hand till er som kanske kan hjälpa mig. Det som är gjort på bilen är följande: CCV är utbytt Packningen till ventilkåpan är utbytt Båda insugs gummin utbytta Nya slangar till vakuum klockan som sitter på insuget Bilen går bättre än i våras, men den är fortfarande tuff på tomgång och det är absolut omöjligt att varva ut den, den orkar liksom inte. Motor lampan går igång och samma koder som tidigare. Nu för tiden har jag felsökt bilen genom INPA där jag får samma fel, däremot förklarar INPA problemet lite annorlunda. Den säger att "lambda sensorer på bank 1 och 2 visar avvikelser", den påpekar även att bilen går fett, "Avvikelse fett". Värt att påpeka att INPA även felade på att lambda sensorn efter katten inte kan värma sig tillräckligt fort, den ska bytas ut så fort jag fått hem delen. Då är min fråga, hur går jag framåt härifrån? Har ingen möjlighet att kolla bränsletrycket, spridarna kanske är dåliga? Kan lambdan efter katten stöka till det för min bil? Har liksom inte fått den att gå på snart ett helt år. Mvh en förtvivlad och frustrerad Charlie Tjalle | |
|
Låter som att den inte får bensin enligt mig om du kollat alla vakuum slangar Kolla bensinpump ...bensinfilter Lite bensin i tanken ? |
|
|
Jag skulle även kolla om du har fler luftläckor i insuget - de är många gummidetaljer i de motorerna där och de har en förmåga att torka och spricka... Gör ett röktest - blås in rök från bälgen efter LMM (tejpa och täta med plast och använd en slang). Har du inte tillgång till rökmaskin så går det bra med en bättre Havanna-cigarr... ;) Då ser du direkt var det pyser ut rök. Men bränslefilter som föreslagits ovan är nog inte helt fel att byta - troligen aldrig bytt. Lambdasonderna efter kat är bara kontrollsonder som övervakar om avgasreningen i katalysatorn funkar. Det är sonderna innan katalysatorerna som brukar slitas (är egentligen "service-åtgärd" enligt tillverkarna och de ska bytas var 10.000:e - 15.000:e mil då de slits succesivt och får sämre prestanda med tiden). När byttes sonderna före katalysatorerna sensast? Sonderna kan man kontrollmäta med en multimeter och gaslåga - det finns gott om filmer på youtube hur du gör. OBS! Ett varningens ord: OHM-mät ALDRIG en lambdasensor då det förstör den när ström skickas bakvägen genom elementet! Nästa passus: Löd ALDRIG sladdar till lambdasonder då det täpper igen kardelerna som behöver luftspalter för att fungera som de ska, då referensluft till sonderna tas genom elkablarnas mellanrum! OM man ska skarva sladdar till lambdasonder ska man enbart använda presshylsor av rätt sort. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej och tack för era svar! Var ute och provkörde bilen idag igen, går som beskrevs innan trots att jag hittade en till liten plugg som hade torkat så satte dit en ny. Det jag blir fundersam över är när jag tittar på felkoderna i INPA så säger bilen att bilens bränsle/luft blandning är för rik, dvs att bilen går fett. Jag ska försöka få tag på en rökmaskin och leta fler läckage med hjälp av den, men som sagt, att den säger bilen går för fett är intressant. Kan min LMM vara trasig? Mvh Tjalle |
|
|
Ja, det är inte helt omöjligt... Prova att dra ur kontakten till LMM. Om motorn går bättre då eller lika "bra", är det stor risk att LMM eller kablaget är kass. LMM sätter inte alltid felkod så den är lite lurig. Drar du ur kontakten lär det dock bli en felkod som du måste radera sedan... Har du möjlighet att läsa av live-data på lambdasonderna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen och tack för all hjälp! Har idag raderat alla felkoder på bilen, dragit ut kontakten ur LMM och sedan kört i ca 30 minuter. Till min förvåning går bilen hur bra som helst, pigg, svarar suveränt på gas och går som ett spjut! Då är frågan, kan man då säkerställa att just LMM på min bil är defekt, vill även påpeka att när jag kopplar in LMM igen så går den som en säck med skit igen och motorlampan börjar lysa efter ca 10 minuter. Soppafilter är ändå beställt och kommer att bytas ut, känner att det är lika bra! Mvh Charlie Tjalle |
|
|
Har precis åtgärdat detta felet på min 2.5l e39 m54 2002. Spruckna insugsbälgar, 1 tändspole. Bra, Ok bränsletryck. Kopplade in lmm och vred om nyckeln. Lite bättre men gick uselt. Tidigare en uppsjö felkoder. Nu fick jag endast upp, att det var fel på lmm och köpte en ny av märket Hella. Nu fungerar den klockrent igen, men ska rengöra insprutningen på den till sommaren, då den passerat 35000 mil. |
|
| Lite otydlig i inlägget. Bälgar och tändspole ersattes med nytt material innan jag provade med samma lmm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.