|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny medlem och mitt första inlägg här, vilket blir en förfrågan om en BMW 740i av 2009 års modell. Jag har tänkt köpa bilen som bruksbil, så det är viktigt för mig att den är någorlunda bränslesnål, (under litern), driftsäker och inte kostar skjortan att underhålla och serva. Jag kommer att använda bilen mest vintertid, på sommaren kör jag nästan bara mc, och max några gånger i veckan, och då mest korta körningar. Några gånger om året blir det långkörningar på runt 100 mil. Vad kostar det att serva en 740i? Finns det någon känd svaghet på modellen jag bör ha koll på? Är det en bil man kan serva och underhålla själv om man är duktig att skruva? Vad drar en sådan här bil/mil om man kör som folk? Är detta rätt eller fel bilmodell för mig, utefter mina önskemål och användningsområde? Jag är mycket intresserad av den här: Länk Är det en vettig bil till rätt pris? Tack på förhand för ev. svar. | |
|
Välkommen! Läs mina inlägg om mina erfarenheter av min 750Li.... Mycket är ju samma oavsett 740 eller 750 vad gäller kaross och chassi. Motorn är ju skillnaden. På gott och ont. Den du länkar till verkar vara rätt snålt utrustad. Men det kanske inte är viktigt för dig. Kolla på bild 4 t ex. Under ljusvredet finns det ingen knappsats alls. På min har jag en rad med 5 knappar. HUD, NightVision, Vingelvaring och lite annat. Ingen ACC (Active Cruise Control) heller. Å andra sidan, mindre utrustning, färre saker som kan gå sönder. Jag använder inte min som bruksbil även om jag använder den, sparsamt, året om. Allt beror ju på din plånka :-) Det korta svaret är: ha en rejäl buffert!!! Niklas Fransosen |
|
|
Jag har inte ägt en F01 men äger en 740 E65 och kan inte tänka mig att den ska kunna komma i närheten av litern blandad körning, särskilt på vintern. Fin bil, men bränsle i och ägande kostnader totalt är rätt höga |
|
|
Tack! Men nog är det väl adaptiv farthållare på den? Eller är Active Cruise Control något annat? Jo, jag såg att det var väldigt fattigt med knappar under ljusknappen där. Man vill ju ha så mycket som möjligt i dessa bilar. Är det här en vettigare investering? Länk Vilken av ovanstående bilar kan man tänka sig har lägst driftkostnad totalt sett? Hur mycket drar ovanstående bilar, normalt, blandad körning? |
|
|
Kolla bild 13. Har bilen ACC så har du knappar ovan och under +/- hjulet för att ställa in vilket avstånd till bilen framför du vill att din ska börja bromsa. Jag har haft en e65 745 och det är en bekväm bil men i min smak har den mycket lite BMW-känsla. Bara emblemet i ratten som berättar att du faktiskt kör en BMW. Men det kanske inte är samma för dig, du måste nog pröva för att du ska kunna säga nåt. Vettigare.... ja du har ju mer pengar till soppa och oförutsedda utgifter om du har 140.000kr på kontot och köper den för 60.000kr helt klart :-D Niklas Fransosen |
|
| För dina kriterier (bränslesnål och billig att underhålla) så hade jag nog rekommenderat att kolla på 3- eller 5-serien istället. 7-serien är fin att åka i men jag hade inte förknippat den med snål med bränslet eller billig i drift. Jämfört framför allt med E65 så kan du dessutom få en modernare konstruktion för liknande pengar. | |
|
Jag har insett att det nog är fel bil för mig… För mig, som inte ägt en BMW på 30 år och har noll koll, vad skulle ni rekommendera mig att titta på istället för att få ut så mycket som möjligt för upp till 100.000:-, få en bekväm och välutrustad bil, men samtidigt få en ekonomisk och pålitlig bil som inte drar över litern blandad körning? Automat och inte kombi är ett starkt önskemål. |
|
| Jag tänkte skriva F10 5-serie först men sen efter att ha sökt lite på Blocket så ser det svårt ut att få in i budget. Om du är villig att rucka lite på budgeten så känns det som en riktigt skön bil som fortfarande känns hyfsat modern. Nästa rekommendation efter det är nog antingen en fin 3-serie E90 eller en 5-serie E60. Sedan är väl lite ovanligare bland dom, dom flesta är kombi, men dom är fina att åka i och trevliga att köra. Ett varningens finger för N53-motorn som dom stoppade i dom från 2008 och framåt (x25i och x30i) som fortfarande verkar ha en del problem att döma av trådarna här på forumet. | |
|
Vad tror ni om denna? Jag kan ju alltid låna till resten, dessutom är det nog prutläge på den. Länk |
|
|
Jag höjer smärtgränsen till 150.000:- En välutrustad F10 står på önskelistan nu. Vilken motor ska jag välja? Bensin och automat är krav. Fyradörrars sedan är ett hett önskemål, jag har aldrig varit så förtjust i kombibilar. |
|
|
Lycka till med ditt letande! Bäst är väl att försöka provköra några olika bilar av olika serier, det brukar bli rätt klart vilken modell man gillar mest. Den senaste du länkar till verkar vara fin. Har dock ingen susning om den är värd det begärda beloppet. Niklas Fransosen |
|
| BMW 740 e65 som länkades är min bil. Bilen är jättefin, men jag tycker inte den lever upp till kriterierna du söker efter. Rekommenderar dig en lättare bil med mindre motor. Annars tycker jag bilen går som en dröm, men det kostar att köra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.