|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 525i e39 touring som jag köpte av en kompis här får ett drygt år sen och är i full fart med att serva den. Ett litet problem uppstod dock. Skulle kika vad det var för färg på servooljan och den är varken grön eller röd utan genomskinlig så vitt jag kan se efter o strukit ut deb på ett papper. Bilen är svensksåld och har förmodligen aldrig fått servooljan bytt. Locket på behållaren säger atf only. Så min fråga blir således kan det vara chfen som tappat färg och kan jag byta ut oljan till ny chf utan att fullständigt dränera systemet? Mvh Niclas | |
|
Tja, vet du inte vad det är för servoolja så MÅSTE du tyvärr dränera ut allt och byta till ny CHF11S olja... Men...den där "klisterlappen"(grön lapp) som sitter/satt på "alla" svensksålda (citationstecken iom att jag inte är helt 100 på detta) och där det står "CHF11S only" kan ha lossnat i någon motortvätt eller dylikt(klistras på servoburkens lock, dock har BMW mig veterligt slutat att sälja dessa klisterlappar som reservdel ). Mvh Janne. |
|
|
Oavsett vad som fylldes i systemet från fabriken, så vet du tyvärr inte vad som är i nu....särskilt inte då färgen är "konstig" på oljan. Bäst är att dränera systemet och skölja det med den olja du tänkt använda och sedan fylla på sådan. Kan vara läge att lossa servobehållaren och göra rent den ordentligt på både in- och utsidan med bromsrengöring och även korta av slangarna några mm. för att få fräscht gummi mot anslutningen i botten av behållaren och nya slangklämmor på det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack ska ni ha! Vad är det enklaste sättet att tömma systemet på? Bort med kärlet och låta det rinna ut eller finns det något bättre TT? | |
|
Behållaren sitter ju högst upp så att bara lossa den hjälper ju inte att få ut all olja.. Kanske med lite tur att det finns en dräneringsplugg i pump som man kan öppna och ta bort locket på servobehållaren för avluftning och låta oljan rinna ut så sakteliga? ...har dock inte själv behövt göra detta arbete. Men..du kanske kan köra pumpen en kort stund och lossa tryckslangen tills det inte kommer ut mera "missfärgad olja"...Riskfyllt jo kanske...men vill man få ut de mesta på ett snabbt sätt så kanske det är ett sätt att göra det på, men tänk på att fylla systemet(behållaren) med chf 11 s oljan medans du kör pumpen och då evtl kan se när "all utgående olja" är "fräscht CHF färgad"...? Systemet rymmer ca 1 liter, evtl några dl mer...Kolla upp detta själv på lämpligt sätt! Ta inte det här som ett säkert och riskfritt tips, det är bara vad jag kan tänka mig att man kan testa om man har tillräcklig mekarvana eller vad jag ska skriva. Se till att inte köra pumpen torr bara! Men med bara lite tur så kanske du får ett tips här snart av någon som fungerar bättre och känns säkrare :) Mvh Janne |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Se mitt svar från 2022-08-12 02:50 under Fråga 1 Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.