|
|
|
|---|---|
|
I fredags var jag till Göteborg och hämtade en 2010 530d GT med chassinummer WBASN61060C454650. Steget från min förra bil, en Chevrolet Caprice från 1983, var astronomiskt. Det här känns som att ratta en rymdfärja med alla knappar och finesser, och jag begriper inte hälften... Första frågan: Vad har jag för utrustning i bilen? Jag har förstått att man kan se det genom chassinumret? Andra frågan: Jag har tydligen Bluetooth i bilen så att jag kan prata i teletonen, men inte streama musik. Skulle denna kabel lösa den saken? Länk Tredje frågan: Efter en allvarlig hjärnhinneinflammation i tonåren har jag dåligt närminne, och lokalsinne i paritet med en guldfisk. Bilen har Navigation Professional, men dessvärre är kartorna från när bilen var ny, (antar jag), och det har ju hänt lite på snart 13 år... Var köper jag nya kartor, och hur gör jag för att få in dom i navigationen? Jag har googlat, sökt på forumet, och verkligen försökt, men jag förstår verkligen inte hur man gör. Jag fattar inte vad alla förkortningar betyder, och jag vet inte om en lösning för en viss modellserie eller årsmodell även skulle funka på min då saker tycks ändras mellan modellerna och årsmodellerna. Fråga nummer fyra: -Skratta inte... Var sitter bilbatteriet? Jag har lusläst instruktionsboken, men det står bara var det finns anslutningspunkter för + och -, det står ingenstans var batteriet sitter. Fråga nummer fem: Jag har läst att det finns appar (?), kablar, etc. man kan köpa för att ändra vissa inställningar i bilen. Vad är det för någonting? Vad är det jag behöver köpa? Skulle det gå att koda in i bilen att t.ex. backstartshjälpen Autohold alltid är aktiverad utan att man behöver trycka på knappen varje gång man startar bilen? Kan man programmera så att handbromsen inte lägger i sig själv varje gång man stänger av motorn? Det var mina frågor, i alla fall vad jag kan komma på nu. :) Det kommer säkert flera med tiden! Ett stort tack på förhand! | |
![]() 13.454 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Gratulerar! Om du tycker en 2010 är en rymdfärja, då vill du nog inte se hur många finesser, inställningar, menyer och appar en MY2022 har :-) För att få fram utrustningsalternativ (som bilen byggdes med) så brukar man börja med att prova någon VIN Decoder. Jag har tagit fram från och lagt i PDF de två vanligaste man brukar använda. Men de ger lite olika resultat så man får lappa ihop information från båda. [Utrustningslista från bimmer.works] Länk [Utrustningslista från mdecoder.com] Länk För att se reservdelar och sprängskisser så finns en (inofficiell) online version av BMW's ETK (ETK är tyska och står för reservdelskatalog) Länk Här har jag slagit in ditt chassinummer (och vi ser även byggmånaden 2010/02 vilket är bra att veta eftersom en del reservdelar och design ändras under produktion och dessa har då ett brytdatum) (vi kan även verifeira att byggnadsdatumet från mdecoder.com nog stämmer bra). Länk På dagens rymdfärjor (jag kallar de dock uppblåsta frallor på styltor som är ett rullande smartphone + vardagsrum) så är den där batterifrågan inte alls någon dum fråga. Speciellt kombinerat med dagens instruktionsbäcker som är totalt skräp och beskriver mer hur min smartphone fungerar än viktiga komponenter och skötsel av själva bilen. Batteriet sitter där bak i bagaget, under bagagerumsmattan. Ungefär på liknande sätt som det sitter i min E87 120i -06 (fast jag har ett mindre 46Ah vanligt blysyrabatteri medans din fick från fabrik ett 90Ah AGM blysyrabatteri). Länk AGM är en förbättrad batteriteknik (syran är uppsugen i glasfiberliknande mattor istället för att skvalpa fritt omkring) och blev nödvändigt på moderna bilar med där mängden elektronik och strömförbrukning