AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.068

Vattenpump 2e84 Kod på BMW E60 523i 2006

Lu
3
LuddeWennberg
523i E60 -06
Tjena. Min bil överhettade för några dagar sen. Den gula lampan tändas med ett meddelande som sa ”Engine too hot, please drive moderately.”

Efter ca 15 sekunder så försvann meddelandet. Stannade bilen o kollade kylarvätska o allt såg bra ut. Väntade en stund o lät motorn kyla ner sig. Kunde sen åka hem samma väg utan att få ett fel meddelanden. Sen funkade bilen i ca 2 dagar utan några problem. Sökte igenom bilens felkoder o fick en felkod som sa ”2e84 - Waterpump Communication”. Har ej kört med bilen sen dess.

Enligt tidigare ägare har ej vattenpumpen blivit bytt så länge han haft den. O de är sen 2008. Termostaten e dock nyligen bytt. Min gissning ligger på att vattenpumpen helt enkelt behövs bytas då bilen gått 19k mil, o inte bytt pump sen 2008. Men har läst om att koden 2e84 inte behöver vara pumpen utan kan vara något annat elektriskt.

Vad tror ni? Tror ni pumpen behövs bytas eller kan det var något annat elektriskt som stör kommunikationen?

Tack

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Om jag minns rätt hade jag den felkoden när jag köpte min e61. Bytte vattenpump och termostat sen försvann felkoden och allt funka normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.