AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.462

E 60 530i jordfel?

Sida 2 av 2
Jaha, det var det. Exorcisten nästa? :)

Det som "Sverige" påpekade, att det kanske sitter en strömfördelningslåda bakom handskfacket, verkar stämma. Det måste bli nästa logiska ställe att kontrollera map t ex fukt eller korrosion. Fast även om det är knas där, tycker jag inte att startmotorn borde påverkas. Den bör ju ha direktkontakt med batteriet, utan några omvägar.

/Lennart
sh
24
sherwood
F01 och E60
Från pluspolen vid motorn har jag kollat kabeln till startmotorn och känt på muttern att den är åtdragen och ser bra ut.Det som händer är att när det blir spänningsbortfall då indirekt påverkas startmotorn, att den går sakta eller att det bara klickar i solenoiden. tror det är 2 separata fel. 1 det stora är när spänningen mer eller mindre försvinner uppkommer när det blir under 10 grader ute och kan komma vid start eller efter en stunds körning. nr 2, torkarna och farthållaren felar också när det är under 10 grader ute men det felet reparerar sej själv efter en stunds körning, 10-15 min.Misstänker någon liten jordkontakt i det fallet, var den nu kan sitta?Fler förslag Lennart.

sh
24
sherwood
F01 och E60
Jag kör ju bara sommartid med bilen men tror det är en höst för 3 år sedan felet började. Att gps-panelen slocknade och i princip allt larmade.Sommartid fungerar den än så länge till 100% men så när temperaturen går under ca 10 grader kommer spöket fram.Skulle väl egentligen kvitta när jag bara brukar bilen sommartid men vill hitta vad som är fel. Kommer antagligen bli bara värre men än så länge är det konstant.Var ute och kontrollmätte batteriet då bilen stått 24 timmar och har 12,32V.

Behöver lite mer betänketid nu. Har just kört husfrun den första etappen mot älgjakten. :)

Men den senaste spänningsmätningen ser ju inte helt bra ut. Dels är spänningen (alldeles) för låg, vid en nivå där batteriet börjar ta skada - vilket kanske redan har skett, när jag tänker efter ) [Glömde förut den andra delen av den påbörjade meningen:( ] - dels ger den snabbt minskande polspänningen anledning till åtminstone två teorier. Tjuvström eller, om det är riktigt illa, att batteriet redan är så skadat att det inte behåller laddningen

Så kanske det vore läge nu att kolla om något drar ur batteriet när bilen har, eller borde ha, somnat. Det finns rätt många trådar här på det temat.

Med en serekopplad mA-meter vid batteriet kan man dra säkringar, men en elegantare metod är att mäta spänningsfallet över varje säkring.

För detaljer, sök här. Eller googla

Jag utgår nu från att du antingen kopplar ur eller stödladdar batteriet under viloperioderna, så att det inte är bristande underhåll det handlar om.
.

Vi hörs! :)

/Lennart
Vill bara meddela, att jag kl 21.10 redigerat föregående inlägg.

/Lennart
sh
24
sherwood
F01 och E60
Hej Lennart och som vanligt är jag mkt tacksam att du engagerar dej.
men att batteriet tappar 0,3V på ett dygn är väl inte jättedåligt?Ok batteriet är inte 100% men att allt svartnar/larmar under färd för att sedan fungera när temperaturen stigit lite, skulle vara batterifel? Men gör som du säger och kommer ladda batteriet så fort jag ställer bilen hemma. Ska även felsöka och se om jag hittar något som drar ström i viloläge. det skulle kunna vara en potentiell ledtråd till vad som är fel faktiskt./På återhörande

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tappar det 0,3V i vilospänning på ett dygn?

Då har du garanterat problem med batteriet om du mätt på rätt sätt!

Du måste vänta minst 2 timmar efter laddning/körning och bilen måste vara i "sleep-mode" när du mäter spänningen för att få korrekt mätvärde.

Ett friskt och fulladdat batteri bör ligga på minst 12,7V - ett AGM-batteri bör ligga närmare 13,0 V, mätt vid +20 grader C och obelastat i vilospänning.

Allt under 12,4V visar tecken på att batteriet är kass (om det är fulladdat) och det är vid den spänningen som batteriet börjar sulfatera (förstöra sig själv)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sh
24
sherwood
F01 och E60
hej Johan , tack för ditt svar.Jo att det inte är helt ok kan jag hålla med om, batteriet alltså men det kan väl inte förklara mina fel?Eller kan batteriet typ självurladda sej på direkten för att en stund senare fungera ua?felen visar sej bara vid under ca 10 grader. Över det fungerar allt som det ska till 100% Batteriet är ett syrabatteri som är ca 4-5 år gammalt men även provat med ett annat batteri, visserligen begagnat även det men fungerar fullt ut i bilen det sitter i och strömstyrkan är 90 Ah mot mitt på100Ah.Hade 12,24v nu efter 48 timmars stillestånd och 10 grader varmt, innan laddning påbörjas.

sh
24
sherwood
F01 och E60
Kan meddela att lösning på ett fel närmar sej.
Drog ur ett relä för i höger bakstam bak för att få mera plats för att börja felsöka efter spänningsbortfall. Hade spänningsmätning på batteriet. Såg då att spänningen steg lite direkt och när jag satte tillbaka reläet började spänningen sjunka. Provstartar bilen utan reläet i och då är gps-panelen svart och allt larmar, det är ett av felen jag haft.Det andra med spänningsbortfall och inte startmotorn orkar gå runt eller går sakta borde vara ett annat fel.Har jag tur ligger fel nr 1 i felet i reläet annars vet jag varifrån jag ska felsöka ändå.Tack till alla som engagerat sej.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
12,24V = tokslut batteri!

Låt en verkstad göra en konditionskontroll på batteriet - tar bara någon minut och det kan sitta kvar i bilen inkopplat. Då får du svart på vitt hur det mår!

Prova att koppla ur batteriet och ladda det - låt det stå ett dygn efter full laddning utan att koppla in det - dippar det i spänning under 12,7V obelastat och laddat är det kass.

Batterier kan förstöras på olika sätt; sulfatering, intern kortslutning eller annat...

Ju kallare det blir, desto mer tappar batterier i kapacitet OCH samtidigt ökar kraven/effektuttaget då allt går trögare i motorn mht. tjockare olja, styvare gummiremmar mm.... Det är då ett dåligt batteri brukar visa sig!

Mvh
Johan B

sh
24
sherwood
F01 och E60
hej Johan.
Ni har nog inte läst mitt inlägg en rad upp från ditt.Orsaken till att batteriet droppade i spänning var ett relä eller underliggande komponent som låg och drog tjuvström. Vad det är vet jag först när jag bytt reläet

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, jag läste men du har troligen ett dåligt batteri ändå!

Kan vara så att reläet har laddat ur och förstört batteriet, men börja göra en riktig konditionsmätning på det - är batteriet dåligt kan du inte göra en korrekt felsökning!

Mvh
Johan B

sh
24
sherwood
F01 och E60
Tack för svar Johan.
Ja fast i och med att spänningen stiger när jag tar bort reläet tycker jag inte att det finns anledning att misstänka något fel på batteriet.Eller tycker ni annorlunda? dessutom löste sej fel nr 1 när jag har reläet urdraget. Åsikter/kommentarer tas alltid vänlig emot.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att mäta är att veta....gör en mätning av batteriet - det tar en till två minuter hos en verkstad med rätt mätverktyg! Då får du upp exakt hur batteriet mår och exakt hur många Ah det har kvar i kapacitet.

Du kan ha multipla fel!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.