AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.078

Mätning oljenivå M2?

bl
2.294
blixten
325i -88
Min oljenivåmätare verkar ha ballat ur. Säger att jag skall fylla på en liter och fyller jag då på en halvliter så fortsätter den att säga samma sak fastän jag kört en längre sträcka däremellan. Finns det något annat sätt att kolla oljenivån utan att behöva lämna in bilen och bli rånad av BMW?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Har du nollställt oljemätningen efter påfyllningen?
Det var någon invecklad procedur att man skulle stå på tomgång, nollställa i menyn och sen tog det någon minut eller två innan det var klart-nollställt.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Har själv en M2. Tycker det är otroligt snålt av BMW att inte montera en vanlig oljesticka. Kan ju inte kosta många kronor ?
bl
2.294
blixten
325i -88
Nej det har jag inte gjort, tack för infon! Får se om jag kan hitta en instruktion hur man gör någonstans på nätet då. Eller om någon annan här på AP vet mer exakt hur man gör. Det var lite enklare förr när det även fanns en oljesticka...
MU
940
MUC
M340i - 2025
blixten, har för mig att svaret finns i instruktionsboken.

Fick själv varning på min M2:à om låg oljenivå på autobahn, fyllde på en halvliter vid närmaste mack men inget hände med varningen förrän jag hade kört nollställningsproceduren. Tror t.o.m att det inte funkade på första försöket utan jag fick börja om.

Men någonstans i iDriven finns en punkt för återställning och när man valde det skötte bilen/datorn det själv. T ex ökades varvtalet automatiskt under någon minut eller så.
Kändes oerhört komplicerat för en till synes enkel sak.
bl
2.294
blixten
325i -88
Verkar som oljemätningen nu har rättat till sig själv efter ca 100 mils autobahnkörning. Det var ju bra så att jag slapp lämna in bilen och betala för att få reda på oljenivån...
MUC, det låter som att den "komplicerade proceduren" du har i minnet helt enkelt är en mätning av oljenivån som man startar via iDrive-menyn, (Varm motor parkera vågrätt, tomgång, starta mätning.) Alltså ingen speciell nollställning ...
MU
940
MUC
M340i - 2025
bmw21, exakt så! Menade att varningen för låg oljenivå inte försvann/nollställdes förrän en ny oljemätning gjordes.
Har dock aldrig behövt göra en oljemätning på någon annan BMW jag ägt än på just M2:an, så upplevdes då som en väldigt komplicerad lösning.
Men varningen kanske hade försvunnit på min M2:à också bara jag hade kört vidare 100mil eller så, precis som på blixtens bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.