AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.827

Batteri vs batteriladdare

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Jag har i nuläget denna batteriladdare: Länk och önskar ladda detta batteri: Länk

Laddaren uppges alltså kunna ladda batterier med upptill 80Ah kapacitet medan det aktuella batteri har kapacitet 95Ah. Kan laddning med denne laddare skada batteriet på något sätt, eller blir batteriet bara laddat till ung. 84% (=80/95) av max. kapacitet när laddaren slutar ladda?
Hej,

Detsamma har jag också undrat över.

Ett 12V batteri är ju alltid ett 12V. Vad kan hända om man ger sig på ett 100Ah med en laddare specad t ex som i ditt fall?

Svar: ingenting!
Specen är satt för att ge en praktiskt hanterbar laddtid. Det säger sig ju självt, att en laddare med väldigt (för) låg kapacitet lätt blir ett irritationsmoment.
Men har man tid, gör den sitt jobb och fixar ett fulladdat batteri i slutändan.

Rätt långt ned här, ca punkt 8-10.

Länk

Tack för att du ställde frågan! Nu har jag lite mindre att grubbla över. :)

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk - se fråga 4.

Om jag minns rätt kan man även få en för ytlig laddning i blyplattorna i batteriet om laddaren är för liten - batteriet verkar då vara mer laddat än det är vid mätning...i detta fallet är det nog ingen fara då det är rätt liten "underkapacitet" i laddaren - påverkar nog mest tiden det tar för laddningen.

Det jag dock funderar på är om tenn-teknologin i batteriet du länkar till kräver annan typ av laddare än de vanliga...frågan bör nog ställas till säljaren av batteriet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.