AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.017

KÖPRÅD BMW 520d f11 -2011

El
6
Elli
520d -12
Hej! Funderar på att köpa en BMW 520d f11 från 2011. Har en fundering om någon har information om detta reg nr FDR586 då jag är väldigt intresserad av den. Tack på förhand! Mvh Elinor
Motorn är en N47 D20 C

Hjälp
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
välkommen!

på car.info hittar du mycket

El
6
Elli
520d -12
Tack för svar. Hittade mycket där, men finns det något ställe där man kan se besiktningarna eller vad som är gjort på den? Mvh

Hjälp
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fråga nuvarande ägaren vad hen vet om bilen, och fd ägare..

En verkstadskoll kan du också välja om du vill veta lite mer om bilens skick, ett par timmar räcker för det..

Personligen skulle jag inte köpa en F10/F11 med manuell låda, automatlådan är ett mycket bättre val för den bilen..
Visst, en f10/f11 med manuell låda är mycket billigare än en med automat, men det finns anledningar till det.

N47...hmm, visst har du koll på vad du ska kika på med en bil med den motorn?
Kamkedjan (på iaf tidiga N47 )t.ex. höll inte riktigt måttet.
Nu har antagligen kamkedjedrivningen blivit bättre med åren även på N47, men tveksamhet finns fortfarande vad gäller hållbarheten på detta.

Luftfjädringen bak på f11 brukar inte heller hålla länge...eller ja, den har en tendens att inte hålla lika länge som ägaren önskar.

Mvh Janne.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite mer att kontrollera:
Turbons skick?, vattenpumpen nybytt?

Mvh Janne.
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Kör 520d F11 2014, sedan 2år tillbaka, gått bra hela tiden. Nu gått 13k mil. Nöjd
Det jag fått åtgärdat är givetvis luftbälgarna, byttes enkelt.
Samt att jag har haft ett klurigare fel, nämligen kablaget som går i gångjärnet till bakluckan. Där var en koax-kabel av vilket resulterade i att det inte gick att öppna med nyckeln/fjärren. Tog ett tag att hitta...
Går mängder med kablar där, så säkerligen kan olika "roliga fel" förekomma...

Lycka till

//MK Ekerö

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När jag ändå börjat skriva i tråden så kan jag väl också skriva att en bil med tillbehöret "adaptive drive" är attraktivt...dvs man kan bara genom ett knapptryck skifta mellan limokänsla och ett fastare chassieläge..

Sitter en knappsats till vänster om växelväljaren om man har detta, syns tydligt på alla bilder man ser i t.ex blocketannonser, sport o komfort lägesknapparna brukar man se tydligt där :)

Mycket värt anser jag iaf!

Mvh Janne.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Har haft min F11 520D i ca 4 år nu mellan 7.900-13.400 mil och bilen har varit optimerad nästan hela tiden. Det 2 "felen" jag har haft är att det kom in lite vatten i en kontakt till den elektroniska handbromsen på vintern 2 gånger när jag körde igenom riktigt mycket slask, då funkade inte handbromsen men bilen har automat så ställde mig bara så plant som möjligt och satte i Park (när jag kom tillbaka efter en jobbdag funkade allt som vanligt). Men det kan väl inte räknas som bilens fel egentligen.
Det andra problemet dök upp i somras och det var EGR-ventilen trots att BMW kontrollerade den för 1-2 år sedan. Kodade bara bort EGR-funktionen och har fungerat klockrent sedan dess. Annars har jag bara servat bilen och bytt bromsar runt om då dom började bli slitna. Skulle säga att det är den bästa bilen jag har ägt, om man ser till känslan av kvalitet.
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
@Westersund
"Fenomenet" med handbromsen hade jag också i vintras, blött/slaskigt ingen handbroms. Vår/sommar torrt å varmt, ja då funkar den ua.
Har du koll på vart dessa kontakter sitter ?
Kanske man kan förekomma innan vintern slår till...?

//MK Ekerö

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Dom sitter på baksidan av bromsoket, det är en ganska stor kontakt som inte går att missa. Har tänkt tanken att trä på krympslang (sen värma så klart) och täta på det viset men har aldrig kommit mig för. Har som sagt bara hänt 2 gånger på 4 år.
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
@Westersund
👍

El
6
Elli
520d -12
Hej på er alla!
Tack för all information! :)
Jag har nu köpt bilen och problem kom direkt.. tappade kraft och drivrems felkod kom upp, fladdrade i motorn när jag gasade. Förmodligen EGR ventilen? Växelspaken vibrerade väldigt i samband med detta. När bilen åkt ett tag funkar den utan problem. Kanske slammar igen och sen rensas ut?
Jag har förstått att de återkallade vissa BMW just denna pga EGR ventilen då den inte höll måttet och orsakade dessa provlem. Men BMW bytte bara till en annan ventil och tog alltså inte tillbaka bilarna :)
Bromsarna ser bra ut (än så länge) men det får man räkna med att byta någon gång ändå. Finns Sport-komfort-ecodrive att välja på. Coolt.
Jag har lämnat in bilen till bilhandlaren och sagt att de får åtgärda felen samt serva den då det stod i annonsen att det var gjort (enligt ägaren innan) bilfirman skulle göra en service då vi upptäckte att det inte alls var gjort.
Blir lite orolig ang kamkedjan. Om den går så är det ju haveri totalt. Kan jag ”se” om den är dålig? Små fel som är enkla att fixa gör jag med nöje men inte såna fel som gör att bilen havererar totalt.
Om det inte gick att fixa vad som nu är fel så skulle jag i alla fall få pengarna tillbaka. Känns skönt att veta. MEN den lilla stund jag ägde bilen och den inte hade problem så var den underbar att köra och se på. Härlig komfort.

Hjälp
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Låter som EGR-ventilen, kolla felkoderna. Är det EGR-ventilen är det billigare att optimera bilen och koda bort funktionen för EGR så fungerar det utmärkt igen. Min bil blev helt orkeslös när EGR strulade men den skakade inget. Om jag inte missminner mig stod fel något i still med "Fel på drivlina, begränsad effekt" i I-driven.
El
6
Elli
520d -12
Westersund. Exakt så stod det. Verkstaden skulle byta den och om det återkommer så får jag optimera den och koda bort. Men vad gör de när de optimerar?
Ska bli hemskt intressant att få domen på bilen.

Hjälp
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är för att få mer effekt. Optimering kallades för "chippning" förut när man var tvungen att byta chip i motorstyrningen.
El
6
Elli
520d -12
De kommer att ta borta EGR ventilen.

Hjälp
El
6
Elli
520d -12
Hej igen! EGR ventilen borttagen och bilen är optimerad. Men växelspaken skakar vid låga växlar alltså skakar mycket. Det finns även ett knackande/fladdrande ljud från motorn? Vet inte om jag ska häva köpet och hitta en ny bil eller låta dom laga den igen??

Hjälp
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Trist!

Länk

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.