AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.480

Billjudet i bilen försvinner till och från( Bmw e91 320d 06)

Sida 2 av 2
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Har bilen IBS?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tja. Jag köpte batteriet du länkade och installerat det idag problemet kvarstår. Måste jag åka in på verkstad för att koda in något?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kollade du statusen på det gamla batteriet innan bytet?

Kollade du laddspänningen innan bytet?

Det blir lätt en dyr gissningslek att byta delar på måfå utan att mäta och kontrollera/felsöka ordentligt innan man byter... ;)

Nytt batteri ska registreras och ev. programmeras (om du byter storlek och/eller typ av batteri - t ex. från AGM till "vanligt vått" batteri).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Yes. Det låg på 12.92 v. Behövde ett nytt batteri till traktorn så jag tog det gamla dit. Och jag tyckte det då var lämpligt att köpa ett nytt agm batteri till bilen då jag fattade det som att det borde sitta ett sånt i den

Jag begriper inte att en bmw från 2006 har så invecklat om man bara vill byta batteri med kodning osv. Finns det nån möjlighet att koda om så allt stämmer själv? Om jag behöver åka till bmw verkstad är ju det en bit bort

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-IBS-systemet är i mina ögon onödigt tillkrånglat...
Du bör registrera batteriet och även programmera det om det inte överensstämmer med vad bilen har fått för inställning i systemet just nu!

Hos mercan jag har, finns också ett IBS-system, men det är inte alls lika krångligt då det är "självlärande" och batteribyte behöver inte registreras, utan systemet känner själv av statusen hos det nya batteriet efter bytet...

Med mätning av batteriet menade jag inte enbart voltmätning, som bara ger en del av statusbilden, utan en riktig batterianalys med ett mätinstrument som mäter batteriets kapacitet och hälsa.

Vad har du för generatorladdspänning när systemet går ner sig?

Dåliga kol i generatorn kan göra att laddningen upphör intermittent och då främst när generatorn är varm.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Min E90 hade ingen IBS...

---
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Den bör ha IBS.

Men det är lätt att kolla - IBS-sensorn är en liten "box" som sitter på batterikabeln som går mot jord (-).
Brukar vara svart kabel...

Pluskabeln är röd.

Mvh
Johan B

Har ni något förslag på hur jag ska programmera om batteriet? Jag har nyligen köpt en felkodsläsare fast den verkar inte kunna göra mer än att registrera batteri byte. När bilen är igång så ligger det runt mid 14 v och det kunde jag se genom min felkodsläsare och det var då bilen hade kört i 2 timmar och det var med nya batteriet. Sen bara med tändning på är det runt 12.2 v. Har annars inte kollat så mycket mer. Funkar det att kolla laddspänningen som jag har gjort genom felkodsläsaren?

Jag vet att det är några högtalarkablar som är efterdraget på högra sidan under golvet och som jag förstod går pluskabeln där. Kan det göra så det blir problem?

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bör?

Det finns ju två alternativ på 2:an.

Att en utrustning finns behöver inte innebära att bilen är utrustad med den.
Länk
Länk

Joakim, hur ser anslutningen till minuspolen ut?

---
jag har en liten box som johan B säger som sitter på minus. kan inte ta ett kort på min just nu men det ser ut såhär

Länk
Tja. Jag har ju klurat på och nu har jag äntligen löst problemet. Det var nämligen TCU:n som gjorde så ljudet hackade och det med att skärmen på idriven frös. TCU:n som jag förstod det hade med telofonin i bilen att göra. Det är då en rektangulär box som sitter under golvet i skuffen. Läste att om den var defekt kunde det påverka hela ljudsystemet och göra så skärmen fryser och högtalarna hackar osv. Det jag gjorde då helt enkelt var ju att koppla ur den här boxen och då funkade ljudet som det skulle :). Missar ut på lite funktioner men ingen jag har använt innan ändå. Kanske ev byter ut den i framtiden om det inte är allt för bökigt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.