AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
882

E46 325CI 2002 Generatorfrågor

Visa användare
2
Alexst4
325Ci E46
Hej!

Lagomt tills man blev student så har 325an börjat krångla :D

Det började med att jag skulle starta bilen och då klickade den bara, lysena, radion, ACn, allt förutom att bilen startade fungerade. Vi rullade igång den och startade utan problem, körde runt några mil och parkerade. Samma sak igen... Kan tillägga att abs lampan tändes och försvann under färden även radion och ACn var lite suspekt.

Köper ett nytt batteri och installerar, då är batterilampan på. Mäter 11,5v och kryper ner till 11,4/3 under färd. Vågar inte köra mer för att den skall dö så parkerar den, ESC stängs av under färden och går ej att stänga av men försvinner senare vid omstart. Bilen startar några dagar senare och senare.

Då är min fråga om det är generatorn som är slut? Att den inte kan hålla upp batteriet helt liksom?
OM det är generatorn vilket jag tänkt testa, går det med en 90A då, typ en RIDEX 4G0116.
Är tacksam för hjälp och vill lära mig mer :)
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Eftersom generatorn inte laddar är det troligtvis generatorkolen som är utslitna. Det är sällan själva generatorn är trasig/utsliten.
Enklast är att bara byta laddrelät (även kallad generatorregulator).

/G
Visa användare
2
Alexst4
325Ci E46
Okej, hur vet man vilket laddrelä som passar generatorn jag har? Hört att det är svårt att se det att utan att ta av den.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Använd ditt chassinummer på någon online ETK som, Länk , ta fram orginalnumret. Sedan använder du det att söka på.

Ibland kan man se märkning på generator och/eller laddrelä mha spegel och lampa. Det kan underlätta om det finns flera varianter.
bl
2.294
blixten
325i -88
Tips! Man kan byta generatorkolen själv rätt så enkelt. Kolen kostar typ en hundring och kan beställas från startmotor.se.

Finns instruktioner på youtube hur man gör. De billiga regulatorerna (den "manick" som kolen sitter i) som finns att köpa på nätet, är ofta skräp och håller inte så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.