AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
8.818

BMW iX1 konfigurator öppen - vem beställer?

Sida 1 av 4
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Vad tror ni, är priserna konkurrenskraftiga?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
M-sport med comfort + Panorama-tak för 693'. Ungefär vad en Tesla MY tomhylsa går för.

Jag undrar dock hur den är i baksätet, X1:an vi har är rätt bullrig bak i motorvägsfart. Kanske orelaterat, detta är ju en ny plattform?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
MY har ju mer utrustning än en IX1 med comfort+m-sport, förstår inte hur du kommer fram till det?
Tror dock inte de tilltalar samma kunder, innerutrymmena är mkt mindre i IX1 men den anses nog ”tuffare”.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag jämförde inte utrustning, utan pris. Det är vad man får för 700'. Så klart är det svårt att snacka bort Teslan utrustningsmässigt. Ingen har påstått något annat.

Det ska bli intressant att se hur mycket premium det är i denna iX1 kontra X1 som trots allt är lite BMW-basic sådär. Lite som Tesla känns..
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Jag har svårt att se att den är prisvärd, jämför t.ex med en iX3 så är skillnaden liten.
Dessutom har de ju tagit bort iDrive så att peta på skärmen hela tiden går bort för mig.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nä den känns ganska kall. Det här med samma plattform oavsett bränsle är ett gigantiskt fail från BMW. Får alla deras elbilar att kännas som ganska dåliga kompromisser.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ingen långfärdsbil om man kommer från en Tesla, max 130kW DC-laddning och batteripack på 64,7 kWh netto.

Men jämför man med en Model Y "tomhylsa" så har denna fyrhjulsdrift.
Teslan visserligen mer utrustning, men värdesätter alla det?

Nu värderar vi utrymmena i Model Y högt, annars hade detta kunnat vara ett alternativ.

//Stenback
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag hade helt missat iX1, med vinterdäck så blir en rimlig utrustad bil 750k... - mycket pengar! Beställde själv en P2 LRSM för en månad sedan, även den är något år gammal så tycker iaf jag att den ser lite bättre ut.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Gäller Bmw Club Schwedens rabatt på denna?
Hyundai Ioniq 5 känns bättre på alla punkter men större..
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Vet inte vad som gäller med den där rabatten. På medlemssidan länkas det till Bavaria och några enstaka modeller.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Freddan74: avtal och rabatter är under förändring i hela branschen nu verkar det som. Såg att MB sagt upp sitt ramavtal med LRF bl a för ett tag sedan. Det var under omförhandling. För säkerhets skull, fråga din lokale säljare som kontaktar den av BMW Sv utsedde personen avdelad för ramavtal. Tänk på att du ska ha varit medlem i 6 månader från den dagen du beställer bilen. Vad jag har hört om förut är att numera är det 6% i rabatt på elbilar och 8% rabatt på fossil och Mini men som sagt. Vad jag hört och skriver på ett forum och vad du får skriftligt i rabatt i en offert visar sig vad som stämmer.
En personlig reflektion, ska på VIP-visning på fredag på iX1. Jag åker i3 idag och vad har jag att jämföra med? En bil med den "nödvändigaste" utr samt x-line, comfort, premium, vinterdäck och lite till ger 700kkr med klubbrabatt. - 50 i miljöstöd, om det fortsätter gälla och det på en helt ny oprovad bil. 650kkr. Samtidigt, det är väl vad man får betala för en medelstor premiumelbil idag? Som jämförelse kostar en iX3 Charged(som du kan få lev innan årsskiftet troligast) 700kkr, minus miljöstöd 70kkr, minus klubbrabatt 40kkr plus vinterdäck= 620kkr. Utrpkt Charged plus så blir det 720kkr ink adaptiv fjädring. IX1 är SUV, tung högbygge. Har åkt bilar som släpat runt 2 ton plåt och motor i många år nu och igen attraherar mindre och lättare bilar för dess väguppträdande. IX1 kostar lite för mycket av ens privata pengar helt enkelt även om jag har råd. Om det kommer en iX1 20e, vilket dom lär vara tvingade att ta fram så hamnar den på 550kkr? Såg ett tillbehör på iX1, lyxigare instrumentbråda? Betala extra för premiumkänsla? Alla europeiska biltillverkare vill sälja dyra elbilar med höga avanser. Nu kommer kineserna prissatta 300-550kkr. Smart. De kan dessutom leverera vilket få andra biltillverkare kan. Det fina är ju att vi är i en omställning till den nya elbilsvärlden och när den väl började går det inte att stoppa den:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag får korrigera mig, iX3 sänktes 100kkr i pris per 1/7 såklubbrabatten gäller specifikt inte på den modellen så priset blir 660kkr enl rälneexemplet ovan. På en större, bekvämare men kanske inte riktigt lika välutr bil. Känns det som intern kannibalism lite grand?
Mvh
Asken
Som jag har förstått det så får du inte en krona i rabatt (oavsett ramavtal) på IX3 och det bör betonas att den är bakhjulsdriven, en stor skillnad för många. Dessutom en några år gammal konstruktion. Inte speciellt lockande för många även om den på pappret ser intressant ut med M-sport paket inbyggt, men behövs nog Charged Plus och då är priset uppe i minst 800 tkr men lär ge bonus 70 tkr i år på bilar som levereras innan årsskiftet.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Charged Plus kostar 70 tkr extra. Sen kanske man vill ha dragkrok osv. Men de stannar på ca 795' inkl utrustning före bonus. Finns/fanns en del på blocket.

