AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.484

Egr ventil, sensor avgastryckgivare och egr avgasreglerings ventil.

Hej alla där ute. Jag är ny Automower medlem och ny på forumet. Jag har en Bmw520d årsmod 11. Bilen började gå tungt och avgav nästan inga avgaser bak, däremot tryckte den ut rejält med avgaser från oljepåfyllnings locket!! Jag blev ombedd att byta partikelfilter, jag har bytt partikelfilter, sensor för avgastryck och även avgasreglerings ventil. Jag har även kollat så det inte är något stopp i avgasåterviningen. Nu till min fråga är det något av dessa grejor som måste programmeras in på nytt? Det har även börjat luktat kraftigt med avgaser i cupen vid stillastående eller när man backar!! Det luktar nästan som en dieselvärmare, om ni förstår (lite feta avgaser). Någon som har en ide om detta problem, mvh Paul.

Ok, inga kunniga ang detta problem här på forumet. Får pröva ett annat forum,
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej!

Det kommer nog svar snart. Fenomenet med desellukt i kupén har avhandlats tidigare. Behöver dock inte vara samma problem.

Det är alltid en god idé att läsa av felkoder med en BMW-sepcifik läsare. Det ger bra input. Ja, en ny dpf måste kodas in utgår jag från. Läser du av felkoder kan du också se status på dpf.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vem bad dig byta partikelfilter?
På vilka grunder baserade de rådet?

Spontant låter det som att du har någon form av "stopp" i avgassystemet.
Kan ju vara något som har havererat i partikelfiltret och åkt in i avgassystemet och nu sitter som en "propp"!
Hur såg det gamla partikelfiltret ut?

Kan även vara något i en ljuddämpare som har gått sönder och blockerar flödet...

Kanske kan vara läge att lossa avgassystemet och se hur flödet är genom det!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej på er, och tack för svar. Det var en vän till mig som "förstår sig på?" Han är duktig på Saab, men kanske också bara det, eller? Ialla fall så sa han att bilen andades tungt och det trycktes upp avgaser från oljepåfyllnings locket. Då var det partikelfiltret som var igensatt och skulle bytas, sagt och gjort så jag bytte filtret. Men problemet kvarstod!! Då var det EGR ventilen som inte fungerade. Jag beställde egr ventil samt avgastryck givare och även en sensor givare som sitter en bit ovanför till höger om egr-en. När detta var bytt så började det osa väldigt mycket avgaser från bilen, samt att den går något ojämt. Men avgastrycket från ändröret är detsamma som från början?
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Jag håller med Johan, det är värt ett försök att kolla om det är någon som har lossnat och sitter fast efter dpf, om det nu är så att den "andas" tungt även efter bytet.

Förutsatt att det faktiskt var fel på dpf från början, som sagt lite felkoder hade ju varit bra att ha.
Hej på er, och tack för svar. Jag ska kolla vad jag får för felkoder med Bimmerlink, köpte en obd2 Bluetooth nyligen av Ola här på forumet och har betalat för fullversionen av Bimmerlink. Så ska bara ut och felsöka, kan tillägga att jag beställt tid till verkstadsbesök också för felsökning där. En fråga, har jag någon nytta av fullversionen av Bimmercode? Vad kan man göra med den? Men jag återkommer med felkoder / Paul.

Dessa felkoder kom upp, c90d60, 801c20, och 25c800.

Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
C90D60 AUC sensor: internal sensor fault enligt google läser av inluft till kupén?

801C20 - ZGM_central fault memory full-no contol unit fault - Pemanent - programmera batteriet om du har bytt eller varit strömlös.

25C800 - Exhaust back pressure sensor upstream of diesel particulate filter: Sensor drift outside tolerance - här är koden som du mest troligt måste gräva mer i
Tack för bilderna, ja jag tror också på att felkod 25c800 är den som är nen troliga boven här. Vad jag förstår så är det avgastryck givaren och den är bytt??

Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Utan att läsa på mer och bara utifrån felkoden så känns det rimligt att det är någon som hindrar avgaserna från att komma ut. är det även så att den "andas" tungt så är det ytterligare en indikering att någon är fel på vägen ut.

Har du möjlighet så dela avgassystemet efter dpf och testa, du får säkert någon annan felkod men bara för att se om det går lättare.
Hej igen, har haft den på verkstaden nu och dom kom fram till samma som jag vad gäller felkoderna?? Felsökning a' 1000kr för samma som jag själv läst fram med bimmerlink. Trodde att dom kunde mer med sitt instrument och att dom kunde kanske dra en mer specifik slutsats, men ack nej. Det ända som stack ut som dom sade var att det också kunde vara en täppt ventilkåpa? Ja kanske, någon som har en idé om det??

Hej igen, lite uppdatering. Har nu delat avgasröret strax innan bakre ljuddämparen, visst blåste det på mer då!!! Så vi öppnade burken och rensade ut "inälvorna" sedan svetsade igen burken igen, vist blev det bättra men inte helt bra. Det luktar fortfarande avgaser frame vid motorn och avgaserna trycker ut vid oljepåfyllningslocket. Så nu har jag beställt en ny ventilkåpa och ska byta den också. Någon som har erfarenhet av ett sådant byte, vad ska man tänka på och vad är viktigt vid ett sådant byte? Tacksam för alla svar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.