|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar på att skaffa en 120d -16 automat med ca 8500 mil på mätaren. Har aldrig haft en BMW innan och undrar nu vad det är för serviceintervall i mil och månader, och vad dessa serviceåtgärder brukar kosta? Är det varierande ”lilla” och ”stora” servicen som på många andra märken? Tack, Mvh | |
|
Den bör ha 24månader/30.000km serviceintervall (det som inträffar först). Numer använder BMW sig av "Condition Based Service" där teorin säger att bilen ska känna av förhållanden och anpassa servicen efter hur bilen "mår". Men i praktiken sker det inga större förändringar mot ovan. Olja, oljefilter och kupéfilter varje service. Bränsle och luftfilter varannan service. Bromsvätska var 24:e månad. Service hos auktoriserad BMW-verkstad har kostat ca 3600 kr/gång (med BMWCS-rabatt) för F31:an men då har jag med mig egen olja - så det tillkommer. Kan kanske vara till lite ledning i frågan!? Utöver detta har jag alltid bytt olja och oljefilter ungefär halvvägs in i serviceintervallet samt även bytt oljorna i diffarna en gång. Fördelningslådan är utbytt så den har jag inte bytt oljan i - men funderar på att göra det framöver... Slitdelar som t ex. däck, bromsklossar och skivor byts som brukligt efter slitage. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Johan B säger så är all service numera på CBS. Någon Liten eller Stor Service finns inte längre. Kvar finns bara "Allmän kontroll av bilen" och det är var 5000 mil / 4 år (vilket som kommer först). Men på "Allmän kontroll av bilen" (eller "Servicebehov" som det heter i CBS) läser de bara ut felkoder, kollar tuta, yttre belysning, bilbälten, däck (mönsterdjup, slitagebild, tryck), batteriets skick, spolarvätska och kollar undertill (fast det enda du ser är massa platsdetaljer så man ser ändåså ingenting). 95% av allt det som görs på "Allmän kontroll av bilen" görs ändåså på besiktningen varje år... Dessutom har en hel del saker tagits bort och inte finns med längre i någon service utan bara byts "vid behov" (exempelvis bränslefilter, tändstift på senare modeller, kylarvätska, växellådsolja, bakväxelolja, styrservoolja med mera). Jag gör likadant som Johan B och byter olja+oljefilter "i halvtid". Detta är de intervall CBS gett mig under årens lopp (de kan ändras beroende på körstil): Mikrofilter : 6 000/9 000 mil eller 2 år Bromsbelägg Fram : 5 000/6 000 mil Bromsbelägg Bak : 7 000 mil Tändstift : 10 000 mil Bromsvätska : 2 år Motorolja : 3 000 mil eller 2 år Servicebehov : 5 000 mil eller 4 år Här är vad vad de olika servicemomenten kostar för mig hos Förenade Bil i Malmö (auktoriserad BMW-återförsäljare) (priser är från nu i oktober): Mikrofilter: 718 SEK Bromsbelägg Fram: 2624 SEK Bromsbelägg + Bromsskivor Fram: 6374 SEK Bromsbelägg Bak: 2754 SEK Bromsbelägg + Bromsskivo Bak: 5969 SEK Tändstift: 1652 SEK Bromsvätska: 1079 SEK Motorolja: 1514 SEK Fordonskontroll: 1334 SEK Luftfilter: 924 SEK Bilbatteri: 2972 SEK |
|
Bränslefilter byts på dieslarna...varannan service har det blivit för mig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@bmw-slangen "Tändstift : 10 000 mil" Näe, tändstiften ska bytas vid vartannat oljebyte, i alla fall på min bil. Bensinare då förstås. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, dieselknattar ska ju såklart vara lite annorlunda :-) Men det låter rimligt. Angående tändstift så verkar bytesintervallet variera extremt mycket mellan motorer och modeller. På min finns Tändsstift som sagt med i CBS (och det nollställs till 10 000 mil vid byte). Men exempelvis tog de bort tändstift och mikrofilter ur CBS servicemenyn för E90 2008 och framåt. Och nu är ju varenda bensinmotor direktinsprutad, så de har säkert annat bytesintervall där. Antagligen lämpligt att byta tändstift varje gång man behöver gör en walnust blast i insuget - hi hi hi! Eller när man måste byta spridare eller högtryckspump (eller kanske inte - det blir nog för ofta man byter tändstift då)... Just i den här tråden så är det ju å andra sidan en dieselknatte, så en sådan slipper ju tändstift. Men å andra sidan dras den med glödstift och de behöver väl bytas förr eller senare också (brukar väl bli när glödstiftstyrmodulen packar ihop vilket den gör ändåså ungefär när det ändåså är dags för service). |
| Vill man byta olja och filter själv och kan nollställa serviceindikatorn blir det riktigt billigt. Betalar ca 600 kr för inköp av olja och filter. Orkade inte byta bränslefilter själv då det sitter under bilen men det tog min lokala verkstad 300 kr för 😀 | |
|
Tack för många bra svar! Det verkar ju helt okej med servicekostnaderna som jag ser det. Som jämförelse fick jag en smärre chock när jag precis hade min V90 på service nr 2, blott 24 månader gammal och 4400 mil. Det skulle kosta 10 000 kr, men som tur var ingår det i serviceabonnemanget. Den specifika BMW som jag funderar på är denna. Länk Har legat ute ett tag så jag vet inte varför den inte sålts. Har inte varit och tittat på den ännu men funderar på att göra det inom kort. Dock så blev jag fundersam då jag precis upptäckte på bilderna, om det stämmer, att senaste servicen gjordes i okt -20. Trots detta står det "nyligen servad" i annonsen. Verkar skumt men är ju bara att fråga för att få svar. Vidare vad gäller diesel eller bensin som nämndes ovan, egentligen spelar det ingen större roll för mig vad det blir. Det var mest att denna 120d dök upp på smidigt avstånd, till okej pris (i varje fall jämfört med andra annonser) och inte minst så är den så snygg med färgmatchningen nedtill på bakre stötfångaren. Verkar vara ovanligt, nästan alla har svart plast där nere, men jag är lite tokig i färgmatchning på bilar ända sedan barnsben. |
|
|
Dom skriver "Nyligen servad" på alla sina bilar :D så det skulle jag inte lita på. Max två års intervall så den ska servas denna månaden. "Färgmatchningen" beror på frånvaro av M-sport paket. Tyvärr saknar den även sportstolar. Sedan står det ju "#SÅLD#" i annonsen? |
|
|
Aha, då förstår jag matchningen. Uppenbarligen många exemplar som har M-paket då. Det har stått "såld" under hela tiden som jag har sett denna annons, vilket är ca 3 veckor. Verkar lite konstigt också. Kanske får leta vidare, även om det är en begagnad bil så skulle det kännas omständligt och tråkigt att inleda ägandet med att åka raka vägen till verkstad för service! |
|
|
Provsitt bilen du ska köpa om den har standardstolarna - standardstolarna hos BMW har bristfälliga inställningsmöjligheter och är tyvärr väldigt dåliga komfortmässigt om du ska köra lite längre sträckor! Sportstolar är närmast ett måste i mina ögon (om det inte finns komfortstolar på tänkt modell, vilket jag inte tror att det finns på den bilmodellen)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.