AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.093

Undringar om recall

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Vad händer om en tidigare ägare inte har lämnat in bilen vid en recall kampanj. Gäller den oavsett ägare så att om den recall inte har blivit utförd - kan jag då "claima" den?

Kontaktar BMW bara den nuvarande ägaren när SIn går ut eller har de ngn form av "sync" vid ägarbyte?

Vad händer om man har åtgärdat men samma fel uppräder igen?

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Mycket engelska uttryck här.

Återkallelse följer bilen. Men där ju inte direkt så att tillverkare jagar ägare som inte hörsammat en återkallelse. Är det inte säkerhetsrelaterat kan den säkert vara tidsbegränsad.

Om samma fel uppkommer igen är det ägarens problem.
Inte direkt så att de är livstidsgaranti på vissa delar eller att man sätter i nya delar med samma fel.

Sedan är det väldigt skillnad på en återkallelse och åtgärdat på goodwill.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
BMW struntar blankt i om föregående ägare lämnar in bilen för en återkallelse. De skickar ut ett brev och ber ägaren komma in med bilen, men de jagar inte bilägare som inte hör av sig.

Oftast så är återkallelsen tidsbegränsad, efter sista dagen så kan du alltså inte lämna in den kostnadsfritt längre.

Ska du köpa en bil så skall du vara noga med att fråga ägaren om bilen varit inne på den aktuella åtgärden, exempelvis EGR-ventilen på dieslar. Det är värt att notera att BMW själva inte lämnar ut information om detta, även om du skulle säga att du är spekulant på bilen.
Följer bilen och kallelse skickas till ägaren vid tidpunkt för brevförfattandet. Det beror på vilken återkallelse det gäller, s/w och h/w (säkerhet) brukar alltid gå. Om h/w (motor, t.ex. EGR) kan det krävas villkor på fel.
Jag har en fundering kring "Det är värt att notera att BMW själva inte lämnar ut information om detta, även om du skulle säga att du är spekulant på bilen." som AlexanderK skrev.

Jag köpte en E91 325dA från 2009, och jag har läst om alla EGR-problem osv. Men det var tyvärr inte något jag kollade när jag köpte bilen.

Så jag kontaktade Holmgrens som sa att de kunde inte se att bilen har någon återkallelse som inte har blivit åtgärdad.
Men om den har haft en återkallelse som är fixad så kan de inte se det heller?

Nu vet jag inte om M57TÜ2 har haft problem med EGR? Har främst läst om N47/57.

Jag har givetvis glömt dubbelkolla alla papper jag har fått med bilen, kanske står där om något är åtgärdat :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
OSNY: Det kan nog vara så enkelt att de bara kan se det om det är gjort på den verkstaden exempelvis.
AlexanderK: Ah, såpass. Ja då får jag hoppas det finns pappersdokumentation. :)

Finns det något annat sätt att veta om bilen har varit involverad alls i en återkallelse; oavsett om det är fixat eller ej?
Naturlgtvis vet BMW precis vilka åtgärder som är gjorda för en viss bil. Men du får så klart inte infon för en bil du inte äger.

Vilket århundrade tror man BMW lever i med kommentaren "Det kan nog vara så enkelt att de bara kan se det om det är gjort på den verkstaden exempelvis?

Härligt med dessa skrönor som blir sanning på internetforum.
För mig så äger jag iallafall bilen och Holmgrens sa att det inte fanns något. Men de kan bara se om det är något som är aktuellt. Inte om något tidigare har funnits och något som redan är fixat.

Så får vänta mig till BMW själva för ett ordentligt svar kanske.
Hittade på BMW UK's hemsida att man kan bara mata in chassinr och få ett svar direkt. Men den kanske inte visar de för övriga EU / Norden.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Var in hos BMW men de hade ingen Si för min model.
Har nu tittat runt och bevisligen har även BMW SE skickat ut en SI för vissa modeller precis som GB när de var med i EU så därmed har även EU haft en kampanj och inte bara US/Kanada.

Har skickat brev till BMW SE med frågan varför de väljer att bara välja ut vissa modeller (och ägare) när samma part (som är anledningen till varför de skickade ut) finns på fler modeller än bara de som de riktar in sig emot.
De har ju även en "repair kit" för felet så BMW kan ju knappast hävda att det är bara vissa som får problem och inte andra trots samma kabel.
Tittar jag lite mer så hittar jag att varje ggn ngn modell har varit med om något allvarligt som t.ex en krock eller annan incident som kan ge personskada har en SI gått ut enbart för den modellen (med undantag för US/Kandada då de tog tillbaka alla modeller som hade samma kabel).

