AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.955

byte högtalare e46.

Sida 1 av 2
Tänkte till helgen inleda operation "utbyte av pappigt nokia ljud" i min e46:a. e de någon här som har bra koll på vilken storlek på högtalare de sitter i dörrar, samt bak, även främre diskanter.
tacksam för hjälp.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
ingen som har bytat sina högtalare i sin E46?
Eller?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Inte jag, dock har jag en del önskningar när det gäller ljudet. :)

Har du sökt inlägg?
"E46" på "Bilstereo" ger en massa trådar, iof mycket snack om lågnivåutgångar m.m. Undrar om det inte stod lite om högtalarstorlekar också....?

Mvh

Anders S.
Jag har bytt mina.
5,25" fram och 6,5" bak.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

H2O, :)

Hur blev resultatet, har du Bmw-business utan slutsteg? Berätta gärna...

Mvh

Anders S.
Ja, det stämmer att jag har en business CD.
Jag har labbat en hel del med detta, och tycker att byte av högtalare gjorde ett rejält lyft.
Men det verkliga lyftet kom vid installation av ett DLS-slutsteg på 4x100 watt till högtalarsystemet, samt ett DLS-slutsteg 1x400 watt kopplat till en baslåda.
oh 2000: gjorde du lågnivå modifieringen på stereon?
Jag har har buisness cd med 6växlare o hade hoppats på att kunna köra högnivå till steget. hur har du gjort?
Tacksam för alla tips.

wendtan: Nej, jag har inte valt lågnivåmodifieringen, eftersom DLS Classic stegen klarar högnivå med mycket bra resultat. Helt utan brus el. dyl. som en del som valt lågnivålösningen haft.
He
17
Henke2
330 Ci -2001
323i -1984
Jag har Navi/TV i min, och den stereo med cd-växlare som "passar" hit. Är den annorlunda än den "buisiness" som ni skriver om ovan? Jag har både diskant och en vanlig högtalare fram.

Hur stor är diskanten? Hur stor är den andra högtalaren? Är det någon risk att plocka isär dörren, med tanke på airbags och liknande i dörrsidan?

Mvh
Henrik
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Henke, jag har också Navi/TV och CD-växlare. Den stereo som sitter i (placerad i skuffen på vänster sida) har en annan kretskortslayout än vad som beskrivs i folkes tips. Det går således inte att plocka ut lågnivå på samma punkter. Det går säkert att leta upp sådana punkter, men det har jag inte hunnit undersöka.
Däremot går det att använda högnivå till lågnivå, alternativt steg som klarar högnivå på ingången.
jp
80
jperss10
523i -05
Jag skulle vilja byta ut högtalarna i bagageutrymmet(E46 touring), och om jag förstått rätt är detta basar som sitter där!
Är dessa också 6,5" ? Har Navi/TV med CD-Växlare och HK högtalare!
Är det bara att byta ut dessa eller måste man komplettera med slutsteg eller liknande?
Finns det någon modellbeteckning på stereon och går det att få tag på instruktionsböcker på nätet?
oh2000>>>>Hur lyckades du med att stoppa i 6,5'' högtalare i hatthyllan? Det sitter ju 5,25'' standard där.

/D
Wendtan,
Det går bra att sätta i 6.5or runt om! Man får dock modda de främre fästena lite. Ibak gjorde jag en baffel i 3mm aluminium som hade samma yttre form som org. högtalaren. Jag satte i Alpine högtalare, tog högnivå från stereon via lågnivåadapter, delningsfilter och slutsteg. I skuffen la jag en liten bas med en 10a i!!! Detta gav ett grymt ljud.

jperss10: Nej det är inte 6,5" bak i touringen. Är 4x7" eller nåt. De är inte runda iaf...

/Johan

Min bil: Länk

Harm: Tack för ett bra svar. Märkligt att de skall behöva ta 2 år för att få ett bara :)

Jag har hunnit sälja min sedan och kör sen förra hösten en 330ci.
Märkligt nog är ljudet i coupen flera gånger bättre än i sedan:en redan som standard. Ljuduppdateringen för 330n stundar nog dock till våren/sommaren skulle jag tro.

Du har hunnit sälja din 330 ser jag, eller?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
W:
Ja jag sålde den i augusti... Den går numera i Limhamn, köparen flög upp till mig i Luleå och tog med sig bilen hem.
Saknar den otroligt mycket men jag blir nog nöjd när jag har hittat min e46 M3.
//Marcus
Jasså, Limhamn e ju nästan mina hemtrakter. Skall hålla utkick efter den på våra lokala träffar härnere.

Nästa naturliga steg för mig blir även det en m3e46, men just nu lutar de mer åt en 996:a ärligt talat :)

Länk
bole
så mao slipper vi dig inom snar framtid ;-)
Bole: Syftar du på mig?
Är jag en sådan belastning för siten? :)

Om eller när jag köper M3E46 eller en 996:a så lär jag inte lämna det bästa märkesinriktade forumet jag känner till för det.

Länk
bole
hehe wendtan skämtar bara..kram :> ...iväg t fotbollen..ha d :)
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
så skall det låta wendtan..vi behöver dina synpunkter väl genomtänkta

Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.