AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.241

Bmw 530i -01 misständning, bränslejustering m.m.

Sida 2 av 2
Jag har på ett flertal bilar haft liknande problem! Efter att jag dels bytt vevhusklocka med slangar,rengjort oljereturen i oljesticksröret och bytt diverse trasiga/kleggiga
(vakumslangar som var som tuggummi)har allt funkat perfekt
Det är relativt enkelt att demontera insuget istället för att försöka byta delarna med insuget på plats
Ska inte säga att det är felet på din bil,men ett tips att kolla upp
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack för svar.

Hittad felet nu. Den här är trasig bmw org nr 7502275 Reglerventil, luftintag

En plast grej hade gått av så själva vingen där hänger löst.

Jag är i kiruna å behöver ha tag i en sån innan lördag, de är lite halv akut. Någon som har?

Eller går de att dra i en skruv kanske så länge?

Mvh Emil
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Jag löste de med en genomgående bult å muttrar. Går de att lägga in bilder här så kan ja visa hur ja löste de.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Är de någon som kan förklara vad den reglerventilen gör för nått?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Den förkortar/-länger vägen som luften tar in i motorn för att reglera registret (eller effektiviteten i det) likt en del racingmotorer gör med variabel längd på insugstrattarna. Längre på låga varv för mer vrid och korta på höga varv för mer effekt, lite som vanosen men som då reglerar kamaxlarna istället.

Länk
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack Westersund återigen!

De där låter som nå jävligt onödigt skräp som bara ställer till problem. Kan man koppla bort den där skiten på nått sätt å köra utan?

Någon som har erfarenhet av de?

Har kanske lite planer på att skrämma upp bilen framöver, så allt som kan ställa till problem vill ja ha bort.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skräp är det väl inte, men den komplicerar helheten så klart. Motorstyrningen är mappad men DISA-ventilen i insuget och det är därför du fick felkoder när den inte funkade som den skulle. Du kan alltså inte ta bort den utan att få felkoder, går så klart att mappa om motorstyrningen utan ventilen men det kostar mer än att fixa eller byta ut den. Men om du ändå ska öka effekten på bilen kan det kanske vara en idé att slå två flugor i en smäll.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
DISA-ventilen gör rätt mycket för effektkurvan i motorn - är den defekt känns motorn betydligt tröttare över ett större varvtalsområde.

Det värsta som kan hända med DISA-ventilen är om den lilla metallpiggen som håller fast spjället i "yttre" delen av ventilen, lossnar och åker in i cylindern och där kilas fast i t ex. en ventil...

Mitt förslag är att du byter ut den defekta DISA-ventilen mot en hel, då märker du plötsligt hur pigg motorn blivit! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack för tipsen grabbar!

Hittade lite godis....

Länk
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
De är ju typ en hemmabyggd sån jag har nu. Som ja brukar säga, bättre än original
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, bara det funkar så...

Problemet brukar väl vara att "plasttappen" som låser fast spjället och vrider det, brukar slitas ut och inte längre greppa spjället så det i stället "fladdrar" utan att stänga/öppna som det ska.

DISA-ventilen brukar jobba med ganska distinkta rörelser - så det blir rätt hårda vridningar/stopp för spjället.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Läs mitt gamla mekartips på hur man bygger in en dämpning av spjället om du vill få den lite snällare. Min slog så hårt att ecun trodde motorn spika.

// Magnus

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Johan, de va den plast tappen som sprack sönder för mig. Jo precis, bara gasa å se glad ut!

Absolut de ska ja göra Magnus. Jag lär nog bort med den snart ändå, för ja tror den tar liiiiite liiite tjuvluft där runt oringen/packningen.

Tusen tack för alla tips å råd, nu är ja nöjd å glad
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Motorlampan tändes igen i förrgår för mig.
Fick felkod på följande:

Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden
Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden

Jag skruvade bort disa ventilen å den såg bra ut, och den verkade inte ta nå tjuvluft runt disa ventilen heller. Jag raderade felkoderna och sen har bilen funkat fint sen dess.

Kan tillägga att bilen har fått kämpat hårt senaste veckan, den har gått ca 250 mil varav 125 mil med stort kåpsläp. Sen så böt jag olja, oljefilter, luftfilter, kupefilter och böt till svetsdiffen i förrgår. Sen tändes lampan efter ca 1 mils körning.

Någon ide vad det kan vara? Igensatta kattar?
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Motorlampan har alltså inte tänds igen efter jag raderade felkoderna i förrgår
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.