AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.098

Passagerardörr i baklås E61 2009

pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Min passagerardörr krånglade genom att "hacka" med låsningen 3-4ggr, och sedan dog den följande gång.

Nu åker låspiggen upp när jag öppnar handtaget på insidan, men åker lika snabbt ned igen när jag släpper handtaget. Den är ganska hård att hålla emot när den vill ned. Omöjligt att öppna dörren, utifrån eller innifrån.

Låset verkar inte fungera alls, låter ingenting när jag försöker låsa eller låsa upp. Troligen är väl låssatsen paj, men jag vill ju få upp dörren för att kunna demontera dörrsidan!

Någon som har tips?
Hej,

Jag har aldrig gjort det själv, men det skall gå att utifrån ta bort (den kromade) täcklisten vid fönstret och sedan föra in en krokböjd ståltråd ungefär i höjd med låscylindern och fiska tag i det yttre handtagets vajer.

Lycka till! :)

/Lennart
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Efter att ha startat bilen (för att få upp spänningen lite) och tryckt på låsa upp knappen 311gånger så lyckades jag låsa upp dörren och kan nu öppna den. Gäller att inte låsa den nu bara :)

Verkar finnas många olika nummer på den här låsskistan. Det gäller en E61 -09 med larm, någon som vet numret jag behöver?

T.ex den här verkar ju billig: Länk
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Det verkar vara samma del på många BMW modeller, t.ex denna verkar ju ha samma nummer: Länk

Borde väl funka? Är det dumt att vara snål och köpa begagnad tro...
Eftersom låset ju i grunden fungerar, kanske det räcker med att smörja upp alla rörliga delar? Och gå igenom funktionen.?

/Lennart
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Ja, nu verkar det fungera bättre. Det verkar "kugga över" liksom när den ska få upp låspiggen, så den funktionen fungerar inte.

Är det något rörligt man kan se, som har med låspiggen att göra, om man tar isär allt? Känns som att det går så trögt att ett kugghjul kuggar över typ
Jag känner inte till konstruktionen.

Om det känns som att något kuggar över, kan det ju ha uppstått mer permanenta skador.

Kanske värt att satsa på det beggade för 125 kr och ha som studieobjekt. Om det fungerar väl, har du åtminstone ett val, när du ragit loss det befintliga. Smörja/laga eller byta.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.