AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.330

Motorvärmare till 218i Gran Coupe årsmodell 2021

ra
2
ramirez
218i Gran Coupe
Köpte en nästan ny 218 GC i mars 2022. Eftersom vintern led mot sitt slut i mellersta norrland med gynsammare temperaturer så lät jag bli att få kupévärmare och eventuell motorvärmare monterad i samband med köpet.

Jag förhörde mig lite runt möjligheterna och tänker låta montera en kupévärmare med batteriladdare inför stundande vinter. Frågade BMW-säljaren på firman i vintras vid köpet om motorvärmare och han menade på att det inte monterades så ofta idag då det finns optimeringar gjorda för kallstarter vintertid. Därtill att ha halvvarm olja eller kylarvätska i förhållande till strängare yttre kyla skulle kunna vara negativt för motorn (jag tänker motorstyrningen).

Vad säger ni? Komfortmässigt kupévärmare absolut. Men hur resonerar man kring motorvärmare? Det finns väl tre vanligare varianter; blockvärmare, kontaktvärmare och slangvärmare.

För motor, miljö och förbrukning har jag alltid tänkt att det finns nytta med att värma olja/vatten/motor.

//M
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm.
Märkligt att säljaren inte tyckte att motorvärmare var något att eftersträva på din motortyp..

JAG skulle och andra sidan säga att en bil som används året runt UTAN motorvärmare inte är någonting att eftersträva, den gör nytta för mindre kallstartsslitage av motorn och även nytta för mindre emissioner.

Att motorstyrningen får spader av motorvärmare har jag ingen erfarenhet av på mina typer av motorer(dvs urgamla förbränningsmotorer) och jag har svårt att tro att det skulle vara skillnad på modernare motorer av förbränningstyp.

Ok att det möjligen kan märkas av vid något tillfälle, men ingenting som jag tror spelar någon större roll i det stora hela..dvs motorgången vid kallstart kontra vad en motorvärmare sparar i slitage.

Använder du inte bilen på vintern så behövs såklart ingen motorvärmare, men annars skulle jag säga att du bör montera en.
Vilken typ av motorvärmare har säkert Defa eller Calix ett svar på.

Låter som sagt märkligt att säljaren inte rekommenderade motorvärmare så där rakt av, iaf kontaktvärmare brukar ju väljas på lite modernare motorer.
Dvs en värmeplatta(eller två) monterad på tråg eller block beroende på typ av motor är standard mig veterligt.

Mvh Janne.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, bor ej i Norrland men vill ändå tipsa om kombinationen fast monterad batteriladdare med kontakt gömd i fronten, med kupévärmare och någon sorts fjärrstart/programmering.

Skälen är 1) enkel och billig installation 2) varm kupé och isfria rutor 3) friskt batteri som orkar starta motorn 4) motorvärmarens trots allt mkt låga effektivitet

/M

Mina bilar: Länk
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Vad kan man tänkas få betala för mok värmare?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Priset för motorvärmare varierar såklart beroende på om man gör det själv, vilken verkstad du evtl ska anlita och på prylarnas pris.

Men skulle jag gissa nu mellan tummen och pekfingret så är ett bra pris 4000kr och i den övre skalan låt säga 8000kr.
Om du låter en verkstad göra allt.

Mvh Janne.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror du ska räkna med att en motor och kupévärmare kostar mellan 7,5-10’ beroende på vilken verkstad du väljer. För 4-5 år sedan fick jag priser runt ~8 för detta.

Jag skulle inte vara ett dugg orolig för motorelektroniken att installera en motorvärmare, bilsäljare kan säga lite allt möjligt när de inte vet svaret, istället för att erkänna det.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Finns nyare bilar, bla VW, som fått startproblem med motorvärmare i strängare kyla.
Så det finns en viss sanning i det säljaren sagt.
Troligtvis startar motorn på börvärden i motorstyrningen, när de inte stämmer blir det problem.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Isåkare, hur fungerar det då med bränslevärmarna som finns på de flesta nyare bilar?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Har i alla fall kommit fram till att motorstyrningen på N52 inte gillar för stor tempskillnad på motor-/kylvätsketemp och oljetemp vid start.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
mi
225
mikboi
Va in till M bilar och fick pris på 6995kr för motor och kupevärmare Defa.
Billigare än jag trodde.
Till min 330i då…
ra
2
ramirez
218i Gran Coupe
Lite sen på återkoppling i tråden. Tack alla för svar så långt. Jag skulle ju absolut frågat på detta forum tidigare :)

Det är lite både och som synes med goda och mindre goda erfarenheter utifrån vad jag läser.

Jag ska höra mig för med BMW i Sundsvall på nytt om möjliga lösningar. Behöver ju få en kostnadsuppfattning också.
Det känns som att det inte är unikt med kyla och nya bilar (BMW och övriga) där mycket motorelektronik är en del av lösningen numera.

Det bör bli skonsammare och mer ekonomiskt att värma motorn eller är det så lite skillnad egentligen (bortsett från att det hänger ihop med hur länge man har motorvärmaren påslagen och aktuell utetemperatur). Jag kanske är en äldre produkt präglad av mantrat "motorvärmare är bra".

@tegel, menar du att kupévärmaren drivs av bilens batteri? Riskerar man inte att dra ur det mycket? Man monterar väl större batterier på bilar med bränslevärmare just därför kanske.
"tipsa om kombinationen fast monterad batteriladdare med kontakt gömd i fronten, med kupévärmare och någon sorts fjärrstart/programmering."

@mikboi, vad var det för lösning på värmaren på motorn? Kontaktvärmare?
mi
225
mikboi
@ramirez

Ja kontaktvärmare. Är väl lite å elda för kråkorna men kanske gör nån nytta iaf.
Kupevärmare defa 1900w.
Får min monterad på måndag.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl flika in att jag har kontaktvärmare på M5:an och det märks lite ökning på kylvätsketempmätaren när den varit igång ett par-tre timmar vid några minusgrader..
Även motoroljetemperaturen (ser man i instrumentet) kommer upp snabbare med motorvärmare och det tyder såklart på att motoroljan värms upp en smula.

Men den levererar också 750W(dubbla kontaktvärmarelement)..

Mvh Janne.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
@tegel, menar du att kupévärmaren drivs av bilens batteri? Riskerar man inte att dra ur det mycket? Man monterar väl större batterier på bilar med bränslevärmare just därför kanske.
"tipsa om kombinationen fast monterad batteriladdare med kontakt gömd i fronten, med kupévärmare och någon sorts fjärrstart/programmering."

Nej jag menar att du ska montera en typ DEFA MULTICHARGER som ser till att hålla bateriet friskt i flera år. Till den kopplar du en elektrisk kupévärmare med fjärrstart, programmering etc. Du får då en varm kupé och ett friskt batteri. Allt drivs med 220v som du kopplar in i fronten.

Typ ett sånt här kit men kanske utan motorvärmaren (pga låg effekt)

Länk

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.