|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en gammal 540 touring från 1999 som jag bytt skärm på från 4:3 till 16:9. Har även bytt till en MK4 som läser DVD. Allt fungerar som det ska, men jag har tyvärr någon av de videomoduler som inte klarar 16:9, så bilden fyller inte ut skärmen. Eftersom jag har en touring sitter videomodulen under golvet framför reservdäcket, så det går inte att flytta om kontakterna utan någon slags förlängningskabel. Vet någon om det finns en sådan att köpa? Ett annat alternativ är att byta till en videomodul som klarar 16:9. Hittade en gammal tråd där varianten med nummer 65506902015 ska vara den rätta. Vet någon om det stämmer? Mvh A A A A | |
| Det är ingen separat videomodul i system med MK3/MK4. Inbyggt i DVD'n. | |
|
Ja, Det vet jag, men eftersom kabeln till videomodulen på gamla e39 touring finns under golvet i bagageutrymmet framför reservhjulet, går det inte att koppla in den till MK4. Måste i så fall ha en typ skarvkabel, som inte verkar finnas att få tag i. I sedanen, där allt sitter samlat, är det enklare Alternativet är tydligen att byta till en nyare videomodul om jag förstått det rätt? A A |
|
|
Hej, Den processen - att få en direkt kontakt mellan MK4 och 16:9 monitorn - gick jag igenom för ca tio år sedan och har nu återbekantat mig med mina anteckningar från den tiden. Min bil hade från början en Mk2, analog TV och en 4:3 monitor. Utan att ha systemet klart för mig, trodde jag att den döda radion berodde på någon av dessa enheter. (Väldigt fel, det var istället ett mycket vanligt förekommande lödfel på radiomodulen, BM24,) Precis som för dig, visade 16:9 monitorn bara en 4:3 bild. Det fanns här två lösningar, - en (då) modern hybrid TV modul, som kunde ta emot digitala sändningar (pris på den tiden ca 4k), eller - en kabel som kunde nå från navigatorn direkt till (den blå, tror jag) kontakten från TV modulen till monitorn. Jag valde till en början det andra alternativet och köpte på ebay.de en annonserad kabel från Länk eller med engelsk text, Länk Den första som levererades fungerade inte, men jag fick en bra kontakt med firman och andra försöket fungerade. Dock med viss tappad funktionalitet. Bilens stöldskyddskodning fanns inte längre tillgänglig, och jag vill minnas att det var något mer. Men den lösningen levde jag med, tills jag en dag också ville ha igång TV funktionen och hostade upp. Kabeln gav jag, med varudeklaration, bort till en man på jakt efter samma som du. /Lennart EDIT: det skall kanske tilläggas, att hybrid TV modulen nu också blivit icke-fungerande, efter det att PTS bestämt att signalkodningen från ca början år 2022 skulle ändras till MPEG4. Lösningen på detta problem kan jag återkomma till, om så önskas. |
|
|
För att försöka svara på den direkta frågan, om videomodulen med nr 65506902015 levererar en full 16:9-bild, ger artikelnumret inte hela den nödvändiga informationen. Flera moduler i bilen utvecklas under produktionens gång och får ibland kompletterande tillägg till det ursprungliga numret. Detta visas inte alltid på det sättet, men på modulens etikett visas alltid "HW ab" resp. "SW xy". Exempel: Länk Då gäller det bara att veta när de olika versionerna kom och vad de kan. Och det är ju inte så enkelt. Här är RealOEMs listning av förekommande, med 65506902015 kompatibla, moduler. Länk Och här en listning av kompatibla Widescreen-monitorer: Länk När jag studerar den ovan länkade informationen, ser jag, att: - Den första versionen av 65506902015 kom 01.12.1998 och användes (parallellt med senare artikelnummer) fram till 06.06.2001. - Den första WS-monitorn kom 01.01.2000 Det kan ju knappast ha funnits anledning att "hitta på" en WS-monitor, innan det fanns en videomodul som kunde klara 16:9, resp. det omvända. Låt vara att det kan ha underhandsutvecklats en videomodul som klarade 16:9 utan att monitorn kunde visa det. Summan av kardemumman är alltså att hellre försöka hitta en videomodul från senare produktionsdatum. /Lennart |
|
|
Hej Lennart! Tack för ett fantastiskt svar på min fråga. Har faktiskt i dag bytt min videomodul till en 65506902015 som kommer från en 530 från 2001. Det blev ingen framgång, Hade tydligen otur att få En som inte stöder 16:9. Hade inte läst ditt svar, så jag kollade inte om det stod HW eller SW på den. Får fortsätta att söka en nyare. Tack för all hjälp! Alf |
|
|
Hej, lägger mig i lite här utan att egentligen veta så mycket mer än att på årsmodell 2001 var det garanterat 16:9. Måste vara något lurt med detta. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
För att inte riskera att åter hamna i gränslandet, är det väl enklare att satsa på någon av alla de senare artikelnumren under "Superseded by:". /Lennart |
|
|
Hittade detta Länk Där står det att det ska vara plug and play. Märkligt. "Note that all navigation computers are compatible with both the 4:3 and 16:9 display. Any mix and match will be compatible, though the graphics may be stretched or compressed to fit the different ratio displays. Upgrading from the 4:3 to the 16:9 unit is plug and play, as shown in the video embedded below." Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej! Tänkte att jag skulle uppdatera tråden. Fick tag i en videomodul med nummer 6 906 923 och simsalabim, nu har jag 16:9 bild. Behövde inte göra några inställningar, plug and play! A A |
|
|
Snyggt jobbat och snyggt återkopplat! Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.