AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
971

Vad behöver jag för att kunna streama musik via blåtand? 530d GT 2010

Jag har lyckats köpa en bil med enbart båtands-handsfree för telefonen, och jag kan inte streama musik som jag vill.
Jag använder idag en aux-kabel, men jag vill kunna styra musiken från ratten, få upp information om musiken på skärmen, etc.

Jag hade stora förhoppningar på denna, Länk , men när jag skulle beställa den så sade BMW att den har utgått.

Vad har jag nu för alternativ?
Går det att eftermontera funktionen bluetooth för musik i bilen?
Vad behöver jag?
Hur gör jag?
(Förklara som för en femåring).

Jag har sökt, googlat, läst och sökt igen, men jag fattar inte vad jag behöver göra för att få till det.

Tack på förhand för ev svar.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Förutom att installera en typ 'carplay'-adaptering som den här Länk tror jag att du får fortsätta med AUX!

/M

Mina bilar: Länk
Aj, fasen.
Det såg ut som att man behöver vara elingenjör för att installera den där.
En sak man kan göra är att köpa någon AUX -> bluetooth adapter. Din telefon lär kunna sömlöst kunna byta mellan dessa beroende på om det är samtal eller musik. (iPhone kan det, ser inte varför någon med Android inte skulle klara av det)

Min E91a har tyvärr inte ens handsfree. Men min fars E91a har det och där fungerar det utmärkt. Då kör vi båda med en AUX -> bluetooth.

Jag kör med en Länk för jag har både AUX och ström i mittkonsolen vilket gör att större saker skulle gå sönder om jag har armstödet nere. Finns billigare varianter som lär fungera gott också.

//O
Men den där Firefly gör väl inte så att jag kan byta låt med knapparna på ratten?
Nej tyvärr inte men du får musik över blåtand och handsfree'n fungerar som tidigare.

Om man ska styra med ratten är det vad tegel länkade eller liknade större ingrepp tyvärr.
Ok. Tack för svar. :)
KGNB: Såg att Tunai faktiskt hade en knapp som gör att du kan styra ljudet från telefon. Däremot så är det ju inte knapparna på ratten man använder.
Länk

Då behöver man också en dongel för musiken också.

En annan sak man kan göra är att byta ut förstärkaren i bilen till en Match UP! den kan man montera en bluetooth modul i, dock kan jag inte hitta om det löser rattstyrning.

Eller om du inte har BMW iDrive så kan man byta stereo, finns adaptrar för att få ratten styrbar också. Säkert behövs någon adapter för PDC eller liknade.

Har man iDrive så är det något som har länkats tidigare.

MVH
Tack.
Jag forskade vidare i ämnet igår, och det finns en firma i Stockholm som kan montera en extra combox i handskfacket och dra en fiberoptisk kabel till stereon.
Då integreras telefonen med iDrive och allt blir på original-vis som bilar av senare årsmodell har.
Dessvärre skulle det kosta mellan 8-10.000:- :(
Hur bra ljud är det vid telefonsamtal för den man pratar med om man använder en TUNAI Firefly Chat LDAC? Jag provade en Linocell från Kjell och Company igår men då var ljudet väldigt avlägset nämligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.