AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.049

Vad säger bilprovningen om svetsad bakaxel?

Sida 1 av 2
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Jag funderar på att köpa en e28:a med svetsad bakaxel.
Kan man besiktiga en bil med svetsad bakaxel?
Hur är det att köra med svetsad bakaxel på vintern. Det borde kännas läskigt i kurvorna om ett däck släpper hela tiden.
Vad kostar en bakaxel ungefär?

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt vad jag har förstått kommer den inte igenom bilprovingen om de gör sitt jobb rätt.
Dessutom sliter de ordentligt med däck.

Mvh
En bil med AGA-diff skall man nog passa sig för. :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gör sitt jobb rätt? Hur skulle man märka det?

Jeppe
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Har en kompis vars "hrmmm" Volvo 240 *host* är esab-diffad.
Den gick igenom sbp. Men det konstiga var att han hade olika bromsvärden på bakhjulen......logiskt???

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Det som känns läskigt är att bakaxeln trycker bilen rakt fram och om bakhjulen har avsevärt bättre fäste än framhjulen går det rakt fram. Är inte roligt på grusväg med lösgrus i mitt och kanter. Inget att rekomendera till vardagskörning, desutom kan dessa svetsar lossa med låst axel som följd. Detta är något för strippen/skogen och inget annat.

W
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Tack för svaren. Jag har nu köpt bilen för 2000kr den är obesiktigad och avställd. Nu återstår det bara att köpa en diff för kanske lika mycket pengar :(
Bilprovningen är inget jag behöver oroa mig för verkar det som. Det märks inte så lätt som jag trodde att bakaxeln är svetsad. Men jag behöver oroa mig för väghållningen och däckslitage plus att svetsarna kan släppa (det sista låter farligt).

/Anders
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst kan den ha olika värden på bakbromsarna trots svetsad diff. Bromsprovarna driver hjulen individuellt och mäter vilket motstånd bromsarna åstadkommer, alltså varierar bromsvärdena precis som helt odiffat.

Jeppe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skrev lite klantigt där, det är inte som odiffat, men får ändå individuella bromsvärden.

Jeppe
Hmmmm.....

Båda hjulen lär ju snurra EXAKT lika snabbt, det borde medföra att man kan plocka av bromsoket på ena sidan å ändå är det EXAKT samma bromskraft på båda hjulen.

Ovanstående borde endast kunna inträffa om bromsprovaren är felkalibrerad etc.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Jeppe har rätt men här beror det inte på bromsarna för som S38B38 säger blir bromsmomentet i oken lika eftersom dom sitter på samma axel. Däcken måste i det här fallet ha varit olika hala. Tänk så här det är rullarna som mäter momentet, om ett hjul är såpat kommer det hjulet inte överföra något moment till rullen.
mvh

BLJ
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
tycker för övrigt att SBP bromsvärden känns luddiga...
hade bättre bromsvärden på min gamla A-traktor än vad jag hade på min M3:a......

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Dessutom upptäcker inte sbp om man har kassa bromsar bak ifall de är lika kassa. Fixade bakbromsarna på min förra SAAB efter bilprovning utan att jag fått någon anmärkning(hade sågott som ingen broms bak), detta eftersom att de kör fram och bak separat. Och pedalkraften avsevärt kan skilja mellan proven.

W
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Varför var det konstigt att du hade "bättre" värden på a-traktorn äm M3:an då?
Det finns olika typer av bromsprovare som mäter på olika sätt, förutsättningen att en diffad bakaxel ska ge exakt samma bromsvärden på båda hjulen är ju att mätvärdet tas exakt samtidigt... Provas det ena hjulet först och det andra sedan påverkar ju inte diffningen.
SvenBertilPetersson (eller vem det nu är) mäter bromsvärdena på framaxel och bakaxel separat, därför kan ju pedaltrycket variera naturligtvis. Fick du normala bromsvärden på bakbromsarna är dom ju inte "kassa"... Det finns tyvärr inget bra sätt att mäta fördelningen mellan axlarna i en bromsprovare som bara tar en axel åt gången.

Jeppe
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Nu kan jag inte va tyst. Självklart får man alltid perfekta mätvärden på bromsarna om axeln är svetsad. Båda hjulen går ju exakt lika. Detta innebär att även om det bara finns fungerande broms på ena sidan, så bromsas även andra sidan lika mycket då hjulen är fullständigt synkroniserade med varandra.Därimot om man har en diffbroms så kan ju den naturligtvis slira lite och då kan man avslöja ojämna bromsar. Enda sättet att mäta ojämnheten på bromsarna på en svetsad axel skulle isåfall vara att plocka bort drivaxlarna.
Så ligger det till gott folk.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
SBP eller ASB eller vad dom nu har för förkortning har egentligen ingen riktig bromsprovare utan en mätare som mäter däckets bromskraft på deras rullar, hurvida bilens bromsar funkar på en väg testar dom vid provturen !
Fast ibland undrar man vad en del sysslade med när dom godkände min gamla BMW tex.
Jag hade rejält ojämna bromsar enligt mätaren, den drog rejält åt vänster vid inbromsning, bussningen som sitter på länkarmen och "håller" i krängningshämmaren saknades "mer eller mindre", och ändå så klagade dom bara på att avgassystemets upphänging och några andra småsaker (bör tilläga att avgassytemet satt fast innan dom körde av upphängningen när han körde full fart upp på lyften och inte hade tagit bort domkraften !

Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jepp fin bil, det stämmer. Men det är ju inte den egentliga bromskraften man mäter, utan däckets rullningsmotstånd mot valsarna i bromsprovaren. Så även om mothållet i axeln är detsamma på bägge sidorna behöver inte den uppmätta kraften vara det!
Skiljer det mer än 30% mellan hjulen på samma axel, eller om det tydligt drar snett vid bromsning på väg ska det naturligtvis anmärkas på...

Jeppe
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Tjena Jesperado. Varför behöver inte den uppmätta kraften på däckets rullningsmotstånd vara samma på båda sidor om det är samma mothåll i axlarna? Tycker att det måste bli samma såvida man inte har lägre ringtryck på ena sidan eller nåt annat friktionsfrämjande.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jämför med tidigare exempel, Kör jag exempelvis ett bromsprov på min egen bil får jag uppskattatningsvis 2,0 kN på framhjulen med blöta däck, och 4,0 kN med torra. Ponera då att ett däck är torrt och det andra blött, t.ex...

Jeppe
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Ok. Då förstår jag. Va dumt igentligen. Detta innebär ju att man kan anmärkning på ojämna bromsar även om dom är bra. Ja ja. Inget är perfekt.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Delvis sant, därför bygger man in felmarginalen i gränsvärdet. Man tillåter 30% skillnad, vilket egentligen är ganska mycket...

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.