AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.150

Tickande från motorn

Visa användare
57
.ville.
525tds -94
I morse när jag startade bilen så tickade den lite grand från motorn. Det lät ungefär som en klocka som gick för fort. Är det kamkedjan som är på väg att gå? Eller kan ventilerna ticka lite när den är kall? Ljudet försvann när bilen blev varm.

No turbo shit, just real V8 power!
Crusty
Det är oljan som inte hunnit komma runt helt i motorn.
Helt normalt!

///Crusty
Crusty
läste ditt inlägg lite mer noggrant o du skriver "när den blir varm" det betyder ju att den tickar ett par minuer innan motorn blir varm.
isåfall vet ja inte exakt vad det kan vara, däremot kan det under de första sekunderna låta lite.
Visa användare
57
.ville.
525tds -94
Okej.. är bara lite rädd att kamkedjan ska behöva bytas. Jag har hört att det inte är billigt att göra det på V8:orna.

No turbo shit, just real V8 power!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Det lär nog vara dina lyftare som tickar...helt normalt.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har samma symptom på min. Tickar och skrovlar lite när man kallstartar. Borta efter par minuter när motorn blivit varm.
Inget att oroa sig för eller?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
SvanteE: Nej det är ingen fara. Men om du blir trött på ljudet så kan du lämna in bilen för justering.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Ro
44
RogerT
525i 1992
En fråga gällande ventiltickning. Om man har hydraliska ventillyftare, kan man lämna in bilen på ventiljustering? Vad jag hört så får man byta lyftare isåfall.

Mvh

Roger

Bl
21
Blyfoten
540iA -93
Har samma problem på min att det tickar lite när motorn är kall. Detta är lyftarna en eller flera som börjar att bli lite slitna. Motorn tappar oljetrycket under natten och när du skall starta på morgonen så är det inte rätt tryck på oljan att lyftarna släpper igenom. Inget farligt men det retar en lite att det skall ticka!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kamkedjan brukar i stort sett hålla bilen ut... Men man kan få spänna/justera den lite. Vad gäller bilar med hydrauliska lyftare så kan man inte justera dessa, utan dessa justerar sig själv. Det är en "underhållsfri" motor. Brorsans 525i -93 tickar också ganska mycket när den är kall, men försvinner efter ca 10 sek. Helt normalt.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hm...
Lyftarna...slitna...Hur ordnar man det då? Kostnad?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

SvanteE>>>Du har inga hydrauliska ventillyftare på din 535:a..Ditt missljud hör snarare ihop med ventilspelet som BMW tar tusenlappen(gissning) för att justera.

535:orna låter lite "rått"(ojämn gång) som standard :)

Hur långt har din rullat?
Kammen brukar ha en tendens att slitas ned på en del(långmilare främst),men det ljudet borde du ha hela tiden då(högt tickande,knackande ljud).

Mvh Janne.
Moffen
känner en kompis som hade samma problem fast hela tiden, den lät som den skulle skära ihop när som helst, han lämmnade in den till en som kunde grejorna men kunde inte hitta vart felet låg, hade gått 16 000 mil och var inporterad, han sålde den men har trots ljudet gått perfekt i ett och halvt år för den nye ägaren. bilen var en 316 92
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
---> Janne T
Man kan alltså "höra" att kamaxeln är sliten? Jag har ganska högt tickande ljud på min 525i -90 (12-ventilare) men jag har dock inte justerat ventilerna på sisodär en 10000 mil :-) så jag ska ta och göra det. Men om "tickandet" kvarstår så kan man anta att det är kamaxeln som är sliten eller? Kan man se om kamaxeln är sliten?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

per_j82
Man kan känna på nockarna och även se slitagegrader med ögat om man lyfter på ventilkåpan o kikar på respektive nock..Lättast till att börja med är att ta bort oljepåfyllnadslocket o kika,men då ser du kanske bara en nock(gissningsvis)..

Men en justering bör du göra, det är definitivt dags efter 10000mil!?
Normalt justeringsintervall brukar vara ca2000mil(jag gör så iaf).

Mvh Janne.
Axel
Defenetivt dags för justering.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Axel
Defenetivt dags för justering.
MVH Axel

Axel
Hoppsan gick visst lite fort där.
MVH Axel

Pe
46
Per1
740i -96
Ville!

Din oljepump sitter förmodligen löst (lossnar i princip på alla M60-motorer).
Oljetrycket kan då sjunka, vilket kan vara anledningen till att det tickar om motorn.

PEPE
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nja, vi skall nog inte måla fan på väggen i ville's fall. Tror inte att det har att göra med lös pump. Däremot med en lägre utomhustemperatur. Min tickar också i början (ca 1 min) när det nu har blivit kallare ute. Har dock märkt att oljan spelar en stor roll när det gäller hur länge det tar innan det slutar att ticka (knacka). Körde förut med Castrol (kommer ej ihåg typ). Bytte sedan tillbaka till Agip delsyntet med enorm skillnad. Skadar dock inte att kolla pumpen om du inte tidigare har fått det gjort. På min satt en bult löst.

Mvh.Patric
Pe
46
Per1
740i -96
Min började oxå och ticka men då var det redan för sent, lagren var slut pga en lös oljepump...

PEPE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.