AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.243

Bmw 530i -01 misständning, bränslejustering m.m.

Sida 1 av 2
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tjenare!

Igår när ja va påväg till jobbet tändes motorlampan och bilen började gå dåligt (kändes som den gick på 5 burkar).

Jag startade om bilen, sen gick den klockrent igen (tror motorlampan slocknade också faktiskt).

Sen när ja körde hem från jobbet tändes lampan igen (utan att den började gå dåligt).

När ja kom hem läste ja felkoder å fick upp:

F3 - Misständning cyl. 6

E4 - Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden

E3 - Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden

Jag raderade koderna, körde bilen 20m till garaget å parkerade, allt verkar frid å fröjd.

Men, när jag fick liknande felkoder i min m50b25 så hade några stift gängat ur sig å badade i olja. Undra om de kan va de nu igen?

Är cyl 6 närmast kylaren va?

Mvh Emil
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Ska tillägga att varningslampan för låg oljenivå tändes igår kväll, så fyllde i en liter. De kan bara vart en ren tillfällighet, för den brukar ta en liter på typ 3-400 mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljenivån är nog en tillfällighet!

Man räknar alltid cylindrarna framifrån = nr. 1 närmast fronten och i detta fall nr. 6 längst bak - närmast föraren.

Kolla stiften, men jag skulle tippa på att det är en dålig tändspole.

Flytta sexans spole till t ex. nr. 5 och radera felkoderna. Kör en runda och om misständningen återkommer - gör ny felkodsavläsning. Om det nu är nr. 5 som ger misständning är det spolen som är knas.

Utifrån egen erfarenhet är det bra att alltid ha minst en frisk tändspole i bagaget som man kan byta till om problemet uppstår vid "fel tid eller plats"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack johan!

Kan man byta tändmoduler mellan cylindrarna hejvilt? Hade fått för mig att varje modul är programmerad för en specifik cylinder?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Själva spolarna kan du flytta runt utan problem.

Mvh
Johan B

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack johan, motorlampan tändes igen idag, men bilen går klockrent, så känns dumt å börja skruva.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Kollade felkoder igen idag pga att motorlampan fortfarande lyser.

Då fick ja upp samma felkoder som tidigare, fast jag hade misständning på samtliga cylindrar.

Då kan vi nog utesluta tändmodul.

Kan de vara ett spöke som bor i min databox bara? För bilen går somsagt väldigt bra.

Lite bludder på tomgång bara, men de har vart sen ca 1 år tillbaka sen vi byggde om avgas systemet. (Kapade bort 2 bakre dämparna å satte ett 3" rör ist). Så nu har jag bara kattarna sen en dämpare, sen raka rör.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Igår så började bilen gå skit igen ( kändes som den gick in i felsäkert läge eller att den bara gick på 4 lr 5 burkar)

Men de va bara å starta om den så gick den klockrent sen igen.

Fick tips av en polare å byta bensinfilter, har haft bilen typ 6 år å tror aldrig den är bytt. Ska byta den å återkommer sen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att byta plats på tändspolen där du får felkoden - flyttar felet med spolen så har du hittat felet!

Det är vanligt att spolar ger upp - ha minst en hel sådan i bagaget!

Mvh
Johan B

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Johan läs hela tråden, ja får felkod på misständning på samtliga cylindrar nu, inte bara 1.

En annan fråga. När bilen stod å gick på tomgång så skruvade jag av oljepåfyllnads locket, då lät de som de va baksug när ja tog bort locket, och den började gå väldigt oroligt på tomgången. Visst tyder de på att vevhus ventilationen är frisk?

Mvh Emil
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Byt tändstift. Du får troligen fel på bank 1 och 2 p.g.a. oförbränt bränsle och då blir det fel lambdavärden.

Det ska vara vakuum i vevhuset annars är det igensatt och fungerar inte som det ska, varvtalet sjunker när du tar bort oljepåfyllningslocket.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Ok tackar!

Såg att ja böt stiften vid 21 000 mil år 2018. Nu har bilen gått 32 000 mil. Så de kanske är dags nu?

I instruktionsboken står de att stiften ska bytas vid inspektion 2. Vad innebär det?

Då är de lugnt med vevhus venten iaf, för ja hade vakuum.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Om jag skall vara ärlig?
Tror du att tändstiften är fräscha efter 11.000 mil?
Och fyra år sedan?
Byt!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Max 6000 mil på tändstiften även om de pallar för 10.000 enligt Inspektion 2 vid 10 och 20 tusen så dina har passerat bäst före datum
Dåligt stift pajar ofta tändspolar

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack hasso, så inspektion 2 är var 10 000:e mil?
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Vart brukar ni kolla vilket stift ni ska ha?

Enligt realoem ska ja ha NGK BKR6EQUP eller BOSCH FGR7DQP
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Realoem stämmer. Står dock att dom är discontinued, vilket dom inte är (På BMW kanske men inte på eftermarknaden).
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Jag böt stiften igår, motorlampan slocknade då direkt.

Körde 5min stannade en stund, starta då tändes motorlampan igen, å jag fick samma felkoder igen, misständning samtliga cylindrar och

E4 - Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden

E3 - Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden

Provade å nolla koderna flera gånger igår kväll, men dom kommer tillbaka... Så även motorlampan.

Upplever att den börjat gå lite ojämt och vandrar lite på tomgången mellan 700-1100 varv ca.. men bara ibland...

Undra om man ska prova byta bränslefiltret, inte gjort på dom ca 5-6 år/15000 milen ja haft bilen
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Inte för att jag tror att bränslefiltret är boven i dramat, men det skadar inte att byta det då det kostar väldigt lite. Har du undersökt gummibälgar/vakuumslangar så du inte ett läckage någonstans? Det ger fel lambdavärde och då kommer motorstyrningen försöka kompensera, till en viss gräns. Har lambdasensorerna blivit utbytta någon gång? Inte alltför ovanligt att lambdasensorer har en rekommenderad livslängd på 10-15 tusen mil. Kanske är så att de visar fel. Men börja med det enklaste/billigaste först. Soppafilter och kolla efter läckande slangar.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tack för tipsen Westersund!

Ja ska prova gå lös med startgasen på slangar å bälgar å se hur de blir.

Lamdasonderna är aldrig rörda i min ägo.

Jag borde väl få felkod om någon av lamdasonderna börjar bli dålig?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Givarna återger ett värde som de har uppmätt, sen är det upp till motorstyrningen att tolka dom. Tyvärr är givare en sådan sak som inte återger en direkt felkod att det är givaren som är felaktig utan bara att värdet är fel. Sen måste man undersöka varför värdet är felaktigt. Dom som är duktiga på elektronik kan säkert mäta en givare och se ifall den faller inom ramarna för specifikationen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.