AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.423

Såld.. vad nu?

Sida 3 av 3
bl
270
bluetrain
x3 msport
Löwet, kollade och den hade fått en annan bilhandlare som ägare i förra veckan. Och aldrig varit ute av den första för försäljning. Är det så man gör nuförtiden? Säljare vidare till andra handlare utan att testa själv?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du bytte in hos större auktoriserad bilhandlare så skickar de väldigt ofta iväg bilen om den har "fel" märke eller är lite äldre. Auktoriserade stora handlare vill inte sälja mer än 1-2 år gamla bilar själva.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är inte ovanligt att bilhandlare har ett samarbete med andra firmor där inbytesbilar de inte tycker passar deras profil köps in och direkt säljs vidare till andra.

Till exempel BMW ÅF kanske inte är så sugna på att ha en 9 år gammal 520d med 16000 mil i sin hall, men de vill ändå kunna erbjuda inbyte till kunden som nu ska köpa en ny 520d. Då tar de emot kundens bil men då de själva främst vill ha 0-3 år gamla bilar i sin begagnathall så säljer de den direkt vidare till någon aktör som har en profil att de även erbjuder äldre bilar.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Ja det låter rimligt. Nu verkar den iaf hittat ut på blocket för 239. Med tanke hur trögt det var att sälja för 200 så kan man ju undra hur de tänkt kring prissättningen men det kanske lossnar nu när våren närmar sig. Kanske inte ska underskatta ljusare dagar och fågelkvitter.. ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För vissa är det också tryggare att köpa av en firma, som kan erbjuda finansiering och som förutom online annonsering också kan ha kunder som går runt i hallen och hittar den på så vis.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det finns ett psykologiskt fenomen, som jag inte kommer ihåg namnet på, för bilaffärer som överstiger 100K som handlar om att det blir svårare att sälja privat än via bilhandlare. Det grundar sig i tryggheten att handla via en bilhandlare, i en privataffär har du inga som helst garantier men hos en bilhandlare har du det (nåja). Ju dyrare bil desto svårare att sälja privat.

Edit: Såg nu att Asken redan hade skrivit om det tidigare i tråden. :D
bl
270
bluetrain
x3 msport
Förstår det kan kännas "tryggare" och vissa saker såsom finansering som bilhandlare oftast erbjuder, den är rekonditionerad och står i hall etc. Så det finns väl en anledning att bilhandlarskrået fortfarande finns trots alla marknadssidor på nätet... Köper det absolut!

Personligen skulle jag dock inte ha något emot att köpa dyrare objekt direkt av privatperson så länge allt kändes ok. Dock tyckte jag det var lite lustigt att flera objekt jag kollade på hos privatpersoner, okej inte så många men 3 st iaf, var prisade över (!) bilhandlarpris och de var liksom kallsinniga till att ändra sig.

De fick såklart behålla sina bilar (kanske ville de inte sälja dem, ändå??) men när man liksom haft en bil ute i två månader och inte fått den såld måste man väl dra slutsatsen att priset är fel? Och då pratar vi inte om något megaprut utan mer att få ner dem i relation till vad som annonseras. Så helt klart inte bara en konst att sälja utan även köpa bil privat. Nåja ska bli skönt att rådda med det där de närmsta 3-5 åren iaf. :)
Det finns en ännu bättre regel, nämligen att allt går att sälja så länge priset är rätt.
Visst stämmer det att dyrare bilar är svårare att sälja privat men då måste man upp rejält i pris, snarare upppåt 500kkr och mer än så. Det är iaf min erfarenhet.
Bidde ingen BMW denna gång. Sjuka priser på något vettigt:(

2018 370Z Touring sport roadster. Är jag ute på djupt vatten??
Min första import, dessutom:)

Glad påsk.

EB
Grattis Pula! Är väl kul att prova något nytt ibland också :)
Tack P.

EB
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du lär ju ha gjort en grundlig analys och kontroll av bilen så det är nog en bra bil.

Man måste inte åka BMW och det där är ju en bil med klassiska rötter.

Så du får nog en kul sommar :-)

Niklas

Fransosen
Japp. Köpt av förste ägaren direkt full servad och 1350 mil så bara att tanka V-power och njuta, hoppas jag;)

Glad påsk!

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.