AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.287

520d 2007 knackande ljud

Ve
5
Veronica
520d touring-07
Hej,

Jag har knappt använt bilen de senaste halvåret. När jag nu startade bilen gick den knappt på tomgång utan stannade. Bilen lät oxå annorlunda och knackade jättehögt. Tänkte att det berodde på att bilen stått så jag tänkte att jag kör den en stund. Efter kanske 5 minuter gick och lät bilen som vanligt igen. Nästa dag så knackade den högt igen och ville inte gå på tomgång men efter en liten tur så gick den som vanligt igen. Efter några stopp och bilen gått som vanligt så hände helt plötsligt inget när jag tryckte ner startknappen. Efter några försök med startknappen så startade bilen men helt kry är den inte. Vad tror ni om detta?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Jag skulle börja att kontrollera batteriets laddstatus..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...det knackande ljudet låter ju såklart inget vidare, men där kan jag inte utröna något med nuvarande beskrivning..
Tar för givet att bilen är servad som den ska tidigare och rätt oljenivå i motorn..

Mvh Janne.
Ve
5
Veronica
520d touring-07
Tack för svar. Ja bilen är servad som den ska och senaste oljebyte var i februari och därefter har den inte gått många mil. Oljan och oljenivå ser oxå bra ut. Batteri är heller inte gammalt och laddar gör den.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..
Jo, när byttes batteriet?

Och med batteriets laddstatus så menar jag om det är tillräckligt laddat vid start av motorn..
Krävs ju ett friskt batteri för start av motorn, startmotorn kräver en hel del startström för att snurra igång..tänkte på det du skrev om att det "hände ingenting när du tryckte på startknappen"..

Mvh Janne.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Bilen har stått mestadels det senaste halvåret, det knackande ljudet är troligen kärvande hydrauliska lyftare till kamaxeln. När du använder bilen kommer dom få tillbaka sin normala funktion, ingen fara. Kan hända när bilar inte används tillräckligt mycket. En långkörning så motorn/oljan blir genomvarm är att rekommendera, kortare körning hjälper bara till tillfälligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har batteriet underhållsladdats under "vilan"?

Om inte är risken stor att batterispänningen blivit för låg och därmed har blyplattorna börjat sulfatera = batteriet förstörs permanent (det tappar tillgänglig yta för laddningen = det "krymper" kapacitetsmässigt).
Sulfateringen startar när batteriet går under 12,4V i vilospänning, därför bör man aldrig låta ett batteri gå under den spänningen under längre perioder!

Ett konditionstest av batteriet kan de flesta verkstäder (och vissa bensinstationer) lätt göra med ett mätinstrument - tar en minut och batteriet kan sitta kvar i bilen.
Då får du svart på vitt hur batteriet mår och om det behöver bytas ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ve
5
Veronica
520d touring-07
Batteriet är ca 2 år gammalt. Ska göra ett konditionstest på det. Hoppas att det är som du skriver Westersund, skulle vara väldigt trevligt om det är så lätt att åtgärda😃.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går att knäcka ett helt nytt batteri på några månader om det får stå dåligt laddat...

Men ett konditionstest ger dig svart på vitt!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Om man laddar upp batteriet relativt snabbt efter sulfateringen (om den inte är för djup) kan man ofta rädda det och bryta sulfateringen.
Det bör göras med en bra laddare och helst ladda minst ett dygn även om laddaren indikerar att det är "fulladdat".

Mvh
Johan B

Ve
5
Veronica
520d touring-07
Tack alla för kloka inspel. Vi har nu laddat på batteri och kört långkörning. Efter det har bilen gått precis som den ska de senaste två dagarna. Nu hoppas vi bara att det håller i sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.