AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.622

e60 525xi manuell abs/4x4 problem

Sida 1 av 2
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Hej!

Jag köpte nyligen en gammal e60 som vinterbil, men som allt gammalt kommer det med problem.
4x4 system, DSC, ABS i displayen samt flat tire varning.

Felkoder:
54C6 Oil wear
55C3 AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque.
55C6 Message (wheel speed, CE)
5E24 Wheel speed, supply, front left.

Jag tänkte då att första steget är att testa ABS sensorn, flyttade över den till höger fram och felkoden ändrades till front right.
Snål som man är så beställde jag billigaste givarna(ridex), beställde två för att säkra upp lite, och bytte båda fram.

Nu har jag felkoderna:
54C6 Oil wear
55C3 AWP limp-home control activated. No DSC specified nominal torque.
5DEC Transfer case, malfunction
5E5C Wheel speed, direction-of-rotation detection.

Jag har läst nu att det är fler som fått 5E5C pga kinasensorer, så jag får ta och beställa bosch eller oem och testa, men ni som har mer erfarenhet av dessa, förutom nya sensorer och ett oljebyte har ni några tips?
Min magkänsla är att det är mer än sensorerna som är problemet.

Mvh
Alex
Hej,

Jag kan egentligen inte säga något om koderna,.

Men EN viktig punkt är värd att poängtera, när det gäller en relativt okänd ny BMW - bekantskap: batteriet!

Om du inte gjort det redan, se till att batteriet verkligen är på topp, när du nollat alla felkoder, använt bilen ett tag och sedan läser av igen och ser vilka koder som kommer tillbaka.

Märker du något illavarslande när du kör?

/Lennart
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Hej Lennart!

Ja jag har laddat batteriet, det var inte dåligt men laddade bara för att säkerställa att det var ok, spänningen är även ok under körning.

Jag har läst att vissa har känt ryck vid start osv med liknande felkoder men jag märker inte av något speciellt.

Jag har en Autophix E-Scan 7810, den är långt ifrån bra men den klarar att läsa felkoderna och släcka. Men jag hinner köra kanske 200-300m innan alla kommer tillbaka igen.
Jag ska göra ett nytt försök när jag har bytt till en ABS sensor som faktiskt ger rätt signal till bilen, till skillnad från kina skräpet jag satte dit nu.
Ja, det är ju faktiskt inte omöjligt att alla koderna hänger ihop.

Avvaktar med intresse fortsättningen! :)

/Lennart
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Ja nu har jag bytt sensor, och klokare blev jag inte.
Med kina sensor så hade jag varvtalssignal i felkodsläsare, dvs hastighet på alla fyra hjulen, men felkod 5E5C Wheel speed, direction-of-rotation detection.

Med ny sensor (1100kr) så har jag nu ingen hastighet alls på vänster framhjul och även en till felkod 5E5C Wheel speed, supply, front left.

Jag vill säga att det är sensorfel eftersom att jag inte får någon hastighet med nya, men hade hastighet med ny kinasensor, det som talar emot är att jag kollade in kransen och den var nött på ca halva och den andra sida hade inte gått emot.
Frågar är då om man ska byta hjullager och krans, den går väl att byta separat men det känns som att det är lika bra att ta allt.

En till intressant sak är att med kina sensor så var alla lampor släckta vid start men tändes efter kanske 100m, men nya sensorn så slocknar det aldrig.

Så där i en hast, är det säker kontakt i skarven i hjulhuset? Eller finns det något annat svagt ställe i ledningen?

Orkar du korstesta med en annan säkert fungerande sensor? Inte ens 1100 spänn är ju en garanti.

Eller hur blir det om Kina sätts tillbaka?

Bara lite spåning.

/Lennart

Edit: Är det rätt slags sensor? Frågar mest för att "ha ett öppet sinne". :)
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Jag fick en lite tankevurpa där, hjullagret är lite överkurs då det inte är i direkt kontakt på 4x4.

Jo den är kapslad i hjulhuset så den är rätt så skyddad, jag har kollat kontakten så bra som jag kan visuellt, och jag ser inga skador eller annat fel. Men jag funderar på om jag ska jämföra längden på alla olika sensorer jag har nu om det kan ha något med det att göra, att den inte når in ordentligt för det var rost och skit runt hålet. Jag har kört rent med en trissa för att verkligen vara säker att den ligger 100% rätt men det gjorde ingen skillnad.

Ja jag har en original som satt vänster fram från början, men flyttade till höger när jag felsökte, så jag kan i värsta fall flytta över den igen, är då felkoden höger så köper jag en ny bmw sensor.
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Kvällens uppdatering.

Ja den dyrare eftermarknads ska vara rätt sensor, även kina versionen ska matcha originalnumret, det är dock ingen garanti för att det är rätt såklart.

Innan dagens försök:

Eftermarknassensor (1100kr)vänster fram, felkod 5E24 Wheel speed, supply, front left. visar ingen hastighet.
Original bmw sensor höger fram, ingen felkod, visar hastighet.

Efter dagens försök:

Eftermarknads (1100kr) höger fram, felkod 5E4E wheel-speed sensor, supply, front right. visar ingen hastighet
Original bmw sensor vänster fram, 5E24 wheel speed, supply, front left.