Typiskt exempel:
Länk
Ramavtalen gäller varken på iX1 eller iX3
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har en bekant, som driver denna siten, som beställde en iX1 förra mån på Mbilar i Västerås han fick 6%. Kista hade också lämnat 6% i klubbrabatt till den medlem som varit med i CS i 6 mån vid besällning.
För min del, iX1 och iX3 oavsett drivteknik eller utrustning, för dyr bil och det är i slutändan bara en bil. Sen kan jag ju tycka mkt utr är trevlig men den dagen jag ev skulle sälja får jag inte så mycket mer för den mot stdutr inbillar jag mig?.
Mvh
Asken
Tittade på X1:an idag...det är en riktigt liten bil...med pris som en betydligt större.
iX3 känns som ett betydligt bättre köp än iX1.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Själv tycker jag, för att travestera föregående inlägg, "...iX3 känns som ett betydligt äldre köp än iX1". iX3 är ju som mina F11:or inut med digital display, HUD och vanliga (faktiskt rätt stora) skärmen. Dessutom vill jag byta en av dom mot en mindre bil som går på el. Först var Ariyan intressant och sen kom iX1. Men kanske är det som vanligt att BMW:n vinner lite på att inte vara "vettig" prismässigt. Söker man det är det ju bara att köpa en Kia eller liknande. Mycket för pengarna.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu har jag varit och tittat och klämt på iX1. Det är inte lätt att positionera denna mellan i3 och iX3. Den är snyggare än i verkligenheten. Bak påminner lite om V60 med neddragen ruta lite nedanför bakrutetorkaren och en kopiering a v iX3 i bak i övrigt. Bagaget finner jag rymligt med bra fack under för alla sladdar. Som i3 är det inte lätt att få plats som i baksätet med en fullängd vuxen. Besök en åf och titta på i3, iX1 och iX3 så får du en bättre blick än vad någon kan förmedla på ett forum. Det blir lätt en kanhända subjektiv diskussion när den inte setts i verkligheten. Öppna förardörren på alla, känn på den, stängd den, notera ljudet och tyngd i dörren. Likaså i baksätet, bakluckan och motorhuven. Knacka på ovaansidan av dörrpanelen på förardörren och instrumentpanelen. Ni kommer att märka att det låter olika i de olika bilarna. Framför allt, provkör och det som finns tillgänglig såsmått är ju vanl X1. Det finns många åsikter om bilar, bara den som beställer en vet vad som är rätt för den.
Mvh
Asken
Här finns en liten enklare test av iX1 - BMWs vettigaste elbil som man rubricerar det hela:

Länk

Dock ingen kommentar kring priset. Märkligt!

/Anders
Priset på 610' är väl ändå relativt rimligt om man jämför med ID4 m.fl. BMW brukar ju ligga en del högre än icke-premium märken.

Sen kan jag tycka att det är väldigt mycket pengar för en relativt liten SUV men det gäller ju alla elbilar. Jag avvaktar nog med elbilsköp tills marknaden är översvämmad av elbilar och vi är tillbaka till ett läge där en 3 år gammal bil kostar 50% av nypriset.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.