|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Länk bmw släpper nu även en ix2. ett sportigare syskon till ix1 | |
|
Enligt känt mönster. SUV-kupén. Sportigt värre! Finns dock en fördel och det är att den antagligen går lite snålare. |
|
|
BMW-club räknas normalt som ramavtal så det annonserade priset bör ju gälla såtillvida. I annat fall är det ju märkligt att annonsera en bil där inte priset gäller... Knappast troligt att du får mera rabatt än så. Men lagret av IX1 är stort (323 bilar på bmw.se). För övrigt läste jag på en FB-grupp i veckan angående Tesla Y där bilen "lurats" av en cyklist och bilen hamnade med ena hjulparet utanför vägen och senare drogs ner i diket och föraren fick en fraktur i ryggen och skulle nu opereras. Tydligen något där motsvarande Lane Assist beter sig konstigt efter en uppdatering som flera bekräftade. Jag skulle också välja IX1 framför Y. /Anders |
|
|
Med tanke på hur extremt många Model Y som rullar på vägarna så är nog just det problemet av mindre art. Dessutom är du som förare ansvarig för bilen oavsett lane assist eller ej. Jag kan dock komma på andra saker som gör att jag inte väljer Model Y. T ex avsaknad av regnsensor och parkeringssensorer. Plus att den är lite hård i fjädringen och möjligen inte har samma robusta känsla som en BMW. Trots det skulle jag nog välja en Model Y LR före en iX1 om det var de enda bilmodellerna jag fick välja mellan. 1. Den är storleken större än iX1 (Model Y är även större än iX3). Längd: 4790mm vs 4500mm Axelavstånd: 2890mm vs 2692mm 2. Den har klart längre WLTP range. 560km vs 417-439km (beroende på fälgar/M-Sport) 3. Klart större bagage samt frunk för laddkablar osv. 4. Bättre prestanda. 5. Den laddar snabbare. Det här visar sig i försäljningsstatistiken också. Tesla har sålt över 13 tusen Model Y i år medan BMW bara sålt drygt 1000 st iX1 och har över 300 i lager. |
|
|
Nä..BMW CS rabatten räknas inte som ramavtal. Är väl inte konstigt att priset gäller under vissa förutsättningar. Inget ramavtal = du får inte köpa till de priset. Står klart utsatt i annonsen. Sedan att priset är så mycket lägre för de med ramavtal är en annan diskussion. |
|
|
Model Y är världens mest sålda bil tydligen: Länk |
|
|
Alla vill dock, som i inlägget ovan, inte ha Tesla. /Anders |
|
| Exakt, jag är bara förvånad att det är världens mest sålda bil när det är så mycket kritik mot den. | |
|
Instämmer! /Anders |
|
|
Alltså, du var ju själv nöjd med din Model Y och kunde tänka dig att köpa en till. Och det var innan den rejäla prissänkningen som kom i vintras. Det är ganska uppenbart att det är mest bil för pengarna just nu. En Model Y kan ersätta en V90 eller 5-serie Touring. Det kan inte en liten iX1 som i praktiken ändå är en dyrare bil men sämre på precis allt som går att mäta. |
|
|
Keywords: "som går att mäta". Tesla är prisvärt, budget och tyvärr många saker som inte alls är bra. Tesla är också inte raffinerat. Här hittar ni tex mina tankar runt i4 vs Tesla M3. Och det har inte blivit bättre sedan jag postade det inlägget: Länk |
|
|
Skulle den lyxigaste och bekvämaste bilen vara toppval för alla så skulle Rolls Royce toppa försäljningen. Nu är det som det är. Tesla är närmast ett budgetval nuförtiden. Den nya tidens Passat. Läste det du skrev om dina erfarenheter och håller med om mycket. Men det är viss skillnad i kostnad som sagt. Din i4 M50 kostar nog nästan dubbelt så mycket i månaden som din bakhjulsdrivna Model 3. Många har inte de pengarna eller tycker inte att det är värt det. Ja helt enkelt samma mekanismer som gjorde att folk valde billigaste versionen av Passat istället för 540i Touring. Hade bilarna kostat lika mycket hade det varit annorlunda. |
|
|
Toyota Corolla var världens mest sålda bil 2022,worldwide. 1,12 miljoner. Är det då världens bästa bil? :) Håller med dig Verdi i ditt inlägg ovan. |
|
|
