|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en 17 år gammal E90 330i årsmodell 2005 som kan bli sonens första bil. Har gått 14 000 mil. Hur är det med dessa motorer vad gäller kända fel/svagheter och vad bör man kolla upp? Den har automatlåda och samma fråga gäller väl även där. Tacksam för tips/råd! | |
|
Hej Det sitter N52 i bilen. Den är inte problemfri, men saknar den typen av problem som högtrycksvarianten N53 har. Automaten är också ok. Om bilen är ok i övrigt, med service, underhåll och skötsel, är mortion och lådan inte ett skäl att avstå. |
|
|
Jag skulle säga KÖP om inte priset är åt helskotta eller om det är en rishög. |
|
| Jag har haft en 330i-06. Mycket trevlig bil som fungerade väldigt bra. Men om bilen står på sonen kan nog försäkringen vara dyr. | |
|
Skulle vilja uttrycka det så här.. Din son får nog leta länge efter en annan bil(i samma prisklass) som är lika bra totalt sett som en 330i E90 från åren kring 05/06. Dvs en "hederlig" gammal sexcylindrig motor med robust konstruktion på det hela taget, ok att automatlådan möjligen kan vara en smula hämmande för motorn och känslan i stort(anser jag), men bra för ett säkrare handhavande av koncept för en nybörjare (eller vad jag ska skriva). Mvh Janne. |
|
| Mycket bra bil 2 vanliga fel om det inte är åtgärdat är ac rör som ärgar sönder ganska dyrt sen har den elektriska vatten pumpen dålig kvalite vet flera som gått sönder runt 15k mil min gick med där någonstans annars är det en bra motor. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Rent allmänt är N52 väldigt driftsäker, men en motor som är 17 år gammal kan så klart behöva lite omsorg. Men det gäller ju alla motorer. E9X har ett väldigt fint chassi och så länge den inte är rostig och priset är rimligt skulle jag säga köp! |
|
Underbar bil, haft 2 st. Räkna in i köpet att vattenpumpen snart ger upp, byttes vid 17" mil på den ena, och 23" mil på den andra. Om ACn funkar kan man skydda det ökända röret innan det går hål på det. Röret går bakom en skyddsplåt för grenröret, där samlas skit från hjulhuset. Tar man bort skyddsplåten och hjulet kommer man åt att rengöra röret, jag använde vattenslang och tandborste. När röret var helt rent målade jag på färg och sen rostskydd. Har en 130 idag, men längtar efter en 330 igen, det var mer bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.