exploderat. Är speciellt viktigt för de som har MSA (BMW's benämning på automatiskt start/stop system för motorn) och BMW's brake enerhy regeneration. Du har båda dessa på din bil. Om din bil är utrustad med "Integral Active Steering" (eller HSR som den tyska övesättningen förkortas till) så brukar det även sitta ett extra batteri där också (är dock mycket mindre typ 15-20 Ah dvs som ett motorcykelbatteri), men inte alltid. Integral Active Steering betyder i korta drag att bakaxelns däck också kan styra (liknande system som vissa bussar eller större lastbilar har idag). Vid lägre hastigheter så vrids bakhjulen i motsatt riktning som framhjulen (ökar manöverbarheten av farkosten). Vid högre hastigheter så vrids bakhjulen i samma riktning som framhjulen (ökar stabiliteten av farkosten). Vad jag kan se har du inte denna option på din bil. |
|
Grattis till fin bil! Den har mycket utrustning, förutom sedvanlig utrustning på en sådan bil också head up display, rattvärme, helljusassistent. Skriv in hela vin koden exvis här: Länk Jag köpte ny DVD till navin till min bil hos schmiedman. kolla noga att du får rätt, det fick inte jag första rundan; kanske bäst att ringa. Jag tror man kan streama med en vanlig sladd, men inte säker. bara att testa. Finns både USB och phono i utrymmet mellan stolarna. Batteriet sitter höger bak har jag för mig, möjligen mitt under bagagematten. Vissa bilar har två batterier, ett mindre också. Bimmerlink är en poppis app för att läsa felkoder och ändra en del inställningar. OlaO kan sälja sådant till dig. Matthias |
|
|
Tack för flera väldigt utförliga svar! Nu är jag lite klokare. Jag får fråga BMW i Sundsvall imorgon om sladden funkar som jag hoppas att den gör, då blir det ett köp. Angående kartorna så är jag fortfarande ett levande frågetecken. När jag läser på BMWs hemsida står det att man laddar kartorna med ett USB-minne, och dom säljer detta, men ingenting om vilken version som passar till min bil, bara en massa olika namn på kartorna. Skulle dessa skivor passa min bil? Länk Det står att det kräver Navigation Professional SA609, men i utrustningslistan så heter min GPS S609. Är det skillnad? |
|
![]() 13.454 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, SA609 och S609 (och även 609) är samma sak. S/SA står för "Extra Tillval" (Sonderausstattung på tyska). Så som jag förstått det så finns alltid S (och ibland SA) med på utrustningslistorna. Men på VO (Vehicle Order) listorna så droppar man alltid S (och A) och behåller endast själva värdet. "SA609" är alltså samma sak som "S609A". Vilket i sin tur är samma sak som "609". bimmer.work uppger 609 Länk mdecoder.com uppger S609 Länk |
|
Tack! -Det är alltså dom skivorna jag ska ha? Är det helt säkert att min bil har dvd-läsare då? Jag blir inte klok på om jag ska ha skivor eller en usb-sticka. Räcker det med skivor/sticka, eller måste jag ha någon aktiveringskod också, eller är det bara att mata in skivan/stickan och så sköter bilen resten? |
|
|
Om du har ett USB-uttag i handskfacket kan du köpa ett USB-minne med kartor istället för DVD. Glöm inte att beställa FSC-koden på samma gång. Du kan köpa detta på BMW (dyrt) eller på olika siter på nätet. Det blir billigare men lite krångligare eftersom man ofta får ladda ner en zippad fil och böka lite med. En kompis hade en bil med gammal version på kartorna och vill uppdatera men hoppet mellan den han hade och den han köpt var för stor på nåt vis så det sket sig. Det kanske inte blir problem för dig men det finns en liten risk trots allt. Om du köper den kabeln ser det ut som du måste ha telefonen kopplad för att det ska funka. Jag har en USB+phono-sladd som sitter i facket mellan stolarna som kopplar upp mot min telefon via BT. Funkar klockrent