AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
8.806

BMW iX1 konfigurator öppen - vem beställer?

Sida 2 av 4
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jiie,
ID.4 är väl bra mycket större?

Höga andrahandsvärden är väl något som minskar kostnaden? Varför ska du vänta på sämre tider? 50% på 3 år har väl aldrig varit direkt sant heller? Kanske om man åkte in till handlaren och bytte in den utan att ens förhandla. Möjligen 50% av bruttopriset.
Du lär nog få vänta då @Jiie. Som sagt i många andra trådar är elbilen betydligt billigare än det fossila alternativet. Nya iX1 lär ju vara ungefär lika rymlig som förra generationen av X3. En ny ID4 GTX relativt basic utrustad lär du få ge ungefär lika mycket för. Då har nog BMW ett högre andrahandsvärde. ID4 har blivit lite av en dussinbil. Jag tror heller inte att marknaden blir "översvämmad" av elbilar. Varför skulle den bli det? Förr att marknaden blir "översvämmad" av fossilbilar. En ny Skoda Enyaq får du betala uppåt 750-775 tkr för! Likaså Audi Q4. Skoda har ju plötsligt tydligen blivit prestigemärket inom VAG.

/Anders
Jo, helt rätt att höga andrahandsvärden sänker kostnaden för nybilsköpet. Jag ser mig nog i första hand som begagnatköpare, därav fördelen med lågt andrahandsvärde.

Jämförelsen med ID4 är ju intressant då de kostar ungefär lika mycket, måhända är ID4 lite större än IX1 men tycker ändå de båda representerar en relativt basic familjebil utan extra lyx. Därför känns BMW:n ändå rimligt prissatt.

Kanske marknaden aldrig blir översvämmad av elbilar men tänker att när produktionen kommer ikapp efterfrågan borde de höga andrahandsvärdena falla tillbaka en del i alla fall. Fossilbilarna kommer ju så småningom minska och försvinna och då finns ju bara elbilar på marknaden (dock ganska många år kvar tills dess).

Mvh Johan
Du tänker nog nästan några decennier framåt - om man överdriver lite. Fossilbilarna lär finnas iaf i stort antal framåt 2035 skulle jag tro, minst! Frågan är också om produktionen inom överskådlig tid kommer ifatt? Elsituationen kan nu också göra ett hinder då det finns risk att man behöver dra ner produktionstakten i vissa tidscykler. Att producera för att bygga lager är nog heller inte troligt i en väldigt svagare konjunktur, dessutom med relativt högt ränteläge ett par år till. Att köpa ny bil blir nog som senaste två åren i de flesta fall, dvs att du får bygga den bil du vill ha och sedan snällt vänta tills den är byggd. Ex vis nya Polestar 3 som hade premiär på nätet igår och för beställning är leverans beräknad till Q4 2023. Däremot BMW IX40 finns det en uppsjö av - för att den från början är fel prissatt och med de tillval man vill ha blir ännu mera ointressant, prismässigt!

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
ix40 är ju helt fel. iX3 är ingen höjdare heller jämfört med konkurrenterna. Det visar sig i att båda modellerna har låg efterfrågan.

Där det nästan är omöjligt att få tag i en Skoda Enyaq så kan man, för ett billigare pris dessutom, få BMW:s motsvarighet på kort varsel.

Så mycket var prestigen i BMW-märket värt...

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Högsta Växelns första intryck av BMW iX1
Slutbetyg: 4,5/5
Nya BMW iX1 kan vara BMWs vettigaste elbil.

Från bakom ratten känns den som en BMW iX i miniatyr, vilket betyder att den känns väldigt tyst, solid och komfortabel.

Den är dessutom nästan orimligt rymlig och komfortabel för att vara märkets minsting, och således en högst rimlig familjefraktare.

Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur kan bilen vara rymligare än X1, plåten är väl samma?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
> Så mycket var prestigen i BMW-märket värt...

Jaha du menar på fullt allvar att en BMW alltid varit allas önskan? Att prestigen i en BMW förtvinat för att man inte kan tillverka tillräckligt många Skoda Enyaq? Det jag vet är att dom som köper den prioriterat andra saker än skärmar och funktioner när dom betalar 700 kkr för en Skoda. När "billigare" märken plötsligt är lika dyra som.premium så slås ju hela prismodellen sönder.

