AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.479

Billjudet i bilen försvinner till och från( Bmw e91 320d 06)

Sida 1 av 2
Tja ny här! Har en bmw e91 320d från 06 med idrive. Det är så att mitt ljud i bilen försvinner slumpmässigt och kommer sen tillbaka efter en stund. Hur länge ljudet är borta varierar, ibland nån sekund och ibland mer. Spelar ingen roll om jag använder aux/radio/cd. Det är samma problem med alla. Nåt som är lite konstigt är under tiden ljudet bryts så fryser idrive displayen men så fort ljudet kommer tillbaka så funkar den igen. Hoppas nån vet vad jag ska göra :)

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Vilken ljudanläggning har bilen?
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jag är ganska säker att det är stereo bara. På cd spelaren står det navigation business, vet inte om det hjälper.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Då är det inte slutsteget.
Kolla anslutningar, säkringar så det inte är nå glappt.
Kollat felkoder?

---
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Hade flera konstiga fel på min 330, bla detta.
Bytte batteri, och problemen försvann.
har kollat kablar bakom stereon. ryckt på kablarna lite för att se om det bryts när jag rycker men det gör det inte. har inte kollat in mer på kablarna för det bryts för alla högtalare inklusive basen. och om det är dålig kontakt till en av högtalarna kan det väl inte göra så alla har problem? kollade därefter säkringar och bytte dom som har med ljudet att göra och det gjorde inget. har inte en felkodläsare så ska se om jag kan lösa det på nåt vis.
batteriet är nytt sedan 2020 så jag har svårt att tro att det ligger i batteriet. men vi det här laget vet jag inte vad jag ska tro
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Prova ladda batteriet ett dygn.

---
Har testat ladda batteriet innan men jag gjorde det nu igen ett helt dygn och det gjorde ingen skillnad. Har en till stereo som jag testade. Vet ju att man måste koda in om man byter stereo men hoppades på att det skulle lösa problemet att det bryts men det gjorde det inte. Vet inte riktigt vad det kan vara för fel då isåfall??

Säkringen bakom stereon har jag också kollat över och den var ok. Om jag inte minns fel är det 3 st säkring bakom handsfacket som har med stereon att göra. Kollade över dom och de var också ok

Har inte haft den här bilen så länge. Problemet började då jag skulle åka hem från där jag köpte den. Ljudet kunde brytas och försvinna fast då kunde det funka under längre stunder. Inte riktigt så den kunde spela en hel låt utan att det bryts men nästan. Nu på senaste tiden bryts det helatiden. Går inte mer än 10 sekunder utan att ljudet försvinner så det har blivit sämre nu än vad det var från första början

Kan tillägga att batteriet visar grönt i det här glaset som då säger att det är friskt. Har också mät på batteriet om det ger ut nog med ström och det gör de

Sen vet jag inte riktigt det lättaste sättet att kolla kablarna till stereon för det är så jävulskt inbyggt allt nu för tiden. Måste nästa riva ner hela instrumenbrädan för att kolla till alla kablar. Jorden till stereon hade ju varit en bra början men vet inte vart stereon är jordad direkt

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köptes bilen av en handlare?

Om så är fallet: låt handlaren lösa problemet då du bör ha minst tre månaders garanti...

Angående batteriet: Troligen sitter det fel typ av batteri i bilen!
Det borde vara ett AGM-batteri och de har inte grönt "öga".
Det gröna "ögat" anger bara syrastatusen (laddningsnivå och mängd/nivå) i just den cell som det sitter i - övriga celler kan tekniskt sett vara helt tomma eller urladdade även om "ögat" är grönt.

Exakt vilket batteri sitter det nu i bilen? Fabrikat och "storlek" (Ah/A/CCA)?

IBS-systemet i bilen är tyvärr lite tillkrånglat och om man bytt batteri i bilen utan att angivit att bytet är gjort och i detta fallet programmerat om typen av batteri och storlek, kan IBS-systemet få för sig att stänga ner olika system i bilen efter en prioritetslista om det "tror" att det är problem med strömförsörjningen.
Stereon lär vara något av det första som stängs ner skulle jag tippa på i sådant fall...

Så jag skulle nog börjat med att göra en riktig mätning av batteristatusen och även kontrollerat hur bilen laddar.
Det första görs genom ett mätinstrument som de flesta verkstäderna har och tar max två minuter att göra - batteriet kan sitta kvar i bilen.
Det andra görs genom att voltmäta batteripolerna när motorn är igång och har "förhöjt tomgångsvarvtal". Mät gärna under en längre period även när bilen körs - är kolen i generatorn dåliga kan laddningen upphöra intermittent när generatorn är varm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bilen köptes privat. Här är länken till batteriet

Länk

Har en felkodsläsare som jag testade idag. Gick in på menyn om batteriet och den sa tror att batteriet är på 80 ah så det kan inte ha registrerats det här nya batteriet. Skulle det funka att köpa ett batteri som atämmer överens med det den är kodad till? Kunde bara se att värdet var satt på 80 ah och jag kunde inte byta det. Kan registrera nytt batteri med felkodläsaren men verkar inte som att jag kan byta några värden. Har nyss börjat lära mig den så jag kanske kan byta värden. Vet inte riktigt. Kunde se volten på batteriet från felkodsläsaren och den låg run 12.2 v ish. Sen har vi mät direkt på batteriet och det visar över 12 v med

Tänkte då att man till exempel skaffar det här batteriet.
Länk
Och då registrerar batteri bytet på felkodsläsaren. Pga att jag inte kan byta värdet på 80 ah så kanske det är lättast att köpa ett på 80 ah då jag förmodligen måste byta då det batteriet som sitter i nu inte är ett agm batteri.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Batteriet mår nog inte så bra om du mätt korrekt...

Bilen måste vara nere i "sleep mode" vilket tar ca 16 minuter efter du öppnat/stängt senaste dörren/luckan etc. Så fort du öppnar eller stänger något så börjar den om igen och räknar ner...

OM du mätt på rätt sätt med bilen i sleep mode och minst en timme efter senaste körningen/laddningen av batteriet, bör det ligga på ca 12,7V om det är fulladdat och friskt.

Börja med att låta en verkstad göra en konditionskontroll av batteriet - det gör de med ett instrument och det tar ca 1 minut att göra. Batteriet kan sitta kvar i bilen när det görs.

Sedan kan du gå vidare i felsökningen.

Skillnaden mellan 80 och 90ah är nog ingen jätteproblematik, däremot kan det vara problem genom att batteriet inte är ett AGM-batteri...de har lite annan laddkurva som kan slita på ditt "vanliga" batteri. AGM-batterier tar emot och levererar ström snabbare och känner då IBS-systemt att batteriet inte hänger med riktigt så kan det "ta konstiga beslut" då det tror att batteriet är slitet (vilket det kan vara också).

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du landar i att köpa ett nytt batteri - kika här:

Jag köpte just detta Exide-batteri till Mercan från dem och det gick smidigt.

Frakten kostar 20Euro och man begär av dem att slippa batteripanten då batteriet exporteras från Tyskland.

Tog mindre än en vecka innan jag hade batteriet hos mig efter beställning.

Mvh
Johan B

Jag ser då ingen länk. Testa att skicka igen

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, då försöker vi med länken denna gång... ;)

Länk

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länken direkt till nämnt batteri: Länk

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.