Vidare så bryter BMW mot Letter of Conformaty (CE) om de inte åtgärdar felet på samtliga bilar som har kabeln. Vid riskanalysen (inför COC) så måste man mitigera alla risker som kan innebära risk för personskada/död. Dock kan man komma runt det om en mitigation är att man måste vara en behörig person att reparera. Dock i B+ fallet så fungerar det inte då den person som kör bilen inte är behörig - alltså måste den risken mitigeras. Jag ser att de har en skruv på kontakten och om jag får gissa så har den tillkomit efter en riskreview då det fanns/finns en risk att kabel kan hoppa ut.

BMW sätter profit före person :)

BMW CS #05XXX

Att en artikel har samma artikelnummer betyder inte att det är exakt samma del. Det kan var fel i vissa batchar. Det kan vara olika leverantörer. Bilarna kan också vara tillverkade på olika fabriker.

Lycka till med din väderkvarnskamp emot BMW.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ska3: Om du tror det är så självklart att BMW vet allt som är gjort på en bil så får du gärna ta reda på vad som är gjort på min bil nu i september. Det är en 228i Msport Cabrio, reg NFE419.

Det var en åtgärd som kostade ca 7 900 kr, och du går gärna ta reda på om jag betalade själv eller om det var BMW som betalade. Tar du reda på det så bjuder jag dig på lunch, oavsett var du bor.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
@Ska3

Det gör det hela än mer oroväckande att batchdelta är såpass stor att BMW måste ta till stor recalkampanjer om och om igen.
Jag inbillar mig dock att QA på BMW har bättre kompetens än så.
Sedan tror jag inte att tillverkningstoleranserna mellan lev är större än design dvs i det aktuella fallet är det mer mekanik/elektronik inom utvecklingsprojekten som har fallerat än "dåliga" underleverantörer.
Det gör det än mer skrämmande om det nu så vore att BMW kör med en kvalitetsprincip som bygger på att så länge björnen sover ..... analogi - så länge inte någon människa blir skadad eller dör så är det OK.

Vidare. 2007 (när min bil byggdes) tvivlar jag på att BMW hade ett språbarhetssystem med den upplösningen att kunna pinpointa resp del till varje individuell bil än mer att MES systemet var påpass moget.
Oavsett är det tyvärr tidens tecken - att allt som gäller är dollares och heder när det gynnar dollares.

Sedan gillar jag att slåss mot väderkvarnar. Med min bakgrund har jag en liten annan approach som inte utgår från en arg/missnöjd kunds perspektiv utan mer från de faktiska lagar och direktiv som gäller och inte ens BMW kan värja sig mot de direktiv som finns reglerande just säkerhet. Det är fördelen med EU att om man som ftg börjar bråka med en person som utgår i från EUs regelverk börjar de att "slåss" mot EU.
Jag tror att det finns nog såpass många inom BMW att de hellre friar än att ta fighten ffa 2022 när badwill inte är ngt bra med tanke på viraliteten.
Det är en mer sund attityd att ha en officiell "nej" hållning rent slentrianmässigt och sedan hantera de få som orkar ta det till nästa steg.
Hur de agerar i US of A visar den principen mer än väl.

Visst Jag är en dinosaur med principer som inte finns i appform.
Jag tror att det även finns en och annan tysk dinosaur också.
Jag har tid och ork så ........

BMW CS #05XXX

@AlexanderK det är just det som man inte ska hända. Tror du på fullt allvar att du kan slänga ut ett reg.nr och någon ska lägga upp servicehistoriken på Internet?

@Kävligepågen...hoppas du har väfyllda fickor om du ska stämma BMW.

Kostnaden lär bara bli typ 100 000 gånger mer än kablelbytet.

Hoppas du hinner uppdatera tråden med din framsteg i Kävligepågen VS BMW.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
@Ska

Jag som person fungerar inte så. Finns det lagar och principer skall de följas oavsett om det är du eller jag eller BMW.

Det hela är ganska enkelt då maskin- och lågspänningsdirektivet är väldigt tydlig.

Räcker med följande i Annex 1:

Protection against hazards which may be caused by external influences on the electrical equipment
Technical measures are to be laid down in accordance with point 1, in order to ensure that the electrical equipment:
a) meets the expected mechanical requirements in such a way that persons, domestic animals and property are not endangered;
b) is resistant to non-mechanical influences in expected environmental conditions, in such a way that persons, domestic animals and property are not endangered;
c) does not endanger persons, domestic animals and property in foreseeable conditions of overload.

Skulle det inte räcka så kan man lägga på ISO 26262, SOTIF (Safety of the Intended Function) and UL 4600 (för US market).

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har studerat det närmare och den rapporten (DOT HS 812 285) är väldigt tydlig (och en av anledningarna till en recall BMW gjorde i US) speciellt på punkten (och std): ISO 26262 (Road Vehicles - Functional
Safety).
Nu är det många som tror att "det är ju i US" men US lämnade Federal standard 1998 och övergick till ISO - så CE "gäller" även där precis som att ISO gäller här även om disskusionen pågår men det har kommit fler och fler domar där sales i US (men tillverkade i EU) gör en sak relaterat till en ISO std men att tillverkaren (som befinner sig inom EU) inte gör samma i sales EU, vilket de måste.