och kostade 15kr... Då kopplar telefonen upp sig mot bilen 1 gång för telefondelen och via en andra kanal mot BT mellan stolarna för ljudet om du förstår. I din telefon bland BT-kopplingarna blir det alltså 2 connections. Detta fungerar fint men du kan inte ändra låt eller nåt annat än volymen +/- via rattens knappar. För vissa är det uselt för andra (mig) duger det gott att kunna streama spotify den vägen. Misstänker du har batteriet mitt i bagagerummet, där reservdäcket normalt sett ligger. Men du måste nog skruva loss 2 skruvar för att komma åt det rent fysiskt. Behövs bara om du ska byta, laddar gör du via motorrummet. Tror inte du har 2 batterier dock. Jag har ju en F02 med styrning bak men bara 1 batteri. Niklas Fransosen |
|
|
Tack! Jag hittade batteriet. En fråga: om jag ska koppla in en DEFA motorvärmare med batteriladdare, måste jag dra kablar ända bak till batteriet då, eller kan jag ansluta någonstans i motorrummet då? Det blir alltså en permanent installation. Angående navigationen så får jag nog helt enkelt höra med BMW. Jag är verkligen inte duktig på datorer, så det lät väldigt avancerat att ladda ner och krångla. Jag har USB i både handskfacket och i mittarmstödet. Jag gillar när alla funktioner fungerar i bilen, så jag vill nog gärna ha en kabel som stödjer låtbyte från ratten. Dessutom laddas ju telefonen samtidigt. |
|
|
All laddning till batteriet ska gå via polerna som finns i motorrummet. Det finns en tydlig pluspol och minuspolen är valfri skruv som sitter i karossen. Går man direkt på batteriet kommer laddningen inte noteras av IBS (Intelligent Battery System, tror jag det utläses) som håller koll på vilken ström som passerar till och från batteriet. Om man kopplar via motorrummet så fångar IBS upp detta, laddar man direkt via batteripolerna ser inte IBS detta och risken finns att batteriet tar stryk och ger upp i förtid. Det är även därför man behöver koda in nya batterier i bilen, så IBS och förmodlingen även andra system i bilen får rätt info. USB-uttaget i handskfacket är vad jag vet bara för kartorna medan USB-uttaget i armstödet är bara för musik eller andra typer av externa ljudmedia. Köpa kartor på USB med kod hos BMW kostade mig för några år sedan runt 1500kr medan att köpa det på nätet och krångla kostar runt-4-500kr inkl kod. Så det kanske är värt att betala den där extra tusenlappen till BMW för att säkert veta att du får rätt och att det bör funka plug-n-play. Niklas Fransosen |
|
|
Ett stoooort tack! Du räddade mig just från att göra ett allvarligt misstag med laddanslutningen till batteriet. |
|
|
Vid batteriladdning är det viktigaste att ALDRIG ansluta något till MINUSPOLEN på batteriet. Ty det sitter en s k laddningdator på minuskretsen till batteriet som håller reda på laddningsstatus för batteriet. Den kallas för IBS (Intelligent Battery Sensor). Därför är det viktigt att all ström till och från batteriet går genom denna IBS. Själv har jag anslutit min laddare på pluspolen med en hängsäkring. Minuskretsen till laddaren är ansluten till chassit. Så har jag haft sedan 2011 och har inte haft några problem med batteriet som fortfarande är originalbatteriet. Jag har nämligen laddaren på en liten pall ståendes över kardan i baksätet och kan lätt koppla bort den för att användas till att ladda andra batterier. Då blev det lättare att dra plusledningen bak till batteriet än att ansluta den fram i motorrummet. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Man hjälper ju gärna en BMW-kompis :-) Niklas Fransosen |
|
|
Återigen, ett stort tack för alla svar. Det var det här forumet som fick mig att köpa en BMW till att börja med, och det verkar finnas mycket kunskap här. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.


