|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har kraftiga vibrationer vid inbromsning i högre hastighet. Har nya skivor, belägg fram. Motionerat/sett över bromsok fram, såg fräscha ut för sin ålder. Bytt länkarmarna fram. Bromsar bak sjunger på sista versen, kan dåliga bromsar bak orsaka skak / vibrationer i ratten? Hur vanligt är det att nya bromskivor slår sig och blir skeva? Mvh Henke | |
|
Om allt är monterat korrekt och noga rengjort, skulle jag tippa på att det är slitna bussningar/leder i framvagnen som är problemet! Hur lång har bilen gått? Hur långt har bilen rullat med de nuvarande framvagnsdelarna? För att utesluta kärvande bromsok - kör en sväng med lite bromsande och därefter lite högre hastighet. Stanna försiktigt utan att använda för mycket bromskraft och känn på fälgarnas centrum - är ena hjulet märkbart varmare än det andra så kärvar bromsen där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag hade dåliga bromsar bak på min X1:a och hade stora vibrationer som bara blev sämre och sämre. Efter bytet blev allt kanon./ Peter | |
|
Länkarmarna och leder ink bussningar till hjulupphängning är nybytt. De enda som är kvar är fjäderben och nedre krängningshämmarstag. Bilen har rullat 24500 mil. Ska prova köra och bromsa lite och sen se om fälgnavet blir varmt. |
|
| Intressant ang bromsar bak på x1an. Ska nog beställa nya delar till bromsarna bak, då de är snart slut. Har man tur är det bakbromsarna som ger vibrationerna. | |
| Hade du vibrationer i ratten också vid inbromsning, eller enbart sätet / bilen på din X1 ? | |
| Det här var ca 5 år sedan. Innan bytet var det väldigt stora vibrationer. Ratt eller säte? Kändes som om hela bilen vibrerade så svårt att säga. Men vibrationerna tilltog väldigt snabbt. Sista månaden var de väldigt stora. Jag bytte bromsskivor och belägg bak och bilen blev som ny. | |
|
Är bakbromsarna så dåliga som du beskriver, så kan det vara läge att byta dem oavsett...har du tur så är det dessa som spökar. Vad är det för fabrikat på prylarna? Kom problemen direkt efter bytet fram? Kördes de in korrekt efter bytet? Det är mycket ovanligt att bromsskivor slår sig, även om "alla" säger så när de får vibrationer. Betydligt vanligare är att man får ojämn friktionsmaterialöverföring från beläggen till skivorna - de ska ha ett jämnt lager friktionsmaterial från beläggen efter en korrekt inkörningsprocess. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Började skaka i våras, bytte till nya skivor, minns inte om de va bosch eller brembo, nya belägg, fetta in glidpinnar mm. Efter bytet var allt bra i säg 3 månader sen kom skakningarna tillbaka. Jag vet inte om jag kört in dem fel. Jag körde lugnt, normal körstil bara. Hur ska man köra in? Smörjde upp oken fram igår, såg ingenting misstänkt med oken, de betedde sig normalt och såg allmänt fräscha ut. De jag har kvar som är gammalt är bromsarna bak som sagt, min verkstadsmek sa idag att bromsar bak inte ska ge sådana skakningar i ratten, utan då skakar det mer i övriga bilen. Kan bromsokskolvar skadas när man pressar in dem om det blir snedbelastade på något sätt? |
|
|
Nja, de skadas inte, MEN de kan ha rost på kanterna som varit exponerade när klossarna varit slitna. Pressar man då ner kolvarna med rost längst ut så kan de sedan kärva mot tätningarna i oket. Om du kikar under "gör-det-själv" till vänster, så gjorde jag ett mek.tips för många år sedan och har några bilder på hur kolvarna såg ut som orsakade dylika problem på E46:an. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har haft samma problem, och bytt allt utom styrleder fram. Svarvade skivorna i somras och då var det bra ett tag. Nu är det tillbaka, och dessutom lite nyckfullt, dvs inte varje gång jag använder bilen. Men när det väl är där så hoppar ratten säkert 1cm åt sidorna vid lätt bromsning i 100km/h. Under det känns ingenting. Bytt båda länkarmar samt krängningsttag samt balanserat om däcken. Nu har jag köpt styrled samt nya skivor, ska byta i helgen förhoppningsvis. Blev lite nedslagen när jag såg att ditt återkom igen efter nya skivor.... |
|
|
Byttes även bromsoken? Om kolven i oket är rostig så kärvar den...! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ska kolla över bromsoket noggrant när jag byter skivorna. Men de har alltid sett fräscha ut, så har inte riktigt tänkt tanken att det är oken som orsakar detta, men ska kolla över det. Jag har ju lite svårt att släppa att det, precis som för trådskaparen, fungerade bra direkt efter svarvning (i hans fall byte) av skivorna. |
