AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.987

Låg nivå kylarvätska F20 120i b48b20 2019

Hej!

Har ovan bmw som rullat drygt 3700 mil som varnade för låg nivå kylarvätska för ett par dagar sedan. Öppnade huven och kikade sedan och noterade att kylarvätskan var långt under miniminivån. Att anmärka på var att korken inte var helt åtskruvad så min förhoppning är att det på så sätt lyckats ånga ur och därav låg nivå.

Jag blir däremot inte klok när jag kollar guides. Ska jag toppa upp kylarvätskan sen skruva PÅ locket och sedan starta motorn och låta den på tomgång lite eller ska jag fylla på och starta motorn med öppet lock för att få ut eventuella luftbubblor när jag fyller på?

Allt gott
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Av ren nyfikenhet, var det i högtemperaturexpansionskärlet eller i lågtemperaturexpansionskärlet (eller båda) som det var låg nivå?

Om nivån inte sjönk nämnvärt mer efter den varnade, så borde inte någon luft introducerats i systemet. Då borde det vara OK att bara fylla upp till MAX (när motorn är helt kall) och inget mer borde behöva göras.

Men behöver man fylla mer än så (exempelvis man dränerat en del efter byte av komponent) så är vakuumassisterad kylarpåfyllning den enda godkända metoden för B48-motorn.
Hej!

Jag det var enbart högtemp jag kikade på. Lågtemp är det mindre kärlet bredvid? Fick fylla 0.75l för att få upp den till max.

Jag vet inte vad nivån var innan den varnade tyvärr. Fyllde på nu och avvaktar ett par dagar. Initiellt ingenting som läcker vad jag kan se. Jag noterade lite vitt kristallerat torkad vätska på locket men enbart väldigt lite. Jag kontrollerade ej detta när bilen köptes, 2a ägare. Men när jag öppnade motorhuven nu för att kika nivå noterade jag att korken inte var helt åtskruvad. Pil mot pil, saknades kanske ett kvarts varv för att återförsluta ordentligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, precis - lågtemp är det lilla kärlet precis bredvid (som har ett mycket mindre lock).

Ok, 0.75L borde generellt sett inte vara några problem.
Fick för något år sedan märkte jag att jag troligtvis hade en mindre läcka i mitt kylsystem på min E87 120i. När jag öppnade expansionskärlet var det ganska låg nivå, men inte tillräckligt låg för att varna för låg kylarvätska (men var nog nära). Men kommer ihåg jag fick fylla i runt 0.4 liter iallafall. Så hade den varnat, så hade jag nog också kanske fått fylla på uppemot 0.75 liter. Så i ditt fall så tror jag nivån var i botten av expansionskärlet (kanske en aningens längre ned), men borde inte vara några problem att fylla på igen (då jag antar att inte mycket ytterliggare kylarvätska försvann mellan tiden den varnade och att du fyllde på).

Förhoppningsvis har det helt enkelt läckt ut ur det aningens icke helt åtdragna locket, man kan väl börja i den änden.

En annan förklaring är att locket är defekt och övertrycksventilen öppnar på tok för tidigt och därmed släpper ut en anings lite kylarvätska varje gång den gör det (och det kristalliserar sig på och runt expansionskärlet).

En ytterliggare förklaring är att det byggs upp onormalt högt tryck i kylarsystemet (oftast beror detta på trasig topplockspackning eller spricka i toppen men kan bero på andra saker också) och lockets övertrycksventil öppnar korrekt (brukar vara runt 1.4 bar för dessa motorer - jag tror det står på locket fast då i enheten kPa - men don't quote me on that).

Oavsett så är första steget att se vad som händer med ett korrekt ditskruvat lock (observera både nivån inne i expansionskärlet men även kolla efter spår av ny kylarvätska runtomkring locket).

Har förresten inte tänkt det ska vara pil-mot-pil. Det är ett så distinkt "klick" när locket är i korrekt läge att det är helt omissigenkännligt - det är så tydligt när locket går in i sitt ändläge (gillar den taktila återkopplingen) att det räcker. Men blev nyfiken nu och ska kolla :-)

Edit : G'damn! Stämmer, det är två pilar som, när locket är korrekt åtskruvat, är mot varandra. Där ser man :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.