|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sen jag bytte alla leder i framvagn tycker jag konstigt nog att jag kanha en gnutta vibration i ratten när jag bara åker rakt fram, men det kommer och går, kan va placebo, kan va oken som spökar och ligger emot. De är så pass lite att jag inte bryr mig om det så länge de funkar att bromsa vettigt. Väntar på renoveringsdelar för oken, så de blir en rejäl uppsmörjning med nya kolvar och packningar. Då ska oken va schyssta, ska på med nya skivor fram utifall de gamla blivit skeva. Ska även byta bromsar bak. Sen ska allt som kan va fel va åtgärdat. Skönt att ha en plan, väntar bara på delar nu. När ni menar att ni kan trycka in kolvarna med handkraft, menar ni då att ni bara trycker med handen? De går inte på mina. |
|
|
Vibrationer som "kommer och går" brukar bero på att flera hjul har lite obalans/orundhet/partiell förhårdnad och när hjulen är i en gynnsam position inbördes så släcker dessa ut varandra, när de är i ogynnsam position så förstärker de varandra.... Brukar märkas när man kör rakt fram och får vibrationer och sedan svänger åt endera hållet i en lite längre sväng, då rullar "ytterhjulen" längre och positionerna gentemot "innerhjulen" förskjuts då - plötsligt är vibrationerna mindre, för att sedan komma tillbaka när man svängt "tillbaka" samma sträcka... Om oken är helt friska bör man kunna pressa in kolvarna med tumkraft eller åtminstone med mild kraft via verktyg. Om man måste "tvinga in" kolvarna i oken så kärvar de. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, det stämmer kanske för min del. Tycker vibrationerna försvinner om jag sätter på vinterdäcken. Samtidigt så har jag balanserat och kollat alla fyra sommardäck, och inget är orunt eller har speciellt mycket vikter på sig. Märket är goodyear, och sitter på original bmw 16" fälgar. Har dessutom bytt runt fram/bak och blir ingen skillnad. Vinterdäcken är ju lite smalare dessutom... Nu är jag mest rädd för att bromsvibrationerna ska återkomma som det gjorde för trådskaparen, vi får väl se.... Byter styrled kommande dagarna också. |
|
| Tips, när du varit ute och kört känn på fälgarna/bromsarna fram om de känns onormalt varma i förhållande till varandra och hur mycket du bromsat. Är de varma har du ju en chans att renovera oken innan skivorna slår sig. För mig tog de som sagt 2 månader ca. Jag hade kunnat haft bättre koll och sluppit byta skivor igen nu. | |
|
Ja, det är ett bra tips. Utan att ha bromsat så mycket och kört ca 2,5mil så är frambromsarna varma, men ändå så jag kan ha kvar handen. Bakbromsarna är helt svala... Hur ska man tolka det? |
|
|
Tja, svårt att säga då "varmt" är ett vitt begrepp...kan vara läge att gräva lite djupare i det! Hissa upp bilen och snurra på hjulen - de ska snurra utan större motstånd! Om de "nyper" så ligger bromsen på... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Svårt, det kanske är lugnt. Är bilen gammal? Är den äldre och ingen som sett över oken kanske du ska smörja upp dem (renovera). Det är surt om skivorna förstörs i onödan som jag tror hänt mig. | |
|
Beställde nya TRW ok, bägge fram, för 1600kr totalt nu. Det är ju som du säger att det är surt om skivorna blir dåliga igen... Den är från 2009, och har inte fått speciellt mycket kärlek ang. bromsok. |
|
| Ok, hoppas det blir succe och bra att de blir gjort så fort. | |
|
Inte hunnit mecka förrän ikväll men vill dela med mig av resultatet. Jag renoverade oken fram och bytte till nya skivor och nu är vibrationerna vid inbromsning helt borta. Jag tror att bromskolven vänster fram kärvat fast efter förra bromsbytet i våras, vilket gjorde att bromsverkan förmodligen blivit helt snedbelastad. Det var pilligt men ändå hyffsat lätt att renovera oken med en s.k renoveringssats man köper för en billig peng. Om ni får samma fel som jag eller ska byta bromsar på en gammal bmw passa på att renovera upp oken samtidigt så slipper ni bli lika irriterad som jag varit! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.