Hur man skall driva det finns det flera sätt att göra men enklast är att vända sig till Arbetsmiljöverket och låta de driva det hela.
Många E9X (med aktuell kabel) körs i tjänsten och då faller det hela under dem då bil(fordon) klassas som maksin. AMV gör ingen skillnad på om maskinen per se står i en fabrik eller nyttjas i tjänsten.
Skulle nu AMW driva det men att BMW SE drygar sig kommer de att vända sig EU kommissionen.
Alternativet om nu AMV av olika anledningar inte vill driva det så kan jag lämna in en anmälan till kommissionen och då driver de det hela.
Jag personligen kommer inte vara den som, om det leder så långt, har det juridiska ansvaret vid ett ev skadeståndsanspråk från BMW, vid en ev fällande dom.
Jag är ganska övertygad om att om EU kommissionen börjar dra i det hela så kommer en förlikning att ske då även BMW förstår att Letter of Conformaty innebär ett kommittment som är svårt att snacka sig ur när det gäller personskada/död i den andra vågskålen.

BMW CS #05XXX

Önskar dig lycka till det...

Antalet som harvar runt i E90 i tjänsten lär tangera noll.

Tror inte Arbetsmiljöverket/"kommissionen" kommer lägga tid utifrån dina antagande om du inte har några handfasta bevis.

Inte detta med juridik men det är mer komplicerat än du tror hur dessa processer går till.

Men som sagt håll tråden uppdaterade med din "framsteg" och lycka till!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Det finns många som kör sina E90 i tjänsten.
Handfasta "bevis" behövs inte för det har BMW själva fixat genom sina utskick till utvalda kunder där de skriver att “..kan skadas som en följd av vibrationer och friction I kombination med hög lastström”.
Att de åtgärdar visar att det är ett faktum. Det som blir det "juridiska" är frågan varför de inte tar alla bilar med samma kabel.
Där glider frågan över mer i ett ekonomiskt incitament, sett från BMWs sida, mer än att följa de regelverk som finns. Där kommer den juridiska kampen att blir hård. Den ligger dock utanför letter of conformity. regelverket bakom CE är väldigt rigid och tydlig. I de flesta fall är det digitalt - antigen uppfyller du eller så gör du inte det.
Med det följer också ett tillverkar ansvar och "code of conduct" för att säkra upp att man de facto följer det man lovar. Att hantera en avvikelse genom att bara försöka "fixa" till 50% tar inte regelverket ngn som helst hänsyn till, trots rökridåer som att det är "dåliga" batcher eller liknande. Man kan ju gissa att BMW givetvis försöker köra en, för mig, ganska våglig balansgång för att spara lite dollares.

Just dödsfall och personlig skada är ju ett av huvudpelarna med att just CE märka och ha branschstandarder.

Vi pratar inte om en dålig kamkedjelösning eller dörrar som fryser fast eller döda pixlar i en display utan om ett fel som i sin värsta form kan innebära dödsfall. Se utbyte av parten som orsakade lite kupebränder - där gick de till korset.
I B+ kabel fallet kan jag tänka mig att just kopplingen mellan felaktig kabel vs dödsfall är svårare att fånga upp men det förtar inte det hela likväl då man i sin riskanalys ()på komponent och system nivå) ställer sig frågan - vad händer om B+ kabel går av eller inte kan leverera 12 V till boxen av andra anledningar? Inte ens BMW har såpass inkompenta riskvärderare att de skulle "missa" att utfallet kan leda till skada/död. Alltså måste man mitigera risken, vilket de gör genomatt ta fram en uppdaterad kontakt, MEN för enbart de de kallar in. De övriga kör ju fortfarande omkring med risken.
Så visst handlar det för BMW enbart om dollares och inte att värna om varken varumärke eller liv (tyvärr).
En sorts av historisk paradigmfälla är det, Bromssystem har redundans men i takt med att bilarna har blivit mer och mer "elektroniska" har man halkat lite på efterkälken. Att ha ett system uppbyggt på enbart en kabel är ju bara dumt. Givetvis skall de se till att ha redundans så att åtminstone vitala delar har "reserv" ström in case.
De har redundance i nyare bilar men det förtar inte det faktum att de "gamla" som finns på vägarna fortfarande måste åtgärdas.

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Skam den som ger sig.
Kabel är fixad - gratis.

Sedan förtar det inte det andra. AMV har upprättat en anmälan angående mitt "fall" då de finner frågan intressant och att det saknas ett "prejudikat".
Så nu kan jag bara sitta och vänta för att se var det hela leder.

BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.