Ytterligare en sak jag kunde konstatera är att när jag snurrade vänster framdäck innan jag släppte ner den igen, så hör jag hur vad jag antar är sensorn ta emot abs-ringen plus att jag kunde se det tidigare att den har legat emot på vissa ställen.

tips? nästa steg är väl att börja rota i kablar fram till sensornerna för jag blir inte klok på det här
TC
56
TC1
518i -95
Hade du batteriet på bilen i kopplat ? När du satte dit nya sensorn ?
Ifall du hade det så tycker jag du ska pröva koppla bort batteriet helt och inte ha något ström alls i bilen ca 30 min . Efter 30 min kopplar du i den nya sensor. Och kopplar på batteriet efter .. kolla om du kan få den att fungera så … jag har beställt 4 st nya vemo sensorer och ska se om jag kan fixa mitt 5e5c problem
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Jo jag hade batteriet inkopplat, jag ska testa att koppla bort det imorgon, jag ska även låna hem en multimeter från jobbet och börja mäta upp sensorer och kablage så får vi se.

Har du bara en felkod?
TC
56
TC1
518i -95
Japp 5e5c är permanent och 5dec blir intermittent pga av 5e5c …
Kollar jag live med datan ger alla samma hastighet men alla givarna säger
Att jag roterar bakåt hur jag än gör med hjulen
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Du har kanske redan läst den här tråden, men han har samma problem som dig att du åker baklänges Länk

Det finns risk att jag åker på att byta abs ring, det verkar gå att få tag i lösa för jag tänker inte köpa ny axel till en i mitt fall billig sliten bil.
TC
56
TC1
518i -95
Japp 5e5c är permanent och 5dec blir intermittent pga av 5e5c …
Kollar jag live med datan ger alla samma hastighet men alla givarna säger
Att jag roterar bakåt hur jag än gör med hjulen
TC
56
TC1
518i -95
På min bil sitter det bara ABS ringar bak konstigt nog och finns bara att köpa bak
Såg att v bak sensor är den som ser nyast ut plockade ur den och ser ut som den är slipad mot ABS ringen alltså den är inte platt utan den är typ valsad
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Okej, ja det är ju lite olika gjort om det är awd eller rwd och mellan modeller.

Det är nog relativt vanligt att det börjar rosta runt/under ringen som trycker ut den vilket leder till att den tar i abs-sensorn, vilket har hänt för mig så det blir nog att beställa ny ring och eventuellt en ny sensor.
TC
56
TC1
518i -95
Hej har du fått någon lösning på det hela ?
Jag har bytt till 2 nya abs ringar samt 2 nya abs givare
Men problemet kvarstår. Startar bilen inga felkoder eller lampor som lyser!
Lägger i drive och åker ett par 50-100 meter så tänds först 4x4 lampan och kort därefter tänds abs och brake lampan och får fel kod 5e5c rotations identifiering . Alla givarna säger att jag åker baklänges hur jag än gör !! Snälla kan någon hjälpa till jag blir fan TOKIG SNART
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Nä jag väntar på lite mer grejer som ska bytas samtidigt, så jag har tyvärr ingen uppdatering än så länge.
TC
56
TC1
518i -95
Uppdatering
Nu har jag bytt alla ABS givare ( vemo ) samt ABS ringar ( vemo )
Har satt dit en ny Bosch motor till fördelningslådan !!
Men ingen lösning då alla lampor lyser så fort man rullat 50-100 meter
ABS brake 4x4 lyser och jag får 5e5c permanent och 5dec intermittent !
Har jag missat något eller vad fan är det frågan om ??
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Dags för en ny uppdatering, eftersom att jag inte har haft tid att byta abs ring själv så lämnade jag in den på mekonomen, fick igen bilen idag och nu har jag ny problem.
Det som gjordes idag var en ny ring, samt en ny bmw orignal abs sensor VF.

Jag fick även med mig en utskrift av felkoderna mekanikern fick ut.
2E9F oljetillståndssenor intermittent, inte relaterad till det här men något att kolla över

5DEC - DSC fördelningsväxellåda temporär störning, intermittent
5E5C - Rotationsidentifiering, intermittent

Det som är positivt efter det här är att nu har jag inte konstant lysande lampor utan jag tar mig säkert 20m innan det börjar lysa...

Kopplade in min felkodsläsare och ville dubbelkollar deras, jag fick då ut dessa.
54C6 - Oil wear, ingen ny felkod direkt
55C3 - AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque.
5DEC - Transfer case malfunction
5E5C - Wheel speed, direction of rotation detection.

Innan det byttes ring och ny givare så har jag haft hastighet på alla däck utom VF, och alla tre har visat rätt rotation, dvs framåt.
Efter bytet visar alla fyra däcken backåtrotation, som att jag backar konstant, jag har funderat över om den HF kan eventuellt spöka då jag har bytt fram och tillbaka men känns ganska långsökt och mer troligt är det är styrbox eller fördelningslåda som spökar kanske?

Jag har sett ett flertal med problem med rotationsriktning men det är få som faktiskt har skrivit vad lösning var för att få ordning på det.

Åsikter/idéer?
Här har du åtminstone ett lyckligt avslutat case:

Länk

/Lennart
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Ja jag satt precis och läste det där, är dock osäker om vänster bak är den som visar rotation även på min bil.

Det kan mycket väl vara så men att vänster fram ska krascha och ge felkod samtidigt som vänster bak och slutar fungerar samtidigt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.