Vad som är "världens bästa bil" är synnerligen subjektivt. Alla väljer ju den bil som är bäst för just deras förutsättningar. Eller ja, det är väl utgångspunkten iaf? Man försöker det utifrån vad man tror att man vill ha men sen kan vissa saker sätta käppar i hjulet. Man kanske har ett favoritmärke, något märke man absolut inte vill ha. Man kanske tror man vill ha en "sportig" bil då man gärna vill vara en sån person medan man egentligen trivs bättre i en bekväm osv. Är en 911 GT2 RS "bäst" då den är snabbast runt ringen? Well, för någon som har råd och ska använda den till det så är den ju det. Men den som ska använda den till veckohandling, skjutsa barn till hockeyträningen, dra husvagn osv så är den garanterat inte bäst. De flesta bilar är en kompromiss mellan olika egenskaper. Pris, prestanda, utrymme, komfort, utrustning, upplevd kvalitet, infotainment osv. Den sista punkten blir allt viktigare i dagens samhälle på bekostnad av den näst sista oavsett vad vi lite äldre tycker. Det ska vara en bra app, det ska vara smidigt att navigera, lyssna på Spotify, bra röststyrning osv. Att det säger tjoff istället för klonk när man stänger dörren eller att det finns fysiska knappar anses mindre viktigt av de flesta. Jag anser Teslas styrkor vara följande. - Appen. Jag som haft BMW:s och Teslas app sida vid sida i över 6 år vet att Teslas app oftast fungerar bättre och erbjuder en bättre överblick. - Smarta funktioner som dog mode, camp mode, sentry mode osv ger mervärde, framförallt för hundägare som vi. Ibland känns det nästan ovärderligt. - Enkelheten vad gäller snabbladdning. Superchargers finns "överallt". De flesta är visserligen öppna för andra märken men det är inte lika smidigt med plug & play och så har de flesta laddporten på "fel" sida för att stå optimalt på en supercharger. Det finns alternativ såklart men nästan varje gång jag åker förbi Ionity i Gränby (Uppsala) så är det kö så det lockar inte alls. - Infotainment fungerar mycket bra. Stor skärm ger bra överblick, bra röststyrning (på svenska) osv. Visserligen är Apple Carplay och Android Auto bra alternativ också. - Enklare verkstadsärenden löses genom att de skickar ut en "ranger" som fixar bilen där den står. Hemma eller på jobbet t ex. - Bra utrymmen i förhållande till bilens storlek. Tesla är duktiga på att paketera bilarna. Inga gigantiska huvar utan förvaring som t ex BMW har på sina elbilar. - Mappningen av gaspedalen är mer direkt än på många konkurrenter, som istället verkar ha programmerat in en liten fördröjning så att det ska bli mer som att köra fossilbil. Det senare underlättar kanske övergången till elbil men när man väl vant sig och jobbar med mindre rörelser på gaspedalen tycker jag direktheten är trevligare. - Teslas bilar är i regel (men inte alltid) både lättare och snålare än konkurrenterna i samma storleksklass. Alla nackdelar verkar alla känna till ändå så det orkar jag inte gå igenom. ;-) Jag skulle gärna vilja ha en tystare, bekvämare och mer högkvalitativ bil men sanningen är att jag när jag sen tittar på listan ovan över de egenskaper jag skulle bli av med så tar det emot. Särskilt när "premiumbilen" dessutom skulle bli så mycket dyrare. |
|
|
390 IX1 till salu på Blocket!! Kan vi inte hoppas på en ny deal med BMW Club Schweden, liknande den utmärkta dealen med BMW I3?!?! De återlämnade I3 står nog fortfarande och dammar någonstans?? Min lämnade jag åter i april och den står fortfarande avställd och har inte sett den till salu någonstans.... |
|
|
Om det finns många bilar på blocket betyder det att återförsäljarna redan köpt sina bilar och vill nu i sin tur få de sålda. En kampanj likt i3 var det ju BMW Sverige som låg bakom. I detta fall har BMW Sverige redan sålt bilarna så det är ÅF som sitter med huvudvärken att bli av med bilarna. De tecknade troligen ordrarna när marknaden såg lite annorlunda ut och även om jag tror iX3 är en bra bil, så är det mycket pengar för en bil som har en 1 som siffra i hierarkin... |
|
|
"De återlämnade I3 står nog fortfarande och dammar någonstans??" De är på väg till Norge |
|
|
Nu 550 ix1 på blocket Återexport eller mellandagsrea ?😊 |
|
|
När jag skriver BMW ix1 på blocket och kategorin bilar så visar den bara 336 annonser? Men inte heller det är ju direkt lite. Det krassa svaret är nog att det är för högt pris för en liten suv, jag tror inte det är en dålig bil. I mitt eget hushåll skulle den bara vara aktuell som andrabil och så kan det nog vara för andra också och jag tror inte köpkretsen som lägger 650-750' på andrabilen är så jättestor just nu. |
|
|
När jag skriver BMW ix1 på blocket och kategorin bilar så visar den bara 336 annonser? Sorry jag har den som "bevakning" och då tippar jag att blocket tar med även borttagna annonser. Ja folk sneglar nog på andra bilar då den är såpass dyr. (fast fin!) Jag får hoppas på mellandagsrea :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.