IX löser ju det problemet genom att vara tillräckligt dyr för att distansera sig från Skoda. Men är det viktigt? Jag valde mellan iX1 och Ariya eforce. Den senare vettigare men alldeles för dyr för att vara en AWD från Nissan och för mig obekant support. IX1 har mer spets på allt och bra takhöjd men tyvärr sämre benutrymme än Ariya. IX3 är för gammal inuti och ej AWD.
var på ecar expo i göteborg under helgen. det stog en iX1 utställd där. blev positivt överraskad. är det någon här som provat eller rent av köpt en?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Efter sju år med i3 väntar jag ivrigt på iX1, leverans inom några veckor. Har inte provkört, dock provklämt. Kommer nog sakna i3ans smidighet men kommer inte sakna bakdörrarna på en trång parkering med passagerare som ska krångla sig ut :)

De flesta tester verkar gilla bilen. Batteriet är inte det största men jag kör sällan långt på vintern. Lite fundersam på hur man kommer överens med nya skärmen, kommer nog sakna snurrhjulet. Kanske dags att utforska röststyrningen?

mvh
Anders
Länk kommer en enklare variat senare i år. frågan är om den lanseras i sverige
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara tvåhjulsdrift. BMW fortsätter att tvinga på kunderna dyraste versionen om man behöver AWD. Trist.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur många behöver vs villhöver AWD? Skulle misstänka att det är en överväldigande majoritet som villhöver snarare än behöver. Den låga tyngdpunkten och vikten gör att det är få människor som faktiskt någonsin verkligen skulle behöva AWD.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur många behöver vs villhöver AWD? Skulle misstänka att det är en överväldigande majoritet som villhöver snarare än behöver. Den låga tyngdpunkten och vikten gör att det är få människor som faktiskt någonsin verkligen skulle behöva AWD.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Acey, det är ju helt rätt. Man kommer fram bra med rwd. Men det är en säkerhet att veta att sambon som inte är lika bilintresserad tar sig från stallet även vintertid och att de trånga passagerna i villaområdet när man måste stanna i backe och lägga ett däck utanför asfalten inte resulterar i trubbel. Det gör livet bekvämare helt enkelt.

Att man inte kan få en bil med awd utan att måste köpa premium kan ju vara lite irriterande. Inte direkt som att man behövde köpa 550 för att få awd år 2005. Men däremot så fanns ju ett tag inte 520dX utan man fick börja med 525dX runt E60-eran om jag inte minns fel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag BEHÖVER awd. Det blir så när man bor där det är backigt och ingen snörröjning finns. Däremot så behöver jag definitivt inte största motorn och största batteriet men det tvingas jag på, både på i4 och IX1 (och en hel del andra märken så BMW är inte ensamma).

Det ÄR ju största motorn och största batteriet i xDrive20. Eller åtminstone lika stora batterier (64,7 kWh) och motorn i sDrive20 är på 204 hk vs 2x190 hk (max 313 hk) i xDrive30. Att det blir dyrare med två motorer är väl inte så konstigt och borde motivera prisskillnaden på €7000. Det funkar inte som med fossilbilar. I övrigt har det åtminstone ännu inte framkommit något som skiljer modellerna.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Lyfter tråden igen.

Priset på ix1 börjar komma ner ordentligt.
Länk
615 tKr med M-sport, dragkrok och DAP. Saknar HUD. Prisvärt?

Pris i konfigurator ca 730 tKr.

Får man dessutom 5-8% rabatt som återkommande kund, så är det ganska prisvärt?

Vi är tyvärr inte särskilt nöjda med Tesla redan efter 2 mån och börjar snegla tillbaka på BMW iX1. Det som oroar mig mest är att iX1 kanske inte är så tyst. Den gamla Ix1 (hubriden) var ganska bullrig i motorvägsfart. Någon ägare som kan kommentera och jämföra med iX3 (som är tyst) och i4 (som också är tyst)?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Du får väl provköra?

Behöver man inte räckvidden så är det säkert en bra bil även om räckvidden känns lite daterad.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Qsacage, det står ju i annonsen att priset endast gäller "dig som är avtalskund" så att du ska få 5-8% ytterligare på det där är kanske inte helt enkelt. Snarare en kamp att få loss bilen till det där priset om du inte är avtalskund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.