|
|
Om kolvarna i oken är rostiga längst ut, kan det vara så att de hamnade i ett läge där rosten inte kärvade mot tätningsringen först, men när beläggen slets in trycktes kolven ut så rosten hamnade i fel/rätt (beroende på hur man ser det) läge för att kärva. Prova att pressa ut kolvarna med bromsen när oken är demonterade - använd en brädstump eller liknande och placera den så kolvarna inte kan röra sig för långt ut och "poppa ut". Sedan ska man kunna pressa in kolvarna med bestämd handkraft om de glider som de ska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om oken är problemet för mig, är det bäst att bara köpa 2 nya ok eller blir resultatet bra när man försöker renoverar gamla? Är inte så sugen på att byta skivor fram och stå med vinda skivor om 2 månader för att grundproblemen är bromsoken. Har iaf beställt nytt till bakbromsarna, och skivor fram, velar om jag ska beställa ok fram eller vänta och se om jag ska köpa renoveringsdelar. |
|
|
Tja, kika på mekartipset jag gjorde för många år sedan. Billigast är att renovera dem själv med nya kolvar och tätningar. Men det kräver lite jobb och framförallt tid om du ska måla dem. Enklast är att köpa utbytesbromsok där du får betala pant på oken som du får tillbaka när du lämnar tillbaka dina gamla. Då är de fabriksrenoverade och i nyskick. Jag fick ett kärvande främre bromsok på en Hyundai Santa Fé för några år sedan. Skivan blev så varm att den blev blåanlöpt men slog sig inte ändå - funkade klanderfritt efter jag bytt oket mot ett friskt begagnat dito... Det är som sagt väldigt ovanligt att skivor slår sig - det är bastanta prylar i gjutjärn och det ska mycket till för att de ska slå sig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har kört motorväg typ 10 min sen hem utan att nudda bromspedalen. Kände på skivorna, bak iskalla, fram va skivorna varma men det gick att ha kvar handen på dem. Är det tillräkligt för att de ska va anliggande broms, dvs oken? Ska skivorna fram va iskalla dom med efter en sån tur? |
|
|
Om oken är av den typ som har glidbultar, kan skicket på dessa spela roll. De är visserligen rostfria men kan ändå bli tröga med åldern. Smuts, torkad smörjning mm. Oken fungerar vid en stillastående besiktning men den bromsade rörligheten ger utslag vid inbromsning. Att det, som inledningsvis nämndes, gick att"motionera" oken, ger därför inte hela sannningen. De måste löpa utan motstånd. /Lennart |
|
|
Jag har sett att det är rätt stor skillnad på bussningarna i olika tillverkares länkarmar m.m. Min kärra har haft en del av äkta kinesium och de bussningarna är inte särskilt lika den på lemförder. Jag tror det kan vara boven i den av problemen som dessa. Sedan tror jag också att man automat lätt blir stående med foten på bromsen en lång stund ibland och är då bromsarna rejält varma så överförs material på ett olämpligt sätt. // Magnus |
|
|
Jag bytte mina skivor och belägg igår. Vibrationerna vid inbromsning försvann helt, men jag har fortfarande små vibrationer när jag ligger i 105km/h utan att bromsa. Kunde ganska lätt trycka in kolven i oket med handkraft, så har svårt att se att det är det som kärvar. Gjorde dock rent pinnarna och smorde lite. Ska byta styrled i helgen, efter det kan jag fasiken inte göra mer. Henrik335i: Har du några vibrationer alls när du inte bromsar? |
|
|
Små vibrationer runt 100 km/h brukar betyda att du har lite obalans och/eller orundhet i däck-/fälg-kombinationen. Kan även vara partiella förhårdnader i däcket som ger vibrationerna. Orundhet och förhårdnader går aldrig att balansera bort... Däremot kan man ibland vrida däcket på fälgen för att matcha däckets orundhet mot fälgens dito, så de tar ut varandra. Lite mer avancerade däckbalanseringsmaskiner kan göra "road-force-balansering" där den mäter var i rotationen som obalansen finns men även var marktrycket är högre eller lägre. Sedan får man justera däckets läge på fälgen så det blir så liten skillnad i marktryck som är möjligt. Vad är det för däck och fälgar? Hur mycket balanseringsvikter är det på fälgarna nu? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.